Jump to content

Scand boats konkurs?


Karisma 1

Recommended Posts

Nye Scand Boats AS ble etablert og registrert høsten 2008. I 2009 hadde de en omsetning på nesten 23 millioner, og et resultat på 122.000. Hvordan de har klart seg gjennom 2010 vet jeg ikke.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Til Karisma ! Hvorfor oppgir du ikke kilden din....

Tror ikke dette stemmer. Jeg var i kontakt med scand på torsdag ettermiddag om bestilling av ny dørk.

Men tror nok mange småbåt-produsenter skal få slite fremover. Hva er årsaken ? Båt for billig, for høy pris på bruktebåter, for god kvalitet på plastbåter,streng økonomi hos kunden, dårlig vær i sesongen ?????

Link to post
Share on other sites

Litt skummelt med slike rykter. Det holder at en eller annen sier at når Lunde gikk konkurs blir det vel ikke lenge før den og den følger etter. Andre tenker ingen røyk uten ild og så har vi det gående.

 

Ellers tror jeg de høye bruktprisene kan være en utfordring. Er dette et særnorsk fenomen?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra "for god kvalitet .." så er det nok en kombinasjon av det du nevner + en del andre forhold.

Omsetningen av bruktbåter har sikkert vært for dårlig. Det gjør også at færre kjøper nytt.

Årsaken til en omsetningsvikt på brukt kan jo ha flere årsaker. For høy pris er sikker en av dem, men der kan også dårlig sommervær/temp m.m. spille inn.

Psykologien spiller inn. Båt er ikke lenger en ok investering mht økonomi. Utgiftene når verditap medregnes kan bli ganske så høye, og noen mener sikkert at det ikke er verdt det.

De færreste liker å tape mye penger.

Man kan skylde på finanskrisen, men personlig tror jeg det virker lite inn på båtsalget her hjemme nå.

Det er vanskelig å spå, men at trenden vil snu er jeg sikker på. Spørsmålet er når det vil skje.... .

Det kan skje allerede i år, men det kan også drøye en stund. Får vi en elendig sommer i år også så er jeg redd det drøyer en stund. Flere jeg snakket med har sagt at de bestiller sydentur hvis det blir drittvær i sommerferien. Gidder ikke sitte inne i en båt i dagevis pga drittvær en sommer til, sier de.

Det er også folk med større båter.

I møkkavær er det ikke koselig i lengden i uthavner, og i gjestehavnene blir det veldig folksomt. Dårlige alternativer begge deler, spør du meg.

 

Krysser fingeren for en flott vår og sommer med mye sol, lite vind og bra temp!!

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig Olpi ;-)

 

Vi har også satt denne sesongen som "må bli bra" ellers er det siste året vi har båt!!!

Da mener vi flott vær i flere uker i strekk, ikke bare 2-3 dager med flott vær.

Vi gidder ikke sitte under en kalasje og se på regne styrte ned ett år til.

Bading, soling, grilling og deilige kvelder skal være en del av båtlivet.

 

Så Gud (værgud) !! Nå kan du bevise hva du duger til, viss ikke ...hva tror du da om troen ;-)

Link to post
Share on other sites

Her i familien er det samme synet som dere.. lei av og sitte og blåse vekk hele sommeren..

 

Syden turer blir høyre pri og det ventes turer dit sommerstid også hvis dette møkka været fortsetter..

 

Hos oss så blir det enten downsize i båt eller ha båten liggende i Kroatia el lign.. Prisene der nede blir det samme som her hjemme iom at båten kun er oppe for årlig vask og polish.. og en er GARRANTERT 5 uker med SOMMER med 25 grader i vannet og rundt 30 i lufta.. begynner og bli mye nordmenn der nede som treffes utpå øyene.

 

Samt at både Norwegian og Ryan flyr dit fra slutten av mars til sen høst.. og det for under en togbilett Oslo - Trondheim.

 

Hytte er IKKE tema da det blir ENDA VÆRRE da en må kikke på samme furua år etter år regn etter regn :lipseal:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Enig Olpi ;-)

 

Vi har også satt denne sesongen som "må bli bra" ellers er det siste året vi har båt!!!

Da mener vi flott vær i flere uker i strekk, ikke bare 2-3 dager med flott vær.

Vi gidder ikke sitte under en kalasje og se på regne styrte ned ett år til.

 

Dette tok vi konsekvensen av også. Både frua og jeg jobber såpass mye at vi forlanger høy kvalitet

på ferien når vi først har fri. Dermed har vi solgt båten og tar en tur eller to i året til landet Syden.

Men om noen år så melder kanskje lysten seg for båt igjen. Vi har hus rett ved sjøen så jeg kjenner

jo det kribler litt når alle legger ut båtene i mai. Det gir seg heldigvis etter et par dager.

 

Men klart hvis mange tenker som oss så gir jo det selvsagt kraftige utslag i markedet.

Link to post
Share on other sites

Scand har åpent alle søndager i februar kl 1100-1500

 

Vi var på nippet til å kjøpe hus i spania i fjor, men valgte å utsette 1 år til.

Blir det dårlig sommer i 2011, da kjøper vi huset i Spania ().

Blir ikke mye båtfolk igjen viss disse siste sommre skal fortsette. Ikke mange som syntes det er ok med 10-18 grader mitt på dagen. Ingen bading.

Da kunne man hatt en hytte istenden da!!!

Men.... vi elsker båtlivet så vi håper da ;-) !!!

Link to post
Share on other sites

 

Blir ikke mye båtfolk igjen viss disse siste sommre skal fortsette.

Men.... vi elsker båtlivet så vi håper da ;-) !!!

 

Da blir det bedre plass til oss andre da!

Hmmmm? Kanskje vi skal håpe på etpar kjipe somre til?

Nei, vi får heller håpe på noen fine, så vi ikke blir helt aleine på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Bedre plass ? Er ikke dårlig plass på norske kysten, men derimot på svenske-kysten er det trangt i mange havner.

Men vi syntes det er artig/koselig osv. når det er mye folk i havna. Viss vi får plass da!

Kjedelig å ligge nesten alene i en havn. Hadde vi søkt etter ensomhet, da hadde vi valgt å kun ligge i uthavn.

I og med at ingen av våres venner har båt, blir det til at vi søker til havner med mye folk. Kanskje er vi heldige å treffer noen som vil slå av en prat::::

Link to post
Share on other sites

Prøv Oscarsborg etter 19.00 i helger med godt vær! Eller forresten!! IKKE prøv Oscarsborg etter 19.00, for det kan hende at jeg ikke har kommet enda, og da har du tatt den plassen som jeg skulle ha :giggle:

Det er rimelig fullt på de gromme plassene inne i Oslofjorden på en fredag kveld også. Husk at alle de som flokker seg sammen inne i fjorden ellers, befinner seg på svenskekysten i fellesferien. Ser mange kjente båter som vi sloss med ellers i sesongen nede langs den svenske solkysten i fellesferien :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nye Scand Boats AS ble etablert og registrert høsten 2008. I 2009 hadde de en omsetning på nesten 23 millioner, og et resultat på 122.000. Hvordan de har klart seg gjennom 2010 vet jeg ikke.

 

Hvor finner dere disse tallene ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da konkluderer vi med at Scand greier seg inntil videre og det håper jeg virkelig :thumbsup: håper alle norske båtprodusenter greier å holde hode over vann i mange år til :flag:

 

God tur til alle pingler som har bestilt syden tur til sommeren :tongue:og spis mye salat der nede :puke:

Måtte vi få den beste sommeren på årevis her hjemme :cool:

Redigert av Lazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...