Jump to content

Galia 670 MC, bare 115ltr. bensintank?


Kal-El

Recommended Posts

Synes denne båten ser veldig interessant ut, men stemmer det at den bare har 115ltr. bensintank?? Det er jo ingenting for en slik båt med la oss si 200hk utenbordsmotor. Håper produsenten har oppgitt feil, for det er grunn god nok til å droppe den i mine øyne. Ellers en genial båt som gir mye for pengene.

Link to post
Share on other sites

Det kan dessverre se ut til at det kun er 115 liters tank på disse båtene, ja. Og det er jo helt sinnsykt, spør du meg! Vi har Galia 620 DC, og den har tank på 210 liter. Med 140 hk på hekken syntes jeg allikevel at det blir litt for mange turer innom marinaer for å fylle. Med bare 115 liters tank og såpass tung båt som Galia 670 må det bli helt håpløst. Spesielt hvis man bor et sted hvor det ikke er så tett mellom marinaene.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja hvis det er tilfelle tror jeg ikke det blir aktuelt for meg å kjøpe den. Hvis man skal måtte innom og bunkre for hver gang man skal på sjøen (satt på spissen) blir det altfor tungvint. Dessuten vil det være elendig rekkevidde på båten. Dette synes jeg var veldig synd :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vurderer denne båten selv, med en eller annen størrelse Evinrude E-tech, som den visst skal selges med.

 

Det er neppe er så lett å spå uten å teste, vite kjøremønster og så videre, men hvor stor rekkevidde tror dere denne båten vil ha, med f.eks. en 150 hk motor? (Jeg tenker her ved marsjfart, i betydningen 'mest drivstofføkonomiske hastighet'.)

 

Eller, sagt på en annen måte: blir en såpass liten bensintank veldig hemmende for bruken av båten?

Link to post
Share on other sites

Synes i utgangspunktet at 115 liter hørtes akseptabelt ut til eg såg båten veier 2150 kg uten motor og bikker såvidt 30 knop med 150 hk. Blir å måtte toppe tanken hver gang da ja. 2 timer på full fart så er tanken tom, elr rundt 60 nm i normal bruk før det går på rødfeltet er lite. Får fylle bensin på vanntanken også :tongue:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelen med så liten tank er jo at man ikke rekker å fylle så mye i løpet av sesongen :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på at båten var så veldig tung. 2150 kg for tom båt uten motor er ganske mye for en 22-fot båt. Lurer på hva årsaken kan være til dette (mye plast, javel - men hvorfor?).

Jeg var svært nær ved å bestille denne båten, men den ble for dyr målt mot konkurrentene (kr. 465.000 basispris m/minste motor). Jeg gjorde et vesentlig gunstigere kjøp av ny Yamarin 68 Cabin. Riktignok til overligger-pris.

Link to post
Share on other sites

Har en oppdatering. JEg sendte like godt en epost til produsenten om denne "mangelen". Her er svaret:

 

Dear Sir

 

The capacity of fuel tink was in a prototype version because we wanted the tank to be moved out easily for weight redistribution for testing.

All future boats will have minimum 150 litres and with the option that we cancel space under the cocpit or minimize it then the tank could be even 300 litres.

So you may choose between 150 litres as standard or optional 300 litres if there is no aft compartment available. This is all free of charge....

 

If you are willing to have such a boat, please talk to our Norwegian dealers to have in the contract information what kind of tank capacity you would be willing to have....

 

If you have any questions, let me know....

 

Best regards

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på at båten var så veldig tung. 2150 kg for tom båt uten motor er ganske mye for en 22-fot båt. Lurer på hva årsaken kan være til dette (mye plast, javel - men hvorfor?).

Jeg var svært nær ved å bestille denne båten, men den ble for dyr målt mot konkurrentene (kr. 465.000 basispris m/minste motor). Jeg gjorde et vesentlig gunstigere kjøp av ny Yamarin 68 Cabin. Riktignok til overligger-pris.

 

Kan vel ikke sammenligne denne Galia 670 MC med en Yamarin 68 cabin, det blir vel litt forskjellige klasser.

Link to post
Share on other sites

Ah, så flott! Når det nærmer seg 300 liter burde det vel være bra kapasitet?

 

Har i utgangspunktet ikke noe i mot å minke plassen i "lugaren" under akterdekket, skjønt å eliminere den helt er vel litt drastisk. Det må da være mer enn 185 liter volum der uansett, så jeg regner ikke med at tanken kan oppta absolutt all plassen der.

 

--edit--

Rettet volum 150->185 l

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det virker ikke ut som noe sjakktrekk, akkurat.

 

Betryggende å vite at man kan få den med 300 l tank, i alle fall - så takk til Kal El for opplysningen. Sterkt redusert rekkevidde var vel egentlig det eneste argumentet jeg (foreløpig) har hatt mot å kjøpe båten. Så får vi se hva jeg synes når jeg får sett på den med egne øyne.

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering. Sendte en ny epost til produsenten og spurte om litt detaljer, samt poengterte at norske forhandlere opererer med 115ltr. Her er svaret:

 

Thank you for your email.

I think it is possible to make the aft cabin little bit smaller to be able to get

200litres of fuel. Check the boat at Oslo boatshow and measure by yourself

how many centimetres you are ready to loose from the aft wall. We can then

move it forward and make a bigger tank behind.

Another solution is to eliminate a special laminate basin in the floor for

entering this aft cabin by foot nearby the movable steps. This will allow me

to stretch the tank to the front without moving the aft wall. You need to

check whether the entrance will still be big enough for you when you see the

boat in Oslo.

I can make these changes free of charge for you.

 

The only disadvantage will be that the tank can not be removed from the

boat if any leakage occurs. Then the aft deck has to be cut and laminated

again to make such an operation. But the risk of the failure is minimal.

 

Thank you for the friendly tip, I will contact my distributor to change it

immediatelly.

 

I hope you will like the boat.

 

Best regards

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo bedre og bedre ut. Var på båtmessen i dag og så på båten selv, og må si at jeg liker det jeg ser. En litt mindre akterkabin er ikke noe problem for meg, og det vesle "hakket" i gulvet ofrer jeg lett for større bensintank.

 

Båten virker smart innredet, og jeg fant ikke noe skikkelig alternativ på messen, kanskje bortsett fra Sea Master 700cc, men jeg falt ikke helt for løsningene i den båten.

 

 

Får vente og se hva forhandlere i nærområdet vil ta for båten når den tid kommer.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt båten nøye i betraktning på messa. Veldig mye båt for pengene, og synes den var fin. Synes kvalitetsfølelsen var bra, bedre enn på Antares 750, som var i overkant plastic-fantastic, og jeg syntes det kjentes ut som gulvet sviktet flere plasser. Tilbake til Galiaen har jeg også hengt meg opp i vekten på den, frykter at drivstoff forbruket blir dertil høyt. Gleder meg til å lese en skikkelig test av den.

 

En ting jeg fant litt irriterende var at når jeg står i førerposisjonen innvendig blir jeg litt for lav til å se ut, må stå på tå... Men men det går jo an å fore på gulvet litt. Det positive var at den faktisk var mer romslig enn jeg trodde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er helt enig i at den virker enda romsligere enn man kan få inntrykk av.

 

Som deg, er jeg svært spent på drivstofforbruket, men kan ikke se at noen har testet det ennå. Gleder meg generelt til å lese en ordentlig test av båten, og så er jeg spent på om prisnivået man har lagt seg på vil holde seg. Den har bare steget i pris for hver gang jeg har lest nytt om den.

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...