toholthe Startet 6.Februar.2011 Del på Facebook Startet 6.Februar.2011 Hei, Har en yanmar 2gm20f. Har en motorvifte på egen bryter i dag. Ønsker at denne skal starte når jeg starter motor eller vrir om tenninga. Vifta trekker ca 4 amp. noen som vet hvor på motor eller dynamo jeg kan koble til denne? Fant denne på nettet: Det blir jo ganske lang kabel om jeg kobler meg på der det står AC ved nøkkelen. Vil denne kabelen (rød på tegningen) ha nok tversnitt til å håndtere dette. Jeg tipper kabelstrekket en vei til tenningne fra motor er 4 meter. Tilbake kan jeg jo legge en litt feitere kabel. Alternativet er vel et rele. Noen som har forslaget til hvor jeg kan kjøpe et slikt. Er det noe slikt som dette jeg i så fall skal bruke: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-007-54&toc=19028#item=37-007-54; Eller er det noe som er bedre? Inspill mottaes med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Bruk et vanlig bilrele som styres via D+ på dynamo og minus. Vifta starter automatisk når dynamo starter ladning. Men hvorfor ønsker du autostart av motorromsviften? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Hei, hvor kjøper jeg et sånnt rele? Er det D+ som er koblet til batteriene, eller er det en annen? grunnen til at jeg ønsker det automatisk er at denne vifta blåser kaldluft på dynamo for at regulatoren ikke skal koble ut pga varme. denne vifta ønsker jeg at alltid skal gå. T Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg ville brukt et rele og koblet spolen til tenningsbryteren og rele- kontaktene paralelt med eksisterende bryter. Jeg regner med at eksisterende bryter ikke er langt fra tenningslåsen. Skal du gjøre det på en annen måte, bør du undersøke eksisterende kobliger nøye først. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Et slikt rele kjøper du hos et bil-rekvisitaforetning, Biltema, e.l. Releet er enten et vekselrele eller et vanlig NO (Normaly Open). Styring av releet gjøres på D+ (61) på dynamo og mot minus på batteri eller gods til motor hvis det er et en-pols system. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Hvilke vifte har du? Har du bilde av opplegget pr. idag? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) hei, takk for hjelpen. Jeg går for løsningen til mateco. Enkle å bruke D+ da vifta står nærme dynamo. Hva er egentlig forskjellen på et vekslende og et lukket rele. Står ikke "normally open" på noen av de på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/ Jeg ønsker jo at når det kommer spenning på D+ så starter vifta. T Redigert 7.Februar.2011 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 En ting til. Trenger jeg sikring på kursen fra D+ VIA spola til jord? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Med mine "D+ opplegg" så har jeg sikra felles minus-kobling med egnet sikring! I ditt tilfelle så kan du koble minus fra releets coil sammen med viftens minus tilkobling, deretter en sikring på felles kabel til batteriminus eller gods. På den måten sikrer du både viftemotor og relespolen med samme sikring. Når det gjelder ditt spørsmål om vekslerele så er dette et rele hvor kontakt veksler mellom et åpent og lukket kontaktpunkt. Et enkeltrele veksler ikke. I slike releer er kontakten i strømløs tilstand enten i lukket posisjon (NC=Normaly Closed), eller i åpen posisjon (NO=Normaly Open). Litt keitet forklart kanskje ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Du kan jo bruke flere av disse releene. Enig i at det ikke var så enkelt å forstå utifra txten. Visst du bruker fks. dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/ Kobl 85 til D+ (gjerne via en liten sikring men er vel strengt tatt kanskje ikke nødvendig) Kobl 86 til jord/gods visst enpolet system.(ev.til minus) Koble 30 til en pluss (ev. ladekabelen visst den ikke er i grenseland tynn fra før) via en sikring tilpasset vifta. Kobl en kabel til 87 og før denne til pluss på vifta. Koble minus på vifta til gods/jord. (ev. minus) Visst vifta går feil veg, kan viften snuest og, eller pluss minus på vifta byttes om. PS: Eg er ikke trikker. Eg har samme problem som deg, men håper å kun legge ventilasjonslangen rett aktenfor dynamoen og håper at dette er nok. Eg har vifte på reimhjul. Testa litt i går og var opp i ca.85A på hitachi 80 A dynamo etter å ha tappa ned 74ah på en 480ah bank. Var opp i ca.43 grader på dynamo, men det er jo kalt i været ennå og eg kjørte ikke så veldig lenge så eg vil nok måtte gjøre noe vil eg tru? Regulator er en balmar mc 614. Den gjekk også over i vedlikeholdslading når eg testa dette dagen før, får håpe at eg går en problemfri sommer i møte med tanke på strøm? Ser at Bjørn var før meg, trudde han var tidleg til køys:-) Redigert 7.Februar.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 (redigert) teksten som står til biltema sine relèer er bare surr desverre. Men tegningane på på relèet og esken det kommer i er korrekt. Redigert 8.Februar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.