Jump to content

Unngå kondens på halvfull dieseltank?

Kjelli

Recommended Posts

Skal snart ta båten på land, og ønsker ikke å ha full dieseltank, da jeg skal gjøre noen forandringer med tankmåler, m.m.

Vet dette er et debatert emne, men kan ikke husk å ha sett en løsning på problemet, bare faren.

En får kondens i tanken av rå luft som kommer inn ved temperatursvingninger, og som slipper fukten i tanken, og ny fuktig luft kommer inn. Hvor mye luft vil der kunne gå ut og inn, ved en halvfull tank på 350L?

Ser for meg en løsning, der jeg kobler av lufteslangen, og kobler denne på en tom fleksibel vannkanne på 15L. Kannen vil trekke seg sammen og utvide seg. Da vil den dra ut og inn den samme luften, og en vil ungå kondens.

Kan dette være en måte å gjøre det på?

mvh

Kjelli

En får kondens i tanken av rå luft som kommer inn ved temperatursvingninger, og som slipper fukten i tanken, og ny fuktig luft kommer inn. Hvor mye luft vil der kunne gå ut og inn, ved en halvfull tank på 350L?

Regner en på dette blir det ikke snakk om store mengdene. Allikevel, kondensen vil legge seg på alle kalde overflater innvendig i tanken. Dette skaper korrosjon på de fleste metalloverflater inkl. aluminium, stål og tildels rustfritt stål. Den akumulerte vannmengden som etterhvert vil samle seg i bunn av tanken blir ubetydelig og nærmest neglisjerbar. Min anbefaling er at har du tank av syrefast stål eller plast kan du gjerne vinterlagre med tom eller halvtom tank. Har du tank av andre materialer fyller du full tank på høsten.  

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

At det er så liten forskjell påutvidelsen ser en jo en varm sommerdag når bensintanken i stål begynner å svette eller plastkanna ser ut som det er siste verset den holder på med.

Men som du foreslår med en 15 liters kanne tror jeg du kommer langt med.

Når det går mot kaldere tider vil den jo slurpe inn mer luft men faren å suge dunken din flat. Tror ikke at det vil oppstå så stort vakuum at tank eller noe annet blir ødelagt.

Det skader jo ikke å prøve.

Vanskelig og unngå kondens uten fulle tanker. Men har du først fått vann i systemet

så er West-Frost vidundermidlet.Det brukes på trykkluftoppererte bremsesystemer,

og til diesel på vogntog som går i veldig varierende forhold. Finnmark-Kontinentet.

West-Frost inneholder også smøremiddel for pakninger osv. F.eks. membran i

fødepumpe for den som har det. Bruker dette på mine 3 . VP31TAMD, Marna 4 HK 1958,

og Klocner/Humbolt 1942. Den siste er ikke så nøye da, går vel på tran vil jeg tro. :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...