JanDL Startet 7.Februar.2011 Del på Facebook Startet 7.Februar.2011 Hei! Hadde båten på land i går og oppdaget at det var slakke i roret. Dette er et spaderor og tror det er nylonlager mellom rorhylse og rorstamme som er slitt da det var en del slakke der. På innsiden er rorgjennomføringen utstyrt med fettkopp. Har ikke hatt noenvannintregning så langt men nylonlageret bør vel skiftes. Er det noen som har erfaring med dette fra tilsvarende båt? Er det vanskelig å demontere roret og få ut nylonlageret? Hva med valg av nylon? Bør vel være noe som ikke sveller i vann? Håper noen har litt erfaring å dele her.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Forutsatt at det er originalt: Sjekk at det er plass nok under roret til å trekke det ut, hvis ikke må du grave. Stempl opp roret fra undersiden. Plukk av rorkulten. Ta av nedre rorlager. Muttere inni båten. Slipp roret ned. De som lagde disse foringene, Brita Industrier, eksisterer ikke lenger. Du må få dreid nye på et verksted. Det skal også være en foring over nedre lager som hindrer vertikal vandring på roret. Viktig da dette roret flyter. Smørenippel er ikke originalt. Disse foringene skal ikke smøres. Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Forutsatt at det er originalt: Sjekk at det er plass nok under roret til å trekke det ut, hvis ikke må du grave. Stempl opp roret fra undersiden. Plukk av rorkulten. Ta av nedre rorlager. Muttere inni båten. Slipp roret ned. De som lagde disse foringene, Brita Industrier, eksisterer ikke lenger. Du må få dreid nye på et verksted. Det skal også være en foring over nedre lager som hindrer vertikal vandring på roret. Viktig da dette roret flyter. Smørenippel er ikke originalt. Disse foringene skal ikke smøres. Betyr det at selve rorstammen og roret er sveiset fast i hverandre? Er det ikke mulig å ta av roret for seg selv slik at man slipper å grave? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Nix. Rorstammen er også sveiset fast inni roret. Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Nix. Rorstammen er også sveiset fast inni roret. Båten står nå på en hydraulisk løftbar opptaksvogn. Får se om det er høyde nok.. Takker for info!! Sitér dette innlegget Link to post
Ronny Storvollen Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Hei. Jeg har en Alo 96 fra 1982, fabrikkbygget. Den har mistet halve foringen som sitter mellom roret og skroget, ser to skruehull på hver side i gjenværende gods. Høres ut som løsningen er å få dreiet nytt både metall og nylonstykke for å erstatte det som har falt av? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.