Jump to content

Hvordan lagrer dere kart i båten?

TellusTellus

Recommended Posts

Hvordan lagrer dere kartene deres ombord i båten?

Jeg har kart av ymse størrelser, noen bøker som er enkle å finne plass til.

Båtsportkart som er alt for store og vanskelige å lagre skikkelig.

Rulle kart er uaktuelt.

Finnes det en slags netting som kan monteres på et skott til å lagre kart?

Eller finnes det noen andre lure løsninger?

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Mistenker du har en båt med mer en god nok plass til store, flate skuffer :)

Det kan du regne med, og kjenner jeg Poseidon rett benytter han ikke båtsportkart, men kart i hovedserien som er 4 ganger større.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tar gjerne på meg å være spesielt interessert, men synes det er lurt å ha både digitale og papirkart ombord. Bruker begge deler når vi seiler.

Kartbord har jeg, men ikke en skuffe under kartbordet som noen andre har.

Har sett noen som har plastrør hengende under stikkkøya, kanskje det er en løsning.

Hadde helst gått for nettingideèn min. Men finner ikke rett type "fleksibel" netting.

Vet jeg har sett det en plass, men kommer ikke på hvor.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Jeg er fullt klar over at jeg nå fremstår som en forhistorisk olding. I motsetning til trådstarter så har jeg ikke utelukket rulling. På gamle Laholm (sandskøyte i fart på vestlandet-, ombord der var det mye å lære for en 17-årig gymnast og teoretiker med sommerferie) var kartene oppbevart sammenrullet i dertil egnet hylle i taket på styrehuset. Tro mot tradisjonen ruller jeg kartene sammen og har dem i en hylle jeg når fra styreposisjonen. Jeg har ikke bilde av det her og nå, men skal se om jeg får tatt et neste gang jeg er nede og sjekker fortøyningene. Men jeg må nok også innrømme at papirkartene, selv om de blir rullet ut og lagt på kartbordet (salongbordet) når jeg er ute og går, blir konsultert sjeldnere og sjeldnere. Det er nok kartplotteren med digitale kart som blir brukt, men jeg zoomer stadig ut og inn for å veksle mellom nær- og langdistansenavigasjon.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...