Jump to content

Hvordan starte motorromsvifte automatisk yanmar, bruke rele?


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

Har en yanmar 2gm20f. Har en motorvifte på egen bryter i dag. Ønsker at denne skal starte når jeg starter motor eller vrir om tenninga. Vifta trekker ca 4 amp. noen som vet hvor på motor eller dynamo jeg kan koble til denne?

 

Fant denne på nettet:

 

4428015895_78b08c370a_b.jpg

 

 

Det blir jo ganske lang kabel om jeg kobler meg på der det står AC ved nøkkelen. Vil denne kabelen (rød på tegningen) ha nok tversnitt til å håndtere dette. Jeg tipper kabelstrekket en vei til tenningne fra motor er 4 meter. Tilbake kan jeg jo legge en litt feitere kabel.

 

Alternativet er vel et rele. Noen som har forslaget til hvor jeg kan kjøpe et slikt. Er det noe slikt som dette jeg i så fall skal bruke:

 

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-007-54&toc=19028#item=37-007-54;

 

Eller er det noe som er bedre?

 

Inspill mottaes med takk.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

hvor kjøper jeg et sånnt rele? Er det D+ som er koblet til batteriene, eller er det en annen?

 

grunnen til at jeg ønsker det automatisk er at denne vifta blåser kaldluft på dynamo for at regulatoren ikke skal koble ut pga varme. denne vifta ønsker jeg at alltid skal gå.

 

T

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt et rele og koblet spolen til tenningsbryteren og rele- kontaktene paralelt med eksisterende bryter. Jeg regner med at eksisterende bryter ikke er langt fra tenningslåsen.

 

Skal du gjøre det på en annen måte, bør du undersøke eksisterende kobliger nøye først.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Et slikt rele kjøper du hos et bil-rekvisitaforetning, Biltema, e.l.

 

Releet er enten et vekselrele eller et vanlig NO (Normaly Open).

 

Styring av releet gjøres på D+ (61) på dynamo og mot minus på batteri eller gods til motor hvis det er et en-pols system.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

hei,

 

takk for hjelpen. Jeg går for løsningen til mateco. Enkle å bruke D+ da vifta står nærme dynamo. Hva er egentlig forskjellen på et vekslende og et lukket rele. Står ikke "normally open" på noen av de på biltema:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/

 

Jeg ønsker jo at når det kommer spenning på D+ så starter vifta.

 

T

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med mine "D+ opplegg" så har jeg sikra felles minus-kobling med egnet sikring!

 

I ditt tilfelle så kan du koble minus fra releets coil sammen med viftens minus tilkobling, deretter en sikring på felles kabel til batteriminus eller gods. På den måten sikrer du både viftemotor og relespolen med samme sikring.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om vekslerele så er dette et rele hvor kontakt veksler mellom et åpent og lukket kontaktpunkt.

Et enkeltrele veksler ikke. I slike releer er kontakten i strømløs tilstand enten i lukket posisjon (NC=Normaly Closed), eller i åpen posisjon (NO=Normaly Open).

 

Litt keitet forklart kanskje ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bruke flere av disse releene. Enig i at det ikke var så enkelt å forstå utifra txten.

Visst du bruker fks. dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/

Kobl 85 til D+ (gjerne via en liten sikring men er vel strengt tatt kanskje ikke nødvendig)

Kobl 86 til jord/gods visst enpolet system.(ev.til minus)

Koble 30 til en pluss (ev. ladekabelen visst den ikke er i grenseland tynn fra før) via en sikring tilpasset vifta.

Kobl en kabel til 87 og før denne til pluss på vifta.

Koble minus på vifta til gods/jord. (ev. minus)

Visst vifta går feil veg, kan viften snuest og, eller pluss minus på vifta byttes om.

PS: Eg er ikke trikker.

 

Eg har samme problem som deg, men håper å kun legge ventilasjonslangen rett aktenfor dynamoen og håper at dette er nok.

Eg har vifte på reimhjul.

 

Testa litt i går og var opp i ca.85A på hitachi 80 A dynamo etter å ha tappa ned 74ah på en 480ah bank.

Var opp i ca.43 grader på dynamo, men det er jo kalt i været ennå og eg kjørte ikke så veldig lenge så eg vil

nok måtte gjøre noe vil eg tru? Regulator er en balmar mc 614. Den gjekk også over i vedlikeholdslading når eg

testa dette dagen før, får håpe at eg går en problemfri sommer i møte med tanke på strøm?

 

Ser at Bjørn var før meg, trudde han var tidleg til køys:-)

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...