Sturee Startet 6.Februar.2011 Del på Facebook Startet 6.Februar.2011 Hei. Jeg vil putte elektrisk anlegg i båten min. har funnet ut at motoren min gir strøm. Trenger jeg noe i mellom batteriet og uttaket for strøm? har hørt noe om likeretter og regulator, trenger jeg dette? evt noe annet? Mvh NT Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Du må finne ut hva du har, du skriver at du har strøm men er det AC ( vekselstrøm ) eller DC ( likestrøm )?? Enkelt forklart har alle motorer med strøm AC utifra statoren ( ladespola/strømspola ), denne kan kobles direkte til passende lanterner men kan IKKE brukes til å lade batterier. For å kunne koble til et batteri må strømmen gjøres om til DC, dette gjøres av en elektronisk komponent som heter likeretter ( diode bro ), denne dimensjoneres etter lade strømmen på motoren . Større motorer har gjerne en kraftigere lade strøm som må reguleres ned for ikke å skade batteri/andre-elektriske komponenter ombord, denne kalles regulator . Din motor trenger/har kun ladespole + likeretter da effekten på ladinga antagelig ikke er så stor at du trenger noen regulator, hvis nødvendig kan delene antagelig skaffes ifra merkeforhandler . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sturee Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Tusen takk for grundig svar Droll, regner med at det er AC strøm på denne. fant en annen tråd med et bilde, trenger en bro likeretter. da kan jeg vel koble inn turteller også? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) Noen som vet hvor jeg kan få tak i en likeretter som denne eller noe? Redigert 6.Februar.2011 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Noen som vet hvor jeg kan få tak i en likeretter som denne eller noe? DEN DER kjøpte jeg ifra Elfa, men nesten ethvert radio/tv verksted burde kunne skaffe da denne type komponent er brukt i nesten alle elektroniske produkter i dag. P.S du trenger antagelig ikke en så kraftig likeretter, mener å huske at denne tåler opp til 35A, du klarer deg antagelig ned 10A ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sturee Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) altså, kan jeg bruke Denne? Redigert 6.Februar.2011 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 her en mange forskjellige, kan jeg bare ta en og være sikker på at det funker på 25A når det er så lite strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 altså, kan jeg bruke Denne? Det er en 3-fase likeretter.... burde heller finne noe slikt . Men det kan være en fordel å sjekke med forhandler først, de kan antagelig skaffe en som er tilpasset din motor ( med ledninger/koblinger/fester ). Kan heller ikke si deg exakt hva du trenger da jeg ikke vet hva slags merke/type motor du har.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sturee Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) har en mercury sea pro 10/15hk så at det var feil, endra det etterpå og fant den som er på linken nå. denne står på likeretterbroer, ikke likeretterbroer, 3.faser. Redigert 6.Februar.2011 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 regulator kan nokke sånt brukes? Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 hei lurer lit på dette da eg har ein 10/15hk meriner selv og lurer på om det går ant og bruke noen av dise i link en Link Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Hei! Som Droll skriver foran her (innlegg nr. 2 og 5), så trenger du sannsynligvis ingen regulator - kun en likeretter. Ladespolen på disse små motorene gir så lav effekt at belastningen fra batteriet vil gi tilstrekkelig "regulering" av spenningen. Med batteri tilkoblet vil spenningen derfor neppe komme noe over 15 -16 volt. Jeg har kjørt med et slikt enkelt ladeopplegg på påhengere med h.h.v. 35 og 60 hk i mer enn 20 år uten problemer av noen art. Har hatt både ekkolodd, GPS og stereoanlegg tilkoblet uten at disse har lidd noen overlast pga for høy spenning. Bare sjekk/etterfyll væskenivået på batteriet noen ganger i løpet av sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 samme hvilken av de på linken til elfa jeg kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 (redigert) Hei! I innlegg nr 8 er det linket til denne: Likriktarbrygga 280 V 15 A QUAD-28.6, GBPC1504 B0. Den klarer 15A, noe som bør holde i massevis. NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"! Her er et skjema som viser hvordan brolikeretteren kobles inn i ladekretsen: Redigert 13.Februar.2011 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Har søkt litt og sett at du har lakt ut det bildet før i en annen tråd, da forsto jeg alt. Tusen takk for svar!:) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Står at det ikke er flere igjen av den, samme hvilken jeg tar så lenge det ikke er 3 fase og tåler like mye amp som motoren gir max? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jada, og spenningen må ikke være 280 volt, men 30 volt eller mer. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
kjetillunde Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Hei! I innlegg nr 8 er det linket til denne: Likriktarbrygga 280 V 15 A QUAD-28.6, GBPC1504 B0. Den klarer 15A, noe som bør holde i massevis. NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"! Her er et skjema som viser hvordan brolikeretteren kobles inn i ladekretsen: Jeg får en original likeretter til Yamaha 9,9 hos en forhandler, men lurer litt på heller å prøve dette, er det dumt? Burde jeg heller betale for den originale likeretteren? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 (redigert) Tjaa... Den originale likeretteren vil jo mekanisk sett forhåpentligvis passe rett inn - både når det gjelder tilkobling og m.t.p. at den må monteres/festes et sted. Med den uoriginale må du improvisere litt mer. Funksjonsmessig kan jeg ikke tenke meg at du vil merke noen forskjell. Og som nevnt i denne tråden , må du ha et skikkelig bilbatteri (50-60Ah), hvis du skal kjøre med likeretter uten spenningsregulator. Redigert 20.Mars.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 (redigert) NB! Husk nå på at du ikke kjører motoren uten å ha batteriet tilkoblet! I så fall risikerer du at likeretteren går "føyken"! Hva er det egentlig som skal få likeretterbroen til å gå føyken hvis man kjører dette oppsettet uten belastning? Ubelastet spenning fra ladespolen er vel aldri i nærheten av ratingen til denne broen, og noe transientspenninger å snakke om er det heller ikke i en sånn krets. - Eller tar jeg feil når det gjelder ubelastet utspenning? Noen som har målt og vet dette? Broen det linkes til har en zenerspenning på over 400 volt, og burde tåle en hel del... Redigert 20.Mars.2012 av Strekkfisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 (redigert) Uppss... hvorfor skulle du nå spørre om det, da?... Må tilstå at jeg aldri har målt, prøvd eller vært utsatt for dette selv - bare passet på at det ikke skulle skje. Kanskje det i disse tilfellene, hvor det bare er snakk om en "enkel" ladespole, og hvor likeretteren er tilstrekkelig kraftig, kun er en av de berømte mytene som er ute og går...? Uansett vil det jo være risiko for at tilkoblet utstyr ikke tåler den høye spenningen, men det var jo ikke det det var snakk om her. Kanskje andre har et noe bedre svar? Redigert 20.Mars.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Det er en 3-fase likeretter.... burde heller finne noe slikt . Arne Kjetil Nei, ingen av disse er 3-fase likerettere. De skulle i så fall hatt en pinne mere. Altså 5. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 (redigert) Det er overhodet ingen problemer å kjøre motor uten noe tilkoblet likeretteren, det blir akkurat som før man koblet den til så den er grei. Det induseres kun spenning og ingen strøm så lenge ingenting er tilkoblet. Det er å koble inn eller ikkje minst ut batteriet under gange som knekker likeretteren. Typisk knekkes desse av at man kommer borti hovedbryteren. Noe som er fort gjort om man har den klassiske med løs nøkkel som stikker ut Redigert 21.Mars.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 (redigert) Det er å koble inn eller ikkje minst ut batteriet under gange som knekker likeretteren. Ja, *da* snaker vi om transienter! En passende kondensator på likespenningssiden av diodebroen hadde vært bra beskyttelse mot det, dog. Redigert 21.Mars.2012 av Strekkfisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Jeg vil lade et 7ah batteri fra en Yamaha 9.9 for å bruke et ekkolodd. Kan jeg koble likeretter direkte til batteriet eller bør jeg ha en zenerdiode? Er dette evt måten å gjøre det på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.