Jump to content

Vil et aggregat på 770W kunne drive en 45amp lader?


Rastløs

Recommended Posts

i båten min har jeg fått montert en 45 amp lader. Jeg har kjøpt et lite Kipor aggragat på 770 watt. (fordi det var så billig)

 

Er det riktig antakelse å tro at Max forbruk på denne laderen = Max ladespenning x Max amp, 14,1 x 45 .

( nei jeg kan ikke lese det i manualen for båten er ikke levert enda)

 

m.a.o vill aggregatet være mer enn stort nok for å bruke til lading.? ( men neppe særlig mer)

Link to post
Share on other sites

Kiporen kan godt bli for lett til denne oppgaven. Vi har en 45 amp lader, og denne trekker så vidt jeg husker omkring 5 amp på primærsiden. Dette vil si ca 1200 watt.

 

Enkelte ladere har en egen innstilling for lav effekt, noe som gjør at den leverer f.eks halvparten av maks kapasitet. Dersom din lader har en slik funksjon kan Kiporen duge.

 

Jeg må legge til at jeg ikke har egen erfaring med slike aggeregat, og hvor stor effekt de i praksis greier å levere.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, så enkelt er det ikke.

 

Selv om laderen kan levere 45 A og 14 V eller 630W så må du legge til tapet som er i laderen. Hva laderen trekker er som regel oppgitt.

F.eks. 230V AC 800W - sjekk dokumentasjonen.

 

Generatoren din må minst klare godt over dette da laderen trekker mer strøm idet den slås på.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kipor 770 leverer 3A v 230V kontinuerlig.

Kipor 1000 leverer 4A

Kipor 2000 leverer 7A

 

En lader f,eks Mobitronic 45A trekker som du ser på bildet under, opptil 5,2A v 230V.

Da er det ikke mye ledig kapasitet for en bereder på 3-4A når laderen peser på som værst.

Mange skamkjører disse Kipor aggregatene uten å være klar over det, så klages det etterpå på kvaliteten. :lipseal:

mobitronic.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at en Kipor 770 klarte å drive en 45A Quick lader som kom levert i min B32C.

Men det er så vidt...

 

Smartthrottle kan du bare glemme. Sett den på full guffe, og fjern alle andre ting tilkoblet landstrømmen. La kiporen kjøre litt, så setter du inn landrsømskabelen.

I mitt tilfelle var det å koble til headsett laderen nok til å stoppe kiporen når laderen går.

Redigert av Cirion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis batteriene er rimelig fulle så trekker jo laderen i drift heller ikke det som er oppgitt på merkeskiltet. Kan jo bli vanskelig å komme over oppstartstrømmen, men kan tenkes at tilfeldigheter hjelper - ikke vet jeg.

 

Det er rart at mange tilsynelatende tror at en 45A lader alltid lader med 45 A og en 100A dynamo alltid pøser inn 100 A. Sannheten er at for de aller fleste er en 100A dynamo bare en 100A dynamo i noen minutter deretter blir den til en 50A dynamo osv - samme for landstrømsladeren.

Link to post
Share on other sites

Det er rart at mange tilsynelatende tror at en 45A lader alltid lader med 45 A og en 100A dynamo alltid pøser inn 100 A. Sannheten er at for de aller fleste er en 100A dynamo bare en 100A dynamo i noen minutter deretter blir den til en 50A dynamo osv - samme for landstrømsladeren.

Her må jeg få lov til å arrestere deg på et punkt.

 

Hvis du tar en titt på strømkurven i dette databladet: http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1147

ser du at denne 40A laderen fra Mascot gir flat ladestrøm på 40A i trinn 1. Jeg har kontrollert dette i vår båt og kan bekrefte at det stemmer.

Link to post
Share on other sites

Kipor'n blir nok oppbevart i stuerommet og koblet til med griselang ledning fra land. Er egentlig motstander av slik bråk når jeg selv ligger i uthavn, men jeg har kommet til dette vil bli mer og mer vanlig.

 

Og ut i fra opplysningene her så det bare å selge 770 og kjøpe 2000 i og med at laderen vil kreve ca 5 amp.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en titt på strømkurven i dette databladet: http://www.mascot.no...asp?FileID=1147

ser du at denne 40A laderen fra Mascot gir flat ladestrøm på 40A i trinn 1.

 

Jo, men bare så lenge batteriet kan ta imot. Bare det var mitt poeng. Og et ganske fullt batteri kan ikke ta imot så mye strøm (selvfølgelig avhengig av batterikapasiteten).

 

Jeg skrev dette bare for å forklare hvorfor det kanskje enkelte ganger fungerer med en Kipor 770: hvis batteriet er så fullt at det ikke tar imot så my strøm, så bruker heller ikke laderen mer strøm enn Kipor'n leverer. Og da spørs det bare om Kipor'n 'overlever' innkoblingsstrømmen til laderen (som sikkert er myyye høyere enn de 5.2A men bare trekkes i brøkdeler av et sekund)

Link to post
Share on other sites

gir flat ladestrøm på 40A i trinn 1.

 

Dette har med batterienes spenning/indre motstand å gjøre. Etterhvert som dette stiger vil selvfølgelig ladestrømmen gå ned, enten laderen er på 20,100 eller 150A. Men her er det noe forskjell på gode og dårlige ladere. Vær også klar over at om en billig 40A lader gir 40 A når den får landstrøm, er det ikke sikkert den gir 40A når den får strøm fra et lite aggregat. Her kommer også pris og kvalitetsforskjeller inn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi har samme lader som Mix viser bilde av i innlegg #5. Denne er merket med output på 45 A og at den trekker 5,2 A av landstrømmen.

 

Jeg har en strøm-måler fra Claes Olsson som kobles til stikkontakten. Denne viser spenning, ampere og watt. Temperaturen i motorrommet var ca 5 plussgrader, og batteriene hadde en hvilespenning på 12,52 V før ladingen startet. Spenningen på landstrømmen var 220 V. Forbruksbanken er på 435 Ah, startbatteriet på 105 Ah.

 

Laderen kan stilles på redusert effekt ved å trykke inn en knapp. Laderen ble slått på med full effekt, og trakk da 850 W de første sekundene. Effekten falt forholdsvis raskt til 500 W, og når laderen hadde stått på rundt en time trakk den ca 300 W.

 

Nå var ikke batteriene veldig nedtappet før start. Men denne enkle teste kan tyde på at effekten som kreves for å drive en slik lader er mindre enn man i utganspunktet skulle tro. Ved å stille laderen inn på redusert effekt kan startbelastningen reduseres enda mer.

 

Jeg ser derfor ikke bort fra at et aggeregat på 700 W skal kunne drive denne laderen. Dersom noen har et slikt aggeregat tilgjengelig og kan prøve dette i praksis har det vært veldig interessant og høre resultatet fra dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei Brigg.

Kan du legge inn linken til den strøm-målern?

Eller er det denne?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hva er kapasiteten på batteriene dine? Hvordan oppfører aggeregatet seg når du kjører laderen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter bildet ser det ut til å være en Ladix (Ladac) 1512 Marine.

Har selv samme type, men i 30A-utgaven (Ladix 3012 Marine)

Jeg bruker et Honda Eu20i-aggregat (2kw) til oppgaven.

 

Nå er det vel slik at de oppgitte ytelsene (for eksempel Kipor med oppgitt effekt på 1000w) er en belastning som aggregatene kun skal kjøres i kort tid. Et Kipor 1000w antar jeg ikke skal kjøres med nominell belastning på mer enn ca 750 watt over tid (andre har kanskje de spsifikke tallene?). Når varmtvannskolben trekker 750 watt alene og laderen kommer i tillegg er jeg derfor spent på hvor lenge det stakkars lille 1000w-aggregatet holder. Honda Eu 20i er oppgitt til 1600 watt på nominell belastning over tid.

 

En annen ting er støybildet. Et 1000w-aggregat som rævkjøres på denne måten gir fra seg maksimalt med støy.

Et 2000w-aggregat med samme belastning går fremdeles langt under nominell effektgrense, og støyer derfor mye mindre.

 

Honda-aggregatet på 2000w drar alt fra 220-volt støvsuger, lader + varmtvannsbereder samtidig, vaffeljern, hårføner og diverse verktøy uten å verken å støye, svette eller puste tungt, så tenkt godt over hva du skal bruke aggregatet til før du bestemmer deg for størrelse og effektuttak.

 

Jeg har tidligere hatt et Kipor 2000w, som var et veldig godt aggregat. Lettstartet og feilfritt.

Forskjellen mellom Honda`en og Kipor er liten (bortsett fra prisen), men Hondaen går merkbart roligere, spesielt på høy belastning. Hondaen starter lettere (halv "snor" istedet for 2 drag...) og bruker antagelig litt mindre bensin om det skulle bety noe. Lydforskjellen er best å beskrive ved at Kiporen hadde mye "hardere" gange, hvor lyden skar gjennom på mye lengre avstand. Katalogtallene tilsier at Kipor og Honda skal ha samme støyverdier, men disse sifferne er kun halve sannheter.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 50 amp lader obord. Når jeg følger med på battreri-overvåkningen er det kun i svært få minutter at den klarer å dytte det inn på batteriene - det går veldig fort ned til omlag 30 hvor den arbeider en stund før det synker ytterligere. Den laderen lader en bank på 4x115 ah batterier. Så har jeg en 25amp på den andre banken. Mitt aggregat (Mase 2.5) skal vel gi 1700 watt kontinuerlig og noe mer kort. Jeg kan ikke ha begge laderne og varmekolben inne samtidig i starten. Men etter noen minutter - når den forbruksbanken ikke lengre tar i mot så mye - så går det bra.

Link to post
Share on other sites

Det er en Ladax ja.

Og er enig med deg Phoebe ang. støy.

Honda visker jo i forhold til et Kipor, og de oppgitte dB er nok pent sagt litt optimistiske fra Kipor.

 

Vi har det egentlig som en nødløsning, og det var ikke mange timene det ruslet i fjor.

Men greit til å strekke tiden litt i uthavn.

Skulle jeg brukt det til vaffelsteking, støvsuging og hårføner, ville valget helt klart falt på Honda 2Kw.

Men du får jo tre Kipor til samme prisen da...;-)

 

Med lader og varmtvann går det egentlig ganske uanstrengt. Når varmtvannet kobler ut, går det drastisk ned i turtall.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...