Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Her er jolla, kjøpt høsten 2007 i rimelig god stand..

 

n794190586_4259257_286.jpg

n794190586_4259266_5621.jpg

Skroget er fra '72 og ble totalrenovert i 2003. Kalesjen og putene er laget i 2006.

Motor fra '93 og totalrenovert vår 2008 hos Oslo Outboard.

 

2008:

Ny 70L drivstofftank m/ giver og måler da en 28L fra Biltema rekker bare så langt med en 90hk to-takt. :smiley:

Automatisk (ikke lenger automatisk grunnet defekt nivåvakt) lensepumpe.

2009:

Vannfilter for drivstoffet etter en tur på verksted for å rense vann ut av alle tre gassere...

Nytt bryterpanel da det gamle hadde kun tre brytere på altfor stor flate og var montert bak beina på fører noe som førte til at lamper og pumpe stadig vekk sto på og tømte batteriet. :headbang:

Nytt batteri :rolleyes:

 

Tenkte å legge ut litt flere bilder etterhvert, og mye fra førstkommende vårpuss.

 

2010 (planlagt):

Har blitt litt blass i rødfargen, altså nærmer seg rosa, så rubbe og polere.

Bytte ut rute med hull (for manuell visker) og montere motoriserte viskere fra en '85 Suzuki SJ413 (bil).

Gå over alle ledninger og elektrisk.

Liten badestige.

Ny dørk i teak pusses og lakkes.

Pusse og lakke tofter.

Hydraulisk styring(?)

 

-Eystein-

Redigert av eybjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva fart greier du med denne da?

 

Hadde selv en 17,5 nordkapp med 60 hk. Utrolig kompakt god i sjøen disse skrogene.

 

Ja, er jo strengt tatt en 16,5 foter detta her, men...

Farten er jeg faktisk ikke sikker på, har aldri målt, men går unna med tom båt :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en samme båt selv liggende i påvente av tid til overs for restaurering.

Leste litt rundt hva som passet av motor til denne. Og 70hk så ut til å være den perfekte "forsvarlige" størrelsen.

Hvordan oppfører din seg med 90? Kjenner du noe av at den blir litt lett i rumpa, eller wobbler under noen forhold?

Link to post
Share on other sites

Har en samme båt selv liggende i påvente av tid til overs for restaurering.

Leste litt rundt hva som passet av motor til denne. Og 70hk så ut til å være den perfekte "forsvarlige" størrelsen.

Hvordan oppfører din seg med 90? Kjenner du noe av at den blir litt lett i rumpa, eller wobbler under noen forhold?

 

Er visst i.flg noen maks 100HK på denna, men det er jo en definisjonssak. Det finnes ingen Veritas-godkjenning (som jeg vet om), så da det blr jo mer en smakssak.

 

Jeg er veldig fornøyd med motoren, jeg bruker den stort sett på rundt 2/3 av maks turtall, særlig grunnet drivstoffforbruk (2T). Med tom båt er den ørlite vinglete på full guffe, men det er jo ikke nødvendig å kjøre på maks. :sailing:

 

Jeg anbefaler 90hk for å ha litt i bakhånd, kan være litt vanskelig å få i plan med 8 pers, men jeg har snakket med mange som har 70hk som er veldig fornøyd med det.

Redigert av eybjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, takker.

 

På min er det en "tinnplaket" poppet fast på innsiden, rett under venstre rute. Husker ikke helt hva som stod der. Mener det var et Veritas merke, og noen data gravert inn... Men mulig det var fra en annen innstans en Veritas.

 

Hmm...

 

Kunne du legge inn her hva som står på tinnplaket når du finner ut av det?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Under "Kontakt oss" på toppen. Og "DNV Maritime" står det:

 

Kontakt for DNVs tjenester for maritim industri, inkludert skipsklassifikasjon, sertifisering av materialer og komponenter, skip i drift, nybygg, ombygginger og kundeportalen DNV Exchange.

Mulig en kan sende en liten forespørsel om Nordkapp 16, og det nr jeg har på plaketten. Å håpe at de kan skrape sammen noe info.

 

 

Spørs om Nordkapp kan gi så veldig mye info. Lå ikke det selskapet brakk en del år etter at Nordkapp16 var produsert?

Det er i realiteten et nytt firma i dag. Men om de holder til i samme lokaler. Eller det er noen av gamlekara som fortsatt jobber der. Så kanskje de har klart å tatt med seg arkivet fra gammelt av.

Link to post
Share on other sites

Ja, men antar at DNV Maritime i all hovedsak konsentrerer seg om industrielle spørsmål.

 

Når det kommer til Nordkapp, regner jg med at det bryter ned til om selskapet har byttet kontorer, og eventuelt hvor mange ganger. Det er mye "ræl" som går på dynga under store flytteprosesser.. Syns jeg leste et sted her at noen hadde vært i kontakt med Nordkapp med en liknende henvendelse uten større hell. Skal se om jeg kan finne det igjen...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

merkeskilt_1_compressed_doc.jpg

 

Vår Nordkapp er en 1980 modell. Merkeskiltet viser at det er nummer 2559, type 16-5, max motor 65 Hk, max load 700 kg.

 

Det er en 50 Hk 1996-modell to-takts Tohatsu med trim på den. Med kun en voksen klarer den 35 knop, med to voksne og to små barn klarer den 32 knop. Farten er ikke GPS-målt, men avlest på ekkolodd med knopmåler. Båten går bra ihvertfall!

Redigert av blaavass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg hadde tidligere en 16,5 sport, tror det var 1969 modell. På godkjenningsskiltet stod det der max 80 hester og load 700 kg / 8 personer. Hadde selv en 60 hk johnson på den, klarte 26-27 knop (men aner ikke hva slags turtall jeg hadde, om jeg burde hatt annen stigning på propellen e.l)

 

edit: har forresten også forsøkt å kontakte nordkapp for spørsmål angående båten, men jeg fikk ikke svar engang så jeg tviler på at de har noe særlig info. :(

Redigert av espenal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får sjekke farten på vår båt med GPS etterhvert, men dårligere fart kan også skyldes vann i skummet i dobbeltbunnen. Tror det er minimalt med vann i skummet på vår båt, siden båten er så lett.

 

Her er den informasjonen jeg klarte å grave frem om båten:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/59653-kilder-til-informasjon-om-nordkapp-16-1980-tallet/page__p__820945#entry820945

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

39945_1565065649164_1311068727_1568992_6782121_n.jpg

 

Denne klarer vi 42GPS knuter på.

Båten ligger fjellstøtt på vannet og har enda ikke opplevd vobling noen gang med denne.

Har egensveiset bensintank på 35liter under hver sittebenk for å få litt tynde fremover.

Med 3 personer om bord og en på ski etter klarer den 36knuter på knopmåler (ikke målt med GPS)

 

 

Grunnen til at det står noen tuja'er der var bare tilfeldig, men ble jo litt koselig da :giggle:

 

Båten er i følge merket egentlig godkjent for 70hk, men med forsterket akterspeil så klarer den fint 115HK 2t

Link to post
Share on other sites

Denne klarer vi 42GPS knuter på.

 

39945_1565065649164_1311068727_1568992_6782121_n.jpg

Båten ligger fjellstøtt på vannet og har enda ikke opplevd vobling noen gang med denne.

Har egensveiset bensintank på 35liter under hver sittebenk for å få litt tynde fremover.

Med 3 personer om bord og en på ski etter klarer den 36knuter på knopmåler (ikke målt med GPS)

 

 

Grunnen til at det står noen tuja'er der var bare tilfeldig, men ble jo litt koselig da :giggle:

 

Båten er i følge merket egentlig godkjent for 70hk, men med forsterket akterspeil så klarer den fint 115HK 2t

Link to post
Share on other sites

115hk er imponerende på en slik båt..., men er det 16 eller 17 fot du har?

 

Har du noe bilde av tank-arrangementet ditt? Hadde vært interessant å se! Det blir jo mye bensinfylling med vanlig 20 liters tank. Har riktignok med to 10 liters kanner i bakhånd...

 

16,5 fot, skal se om jeg fåt til noen bilder av tankenen også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...