Jump to content

Havfisketråden!


JGH

Catch and release?  

100 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har veldig lyst å begynne med litt dypvannsfiske, men lurer litt på oppsett av kroker og søkker.

Har ett par(4)stenger og noen sneller. Den siste er en Lawson Gt-r 2speed. Er på jakt etter store langer, brosme, kveite og andre som lurer i dypet.

 

Noen som har erfaring og vil dele oppsett, hvor en bør fiske (bunnforhold), dyp, ankring eller drivfiske.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Har ikke holdt på med så mye fiske de siste par årene, men det kan være gøy. C/R synes jeg er litt rart. (Untatt hvis det handler seg om fisk nær eller under minstemål). Det å drive litt matauk og ta med hjem en sei eller en torsk er jo del av morroa.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur på Campelen på bryggen i Bergen (ligger litt bortgjemt oppi en gate i de gamle treskura på bryggen), så får du tips i massevis og en god prat. De arrangerer også tackleknyte kvelder hvor man lærer å knyte forskjellige oppsett.

 

Edit; vanskelig å drive CR ved havfiske, da de fleste arter ikke tåler turen opp, bortsett fra bruskfisk.

 

men av laks og ørret går det flere ut enn som blir med hjem :)

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å ta deg god tid :)

 

butikken er liten, men så full av alt mulig at det tar tid å se over alt. Jeg var innom et par timer etter stengetid, men det var fremdeles folk der og døra var åpen. Jeg var der sikkert en time og fikk kaffe i tillegg, en annen butikk hadde nok slengt meg ut og låst ;) Skal nok dit igjen ved neste bergenstur :)

 

de har alt mulig fra det letteste fluefiske til det tyngste havfiske.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Catch&Releace, og dypvannsfiske passer dårlig sammen.

 

Noen gang sett åssen en fisk er etter den har blitt vinsjet opp fra dypet ? Bare å kakke den ihjel, for om den ikke er dau så er den så ødelagt inni at den dauer uansett som regel :)

 

Men dyprigg er kule saker. Jeg pleier å bruker en Penn Special Senator 4.0 og en Ebecco Langesund med trinser + 0.70 Fireline (fæl sene) Artig det.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Pass på å smøre trinsene, skylle de etc etter bruk. saltet vil gjøre de trege og de setter seg fast, og de begynner å pipe når du sveiver inn, og den lyden er skikkelig jalla.

 

Sikker på at du trenger 500mtr sene ? Det er veldig langt, og tar lang tid å sveive inn. Og ikke minst, fisk på 500 meter ? Er ikke mye fisk der vel...

 

Det er jo en del avdrift på tykke sener, men jeg hadde valgt en "død" sene. flere hundre meter sene, med 30% strekk, blir den jævla strikken i vannet :)

 

Tok et bilde av min Ebecco langesund og Penngreia. Veldig støvete etter å ha stått lenge :)

 

pennlang.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

stang med trinser er det ikke bruk for i Norge, bare mere som skaper trøbbel.

 

0.7 fireline Brodern? Skal du begynne å gå Bukser og Berging i næringa?

 

99,9 prosent av alt havfiske i Norge klarer seg med 0,28 eller 0,32 multifilament. du ødelegger jo halve fordelen av fiske med multiliner på dypt vann med å velge like tykk multiline som mono.

 

Kjør ca 0.3 multi med 10 meter 0.7-0.9 mono topshot så er man forberedt på det meste, samt at det tåler litt slitasje mot bunn.

 

JGH; kjøp Powerpro på storspole (ca 1300m) på ebay, klarer å komme deg under 1000,- ink avgifter og det er billig. Kjøp også en spole med monofilament ca 0,5 som du fyller i bunn på snella. Både for å slippe å fylle den opp med dyr multi, samt at du slipper at sena sklir på spolen.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Er rimelig grønn på havfiske, men Har kjøpt brukt utsyt, en penn senator? stang med penn6.0? snelle, Dracon snøre. ( husker ikke helt)

 

Har bare brukt utsyret sporadisk, men synest det er tungt å pilke med. Trenger et greit rimelig belte med "kopp " til stanga, noen som har noe å anbefale?

Link to post
Share on other sites

Var innom butikken ahamm nevnte idag, :eek::thumbsup:

 

Der skal eg ta turen og handle litt ja. Fikk gode tips, og dei har kvelder der dei viser oppsett på rigger, knuter osv.

Synd eg går på kveldskurs da. Bergen JFF arrangerer fisketurer med en sjark annenhver søndag. Selvfølgelig neste søndag da eg ikkje kan. Men kommer alltid en mulighet i fremtida.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

0,28 multifilament holder i bøtter og spann. 400 meter er ok og det går mange meter når man fisker etter Lange og Brosme på 2-300 meter. Litt strøm, avdrift osv så fyker meterne ut.

 

Noe tykkere enn 0,28 er en stor ulempe i strøm osv, du vil fort måtte ha tyngre søkker for å komme ned på riktig plass, dvs tyngre sveiving osv.

 

Makrell er agnet du trenger.

 

Ang oppheng så er det rene vitenskapen og det er et utall tråder på fiskersiden ang. dette, med bilder osv. En tung pilk agnet med makrell fungerer i og for seg godt nok. Selv bruker jeg gjerne en bom, dvs en bom hvor søkket henger rett ned og snøre med attraktator og agn henger ut fra bommen. Du må da bruke vanlig snøre på opphenget, gjerne svært tykt da Lange osv fort gnager en del på snøret.

 

Du får kjøpt mange ferdige oppheng, glem de billige med tynt snøre osv, gå for de som er solide og virker alt for store med alt for store kroker osv.

 

Store kroker er et must da du blir passe drittlei om du må sveive 300 meter snøre for å dra opp en minifisk.

---------------------

 

Kjøp ei stor snelle, gjerne med 2 gear. Selv kan jeg ikke fordra de amerikanske traktorsnellene, de er treskeverk, holder sikkert i 100 år men jeg tror dødsønsket kommer tidlig om jeg ble tvunget til å fiske med ei slik snelle over tid. Prøv noen av de store japanske og du vil skjønne hva jeg mener.

 

Og for all del, få butikken til å legge snøret på snella for deg. Om du feks kjøper 400 meter 0,28 så få de til å legge opp backing slik at snella er ordentlig full.

 

Legg litt penger i stanga også. Mange som er fornøyd med Lawson stenger. Mener de ligger på tusenlappen.

 

Og er du seriøs kjøper du kopp og reimer/sele med en gang, det gjør at du slipper gåen rygg og alt for slitne armer. Du vil orke å fiske mye lengre en uten.

-----------------------

 

Og du må tidevannstabell. Når du fisker så dypt bør du prøve å treffe sånn noenlunde på flo. På fløende og fjærende blir det fort alt for mye avdrift og vanskelig å treffe.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

 

 

0.7 fireline Brodern? Skal du begynne å gå Bukser og Berging i næringa?

 

 

Tenkte som så at detta skal ikke ryke :) Det er litt overkill. Det hadde vært bedre med slik fletta nylon. Jeg har det også på noen andre sneller, og det er mye bedre å fiske med.

 

Det tykke Firelinen ble kjøpt etter sånn "fy feite, så kul" innfall. Det er ikke alltid det er det beste :lipseal: Men den er da der. Så da brukes den.

 

I ferskvann bruker jeg Fireline Whiplash i 0.06, har ikke mista noe fisk på den enda. Bruker fortom mot gjedde da.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Var innom butikken ahamm nevnte idag, :eek::thumbsup:

 

Der skal eg ta turen og handle litt ja.

 

Den butikken er en perle :)

Det er så utrolig herlig å komme til butikker hvor betjeninga faktisk bruker det de selger og vet hva som funker og ikke.

 

Det er nesten så jeg vil si at den selgeren som anbefalte Langesund stanga skulle hatt bank.

 

I tillegg er det innimellom fantasiske salg rundt omkring på nettbutikker hvor man får skikkelig bra utstyr til en utrolig pris sammenlignet med kjedene.

Eks:

skittfiske.no

fisketid.no

aktivfiske.no

agdars.no

sportsbutikken.no

villmarksbutikken.net(?)

 

Dette er butikker jeg har brukt endel og anbefaler :)

 

hanto1: til pilking ville jeg avskrevet ei stang med penn 6.0 snelle. det er alt for tungt til å fiske aktivt med. skittfiske hadde/har tilbud fra ca 1000 kr for den GTR 2 snella som JGH har kjøpt og ei stang i 20-30 pund. De settene

er veldig fine til pilking. Ideelt sett har ikke ei havfiskesnelle snørefører, men det funker fint sålenge man vet det er begrensninger på de og ikke bruker de tyngste blyene på 400meter og fisker hver dag. Vi har to stk av den GTR 2 snella på jobb, som brukes av forskjellige folk med lite vedlikedhold, men de virker enda. Vi betalte 1000 for ett sett med waterspeed stang og 2000 for ett sett med shimano exage stang (4 delt så den er lett å stue bort) hos skittfiske.no.

 

et skikkelig belte koster fort over 1000 det også, de plastkoppene til 150 med et belte på er bare søppel.

 

Veldig enig med Pinkvin, men ville hatt minst dobbelt så mye sene på snella som det dypet man fisker på, er kjedelig å slite 200 meter sene ettter en halvtime og så ikke ha nokk igjen på snella til å nå bunn etterpå.

 

skal man dypere enn 200 er det vanskelig å fiske effektivt uten å ankre.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

trer en stor blåse med stor sjakkel løst innpå ankertauet. kjetting som er noe tyngre enn ankeret og fest den i bunn av ankeret, samt med en strips i toppen av ankeret. Så kjører man ankeret opp, motstanden av blåsa løfter ankeret og når det er oppe går kjettingen gjennom sjakelet i blåsa. siden kjettingen er tyngre enn ankeret holdes ankeret oppe i blåsa mens man kveiler inn ankertauet.

 

EDIT; redigerte litt :)

Hvis du ringer til butikken nevnt lengre oppe, så har de rustfrie kulelagersvivler (som de bruker på linebåter) da unngår man det meste av tvinn. tror de koster ca 100. De har desverre ikke nettbutikk.

 

Her er en fin tråd om ankring på dypt vann:

http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=10050&st=0&p=127385&hl=ankring&fromsearch=1entry127385

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Blekkspruten Octopus vulgaris som målte 2,15 meter og med armer på 1,3-1,5 meter. Vekta var 43 kg. Fanget i Vanylvsfjorden mellom Teisten og Slagnes på 200 meters dyp. Mye blekk ble sprutet ut av denne fysaken.

 

Så vær varsom hvor dere kaster ut snøret selv om dette var for 20 år siden :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på dypvannsfiske. Hvor stort dyp må det være for å regnes som dypvannsfiske?

Det dypeste jeg holder på med er max. 200 meter, og da med ordinært utstyr med "svenskepilk" og et par gummimakker. Jeg fisker med "håndmakt", og det er stort sett torsk og storsei jeg får på dette.

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dypvannsfiske og Havfiske går for min del ut på ett fett. 2-300 meter dersom jeg har dagen der jeg vet at fisken biter. Laksen er for mitt vedkommende mest interessant og heller ikke så dypt at det gjør noe rundt Stad. Ellers jakter jeg på kveita og selvfølgelig torsken. Ble tatt noen fine fangster her i uken, 40-50 feite torsk. Utstyret jeg bruker er tradisjonelt havbruket og ikke noe spesielt. Spoler med nok line 0,3 er jo et must, men et ork å få opp :sweat: og som nevnt ovenfor store kroker så en slipper kattfisken. Og jeg velger å slå av ekkoen som etter min mening tar bort mye av spenningen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...