Jump to content

hvordan reparere knekt skeg-finne på utenbordsmotor?

Eystein Bjerke

Recommended Posts

Klarte å kjøre inn i en stein ved lavvann og knakk skeggfinnen. Etter en liten dykketur ble finnen funnet. Den er litt skjev.

Båten ble brukt videre i sommer uten at det er noen tydelige skader/ skjevheter.

Spørsmålet er om det er mulig å varme opp finnen og banke den rett, og deretter lime den på med f.eks. karosserilim eller noe annet egnet lim?

Jeg har skjønt det slik at finnen er en ren beskyttelse for propellen, og da lurer jeg på om den fortsatt vil være til beskyttelse etter at den er limt...?

Er nok mulig å rette den ut, men jeg tror du må få sveist den på for at det skal sitte ...

Hvis du leter litt på nettet burde du kunne finne erstatning finner som kan boltes på ( hvis de er igjen nok av den gamle da ).

Jeg har skjønt det slik at finnen er en ren beskyttelse for propellen

Ved moderate hastigheter ja, ved større hastigheter har den faktisk endel og si på hvordan motoren oppfører seg...

Kan bare nevne at på et annet forum jeg vanker har de forbud mot å selge girhus der det har blitt utført noen slags reparasjon på finnen ( de har eget marked som her ), dette pga muligheten for fremtidig skade på båt/pilot som følge av reparasjon ( forumet heter Scream & fly og de diskutere IKKE snekker der for å si det sånn :lol: ).

Here's the deal everyone - regardless of which end of the debate you find yourself on this issue, lower units that are cracked or repaired at the skeg any other stress point are not permitted for sale on Scream And Fly.

So, to be clear:

Modified Sportmaster (within reason)? OK

Repaired anti-cavitation plate? OK

Cracked or repaired skeg? NOT OK

Those units are dangerous and should either be used on slow fishing boats or scrapped.

Med "slow" regnes vel båter som ikke er kjappere en 45 > 50 miles, mange ligger rundt 90 > 130 miles...

Arne Kjetil

Skjønner.. Har vært innom skegguard o.l., men synes det ser litt jalla-mek ut...

Vet det finnes lim som ofte er sterkere enn metallet som det festes i, men vet ikke hva det heter...

Er nok igjen av finnen til at den går nedenfor propellen,...

Dette gjelder jo en Nordkapp 16 med 90HK, så det går jo ikke all verden... Er nok mest en kosmetisk irritasjon for min del, og jeg har jo delen enda...

man kjøper en erstatningsfinne, undervannshus demonteres fra motor, kappes til riktig mål og bruker den nye som mal, så sveises den på med olje i girhuset, deretter får alt 2 komp epoxy lakk, blir bedre? enn nytt vil jeg si, har fått gjort dette på 4? forskjellige motorer jeg har eid nå, montro om jeg ikke har noen bilder av siste jobben.

pleier ikke koste så ille, men noen tusen blir det jo.

morro å se at noen andre også er på S&F forumet droll ;)

Så dette på Youtube osv.... Ser jo rimelig greit ut, men man bør jo vite hva man driver med når man sveiser slike deler....

Har jo noen venner innen offroad-miljøet som er noen røvere når det kommer til sveising... Mulig jeg hører med dem.... Hvor får jeg i så fall kjøpt erstatningsfinne?

Men hva med å bare lime på tuppen? Jeg kan sannsynligvis finne lim sjøl, men hvor sannsynlig er det at jeg klarer å bøye finnen rett igjen?

Vet det finnes lim som ofte er sterkere enn metallet som det festes i, men vet ikke hva det heter...

for at du skal få den styrken , må nok limfugen være endel større enn du får her...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er fullt mulig å lime aluminium og få det til å sitte skikkelig, jeg ville ikke gjort det på en styrefinne, der ville jeg sveiset, men kommer med noen forslag likevel?

Lotus bruker Loctite 3455 Poxymatic Aluminium for liming i deres aluminiumsbiler (Elise), og hele bilen er limt istedet for sveiset, dette limet er også å få kjøpt i små tuber?

Wurth har noe som heter Rotabond som limer alle metaller, og det sitter noe "##%&/( og kan brukes til å lime under vann, så det tåler sikkert vann etter liming også.

Ellers er det flere tråder her på forumet om HTS-2000 som også kan brukes til slikt.

Araldite AV138/HV998 kan brukes, og benyttes ofte i flyindustrien.

Boeing limer sine fly med produkter fra Cytek??? tror jeg det heter?

Alle disse løsningene vil sannsynligvis holde helt til neste gang du kjører på noe, men det beste er selvfølgelig sveising, så må du avgjøre selv hvor nøye du er ?

Redigert av adeneo (see edit history)

jeg kan sveise alu selv, men akkuratt dette satte jeg bort til firma, og en som har gjort det mye, skal så utrolig lite til før det går gærnt. etter den er sveisa, limer/sparkler men, du sømsveiser ikke. kan gi firmanavn på pm om du er intressert.

Hva mener du med sømsveis? Sveises ikke hele fugen?

Det er fullt mulig å lime aluminium og få det til å sitte skikkelig, jeg ville ikke gjort det på en styrefinne, der ville jeg sveiset, men kommer med noen forslag likevel?

Lotus bruker Loctite 3455 Poxymatic Aluminium for liming i deres aluminiumsbiler (Elise), og hele bilen er limt istedet for sveiset, dette limet er også å få kjøpt i små tuber?

Wurth har noe som heter Rotabond som limer alle metaller, og det sitter noe "##%&/( og kan brukes til å lime under vann, så det tåler sikkert vann etter liming også.

Ellers er det flere tråder her på forumet om HTS-2000 som også kan brukes til slikt.

Araldite AV138/HV998 kan brukes, og benyttes ofte i flyindustrien.

Boeing limer sine fly med produkter fra Cytek??? tror jeg det heter?

Hehe... Du har oversikt.. Hvilken ville du anbefale av disse, som også er rimelig grei å oppdrive?

Alle disse løsningene vil sannsynligvis holde helt til neste gang du kjører på noe, men det beste er selvfølgelig sveising, så må du avgjøre selv hvor nøye du er ?

Ettersom propellen fortsatt er beskyttet av det som er igjen av finnen ser jeg ingen grunn til ikke å lime på siste biten, forutsatt at jeg får rettet den ut igjen...

Legger ved en illustrasjon for å vise problemstillingen.... Selvsagt veldig unøyaktig, men gir en indikasjon.

skeg.jpg

Oversikt og oversikt, man følger da litt med, og disse nye sportsbilene og flyene i alu gikk vekk fra sveising for rimelig mange år siden, og det har stadig vært debatter om hvorvidt lim er like sterkt, og ettersom jeg har forstått er det i mange tilfeller faktisk sterkere enn sveis også.

Jeg har svieset noen styrefinner, og har da gjort det med TIG med AC/DC, og det er en forholdsvis rask og enkel jobb.

Man rensliper/kutter delene, eventuelt kutter til den nye finnen, sliper 45 grader på begge deler for å få en V å legge sveisen i, og helsveiser alt sammen.

Det er ikke nødvendig å demontere noe som helst så lenge man er forsiktig og har olje i undervannshuset. Det som ryker først ved varmgang er som regel tetningen til propellakselen, så man ser om man har gått på en smell ettersom det begynner å renne olje ut fra propellakselen.

Mercury selger blant annet orginale finner til påsveising, og det er en fult godkjent reparasjon, slik at det er ikke noe problem.

Men som nevnes tidligere her er det normalt IKKE en godkjent reperasjon på f. eks. drev som brukes til racing, slik som NXT, Six, M8 osv. da disse har en annen legering i undervannshuset og er bygget opp slik at det ikke er noe for amatører å rote med ettersom den minste grad skjevhet eller litt varmgang kan ha fatale konsekvenser, men de kan leveres til Mercury Racing for sveising, som gjør dette som nytt, fult godkjent.

Når det kommer til lim, ville jeg kanskje forsøkt Loctite, har gode erfaringer med deres produkter selv om jeg ikke selv har prøvd dette aluminiumslimet.

Grunnen til at jeg ville prøvd Loctite er først og fremst at det forhandles av omtrent alle maskinforretninger, slangeverksteder og alle andre slike typer forretninger, så det bør være enkelt å finne forhandler som igjen kan bestille dette forholdsvis raskt.

Som med alt på aluminium ville jeg tro at renhold ved liming er det viktigste, og aluminium kan være vanskelig ettersom det trekker til seg oljer og skitt, slik at det kan hende det må varmes litt for å få ut urenheter før man limer.

Når finnen skal rettes, bør det også varmes litt, og forsøke å slå den rett med en gummihammer, men vær forsiktig det blir fort riper, og den støpte aluminiumen i utenborsmotorer og drev sprekker lett, men det går sikkert bra!

Da satser jeg i første omgang på å lime. Er jo nok igjen av den "ulimte" finnen til at propellen er beskyttet. Dette kan jo faktisk fungere som en buffer...

Som det blir sagt her, det holder til neste gang, og det er ikke slik at man driver og kjører på stein i hytt og gevær...

Og om det mot formodning blir en 2. omgang, så blir jeg nok ikke sittende igjen med biten :D

Takker for svar fra alle! Jeg tar noen bilder av reparasjonen og legger ut på prosjektsiden min om noen skulle være interessert...

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...