Jump to content

Lading av batteri med 15hk, noe jeg trenger i mellom?


Sturee

Recommended Posts

Du må finne ut hva du har, du skriver at du har strøm men er det AC ( vekselstrøm ) eller DC ( likestrøm )??

 

Enkelt forklart har alle motorer med strøm AC utifra statoren ( ladespola/strømspola ), denne kan kobles direkte til passende lanterner men kan IKKE brukes til å lade batterier.

For å kunne koble til et batteri må strømmen gjøres om til DC, dette gjøres av en elektronisk komponent som heter likeretter ( diode bro ), denne dimensjoneres etter lade strømmen på motoren .

Større motorer har gjerne en kraftigere lade strøm som må reguleres ned for ikke å skade batteri/andre-elektriske komponenter ombord, denne kalles regulator .

 

Din motor trenger/har kun ladespole + likeretter da effekten på ladinga antagelig ikke er så stor at du trenger noen regulator, hvis nødvendig kan delene antagelig skaffes ifra merkeforhandler .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en likeretter som denne eller noe?

 

DEN DER kjøpte jeg ifra Elfa, men nesten ethvert radio/tv verksted burde kunne skaffe da denne type komponent er brukt i nesten alle elektroniske produkter i dag.

 

P.S du trenger antagelig ikke en så kraftig likeretter, mener å huske at denne tåler opp til 35A, du klarer deg antagelig ned 10A ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei!

 

Som Droll skriver foran her (innlegg nr. 2 og 5), så trenger du sannsynligvis ingen regulator - kun en likeretter. Ladespolen på disse små motorene gir så lav effekt at belastningen fra batteriet vil gi tilstrekkelig "regulering" av spenningen. Med batteri tilkoblet vil spenningen derfor neppe komme noe over 15 -16 volt. Jeg har kjørt med et slikt enkelt ladeopplegg på påhengere med h.h.v. 35 og 60 hk i mer enn 20 år uten problemer av noen art. Har hatt både ekkolodd, GPS og stereoanlegg tilkoblet uten at disse har lidd noen overlast pga for høy spenning. Bare sjekk/etterfyll væskenivået på batteriet noen ganger i løpet av sesongen!

Link to post

Hei!

 

I innlegg nr 8 er det linket til denne: Likriktarbrygga 280 V 15 A QUAD-28.6, GBPC1504 B0.

Den klarer 15A, noe som bør holde i massevis.

NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"!

 

Her er et skjema som viser hvordan brolikeretteren kobles inn i ladekretsen:

 

ladekrets.gif

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Hei!

 

I innlegg nr 8 er det linket til denne: Likriktarbrygga 280 V 15 A QUAD-28.6, GBPC1504 B0.

Den klarer 15A, noe som bør holde i massevis.

NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"!

 

Her er et skjema som viser hvordan brolikeretteren kobles inn i ladekretsen:

 

ladekrets.gif

 

Jeg får en original likeretter til Yamaha 9,9 hos en forhandler, men lurer litt på heller å prøve dette, er det dumt? Burde jeg heller betale for den originale likeretteren?

Link to post

Tjaa... Den originale likeretteren vil jo mekanisk sett forhåpentligvis passe rett inn - både når det gjelder tilkobling og m.t.p. at den må monteres/festes et sted. Med den uoriginale må du improvisere litt mer. Funksjonsmessig kan jeg ikke tenke meg at du vil merke noen forskjell.

 

Og som nevnt i denne tråden , må du ha et skikkelig bilbatteri (50-60Ah), hvis du skal kjøre med likeretter uten spenningsregulator.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"!

 

Hva er det egentlig som skal få likeretterbroen til å gå føyken hvis man kjører dette oppsettet uten belastning? Ubelastet spenning fra ladespolen er vel aldri i nærheten av ratingen til denne broen, og noe transientspenninger å snakke om er det heller ikke i en sånn krets.

 

- Eller tar jeg feil når det gjelder ubelastet utspenning? Noen som har målt og vet dette? Broen det linkes til har en zenerspenning på over 400 volt, og burde tåle en hel del...

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post

Uppss... hvorfor skulle du nå spørre om det, da?... :blush:

Må tilstå at jeg aldri har målt, prøvd eller vært utsatt for dette selv - bare passet på at det ikke skulle skje. Kanskje det i disse tilfellene, hvor det bare er snakk om en "enkel" ladespole, og hvor likeretteren er tilstrekkelig kraftig, kun er en av de berømte mytene som er ute og går...?

Uansett vil det jo være risiko for at tilkoblet utstyr ikke tåler den høye spenningen, men det var jo ikke det det var snakk om her.

 

Kanskje andre har et noe bedre svar? :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Det er overhodet ingen problemer å kjøre motor uten noe tilkoblet likeretteren, det blir akkurat som før man koblet den til så den er grei. Det induseres kun spenning og ingen strøm så lenge ingenting er tilkoblet.

 

Det er å koble inn eller ikkje minst ut batteriet under gange som knekker likeretteren. Typisk knekkes desse av at man kommer borti hovedbryteren. Noe som er fort gjort om man har den klassiske med løs nøkkel som stikker ut

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...