sol Startet 7.Februar.2011 Del på Facebook Startet 7.Februar.2011 (redigert) Noen som vet hvilken dimensjon i F serien(stainless)som tilsvarer D6 (alu)? Redigert 7.Februar.2011 av sol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Her er litt å lete i: http://www.callaghansmarine.com.au/wp-content/uploads/2010/04/Volvo-Prop_guide_11.pdf Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Har sett denne tabellen,men blir ikke mye klokere av den jeg. Har pr i dag D7 propeller og må ned til D6 for å oppnå max turtall i flg ekspertisen. Ser at de selger stålpropeller i F serien på ebay til en hyggelig pris.Må defor vite hvilken F propell som tilsvarer D6 Evt blir det å kjøpe D6 her i Norge til 7600kr Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 For meg ser det ut som at D6 tilsvarer nokså nøyaktig F6. Jeg ser for enkelthets skyld på KAD 32 1,95:1. Forskjellen i stigning skulle bli den samme uavhengig av hvilken motor/hvilket drev propellene sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Dersom du i dag har D7 og går ned til D6 vil du normalt øke turtallet med 2-300 rpm. Dersom du skal gå fra D serien (alu) til F serien (rustfritt) skal du normalt gå ned en størrelse, altså til F5, ettersom rustfrie propeller har tynnere blader og er mer effektive (mindre kavitasjon). Men F5 og F6 overlapper D6 akkurat så vidt det er, så dersom du ligger i grenseland kan det hende at din båt skulle hatt F6 som erstatning for D6, men det vil normalt fungere godt også med F5 selv om turtallet vil bli høyere enn ved å bruke F6. Du bør normalt ligge godt innenfor +/- 200rpm av oppgitt WOT for din motor. Redigert 7.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Fikk levert drevet mitt med D6, og var ikke helt fornøyd. Byttet frem og tilbake i mellom D6 og D7 uten å komme helt i mål. Etter en tlf til Nidelv så leverte de F6 stål på min båt med samme motor som stander ( jeg hadde motor og drevbytte hos Garstad og der var kun alu-prop med i prisen) Jeg hadde en tråd om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/69819-feil-valg-av-duopropp-til-d3-190-til-nidelv-690/page__p__980422__fromsearch__1#entry980422 Gjerne gi beskjed hvis du handler i det store utland, hva du havner på i pris, etc Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
sol Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Takker for svar.Jeg har en D3-160.og oppnår ikke mer enn ca 3700rpm.Bør ligge på ca 4000rpm Har blitt fortalt at D6 da skulle passe.Har ikke lyst til at motoren får for høyt turtall heller. Er ikke så gale priser i USA,men portoen er jo ganske høy.Har sjekket litt på ebay Vi får se hva det ender med Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 9.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Fått en pris fra USA på nytt sett D6 til USD 695.- inkl frakt.ikke værst. Prisen i Norge ligger på nesten det dobbelte.Må imidlertid også betale merverdi på 25 prosent,men likevel en del å spare Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 1.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Handlet nye D6 propeller på ebay.latterlig lav pris Hentet på posten i dag.Skal bli gøy å prøve dem på båten on noen uker.Spent på om turtallet blir riktig.Skal helst ikke over 4000 rpm.Er ikke sikker på om toppfarten øker, men det er ikke så farlig.Oppnådde ca 27 knop med D7. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.