Jump to content

VP duoprop, dimensjon i F serien(stainless)som tilsvarer D6 (alu)?


sol

Recommended Posts

Har sett denne tabellen,men blir ikke mye klokere av den jeg.

Har pr i dag D7 propeller og må ned til D6 for å oppnå max turtall i flg ekspertisen.

Ser at de selger stålpropeller i F serien på ebay til en hyggelig pris.Må defor vite hvilken F propell som tilsvarer D6

Evt blir det å kjøpe D6 her i Norge til 7600kr

Link to post
Share on other sites

Dersom du i dag har D7 og går ned til D6 vil du normalt øke turtallet med 2-300 rpm.

 

Dersom du skal gå fra D serien (alu) til F serien (rustfritt) skal du normalt gå ned en størrelse, altså til F5, ettersom rustfrie propeller har tynnere blader og er mer effektive (mindre kavitasjon).

 

Men F5 og F6 overlapper D6 akkurat så vidt det er, så dersom du ligger i grenseland kan det hende at din båt skulle hatt F6 som erstatning for D6, men det vil normalt fungere godt også med F5 selv om turtallet vil bli høyere enn ved å bruke F6.

 

Du bør normalt ligge godt innenfor +/- 200rpm av oppgitt WOT for din motor.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk levert drevet mitt med D6, og var ikke helt fornøyd. Byttet frem og tilbake i mellom D6 og D7 uten å komme helt i mål.

Etter en tlf til Nidelv så leverte de F6 stål på min båt med samme motor som stander ( jeg hadde motor og drevbytte hos Garstad og der var kun alu-prop med i prisen)

 

Jeg hadde en tråd om dette her:

https://baatplassen.no/i/topic/69819-feil-valg-av-duopropp-til-d3-190-til-nidelv-690/page__p__980422__fromsearch__1#entry980422

 

 

Gjerne gi beskjed hvis du handler i det store utland, hva du havner på i pris, etc

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

:sailing: Takker for svar.Jeg har en D3-160.og oppnår ikke mer enn ca 3700rpm.Bør ligge på ca 4000rpm

Har blitt fortalt at D6 da skulle passe.Har ikke lyst til at motoren får for høyt turtall heller.

Er ikke så gale priser i USA,men portoen er jo ganske høy.Har sjekket litt på ebay

Vi får se hva det ender med

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:cheers_wine: Handlet nye D6 propeller på ebay.latterlig lav pris

Hentet på posten i dag.Skal bli gøy å prøve dem på båten

on noen uker.Spent på om turtallet blir riktig.Skal helst

ikke over 4000 rpm.Er ikke sikker på om toppfarten øker,

men det er ikke så farlig.Oppnådde ca 27 knop med D7.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...