Jump to content

Havfiskere se her


kjma

Recommended Posts

Hei!

 

Har du noen anbefaling på utstyr og hvor det er best å kjøpe dette?

 

I alle år har jeg sverget til håndsnøre og filosofien "Skal du fiske eller skal du ha fisk?" men etter noen artige fiskeopplevelser med en enkel båtstang/snelle til 498 kr har dette endret seg noe. Ser en del klare fordeler med å fiske med stang fra båt. Ganske greit i seilbåten også for å få snøre klar av båten.

 

Nå er Sharksnellen på billigstangen død og jeg vurderer å kjøpe noe bedre utstyr eller å ønske med en snelle til jul.

 

Har tittet litt rundt på ulike forum og det ser ut til at Penn Senator 4/0 er noe for meg. Usnobbete og solid med en enkel konstruksjon. Topp!

 

Stang har jeg mindre greie på.

 

Lurer litt på hvor det lønner seg å kjøpe slikt. Ser at de skal ha 1900 kr bare for snellen i en norsk nettbutikk. På EBAY kan jeg få den for 1200 inkludert porto og moms. Samtidig er jeg 99% sikker på at jeg nesten slo til på et (demo)tilbud på Senator 4/0, stang med trinser, fireline snøre og kroker for 1990 i Langesund for noen år siden.

 

Har du eller noen andre havfiskere her inne noen innspill til hvor jeg bør kjøpe eller hva jeg bør kjøpe?

 

Bruksområdet er vel generell kystfiske fra båt i skjærgården og det jeg prioriterer er solid redskap som holder mange år. Bor i Bergen i tilfelle noen kjenner lokale sjapper.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker havfiskestenger når jeg er ute å fiske. Har en Penn Senator 4/0 (rød) samt en Penn fiskestang som passer til snellen.

 

Har hatt dette utstyret nå i ca 4-5 år og det fungerer perfekt.

 

Demonterte snellen for rengjøring for en stund siden, dette medførte at jeg feilmonterte noen fjærer og de knakk. Penn importøren sendte deler omgående og kostnadsfritt. God service.

 

Penn -  :cheers:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har du noen anbefaling på utstyr og hvor det er best å kjøpe dette?

 

I alle år har jeg sverget til håndsnøre og filosofien "Skal du fiske eller skal du ha fisk?" men etter noen artige fiskeopplevelser med en enkel båtstang/snelle til 498 kr har dette endret seg noe. Ser en del klare fordeler med å fiske med stang fra båt. Ganske greit i seilbåten også for å få snøre klar av båten.

 

Nå er Sharksnellen på billigstangen død og jeg vurderer å kjøpe noe bedre utstyr eller å ønske med en snelle til jul.

 

Har tittet litt rundt på ulike forum og det ser ut til at Penn Senator 4/0 er noe for meg. Usnobbete og solid med en enkel konstruksjon. Topp!

 

Stang har jeg mindre greie på.

 

Lurer litt på hvor det lønner seg å kjøpe slikt. Ser at de skal ha 1900 kr bare for snellen i en norsk nettbutikk. På EBAY kan jeg få den for 1200 inkludert porto og moms. Samtidig er jeg 99% sikker på at jeg nesten slo til på et (demo)tilbud på Senator 4/0, stang med trinser, fireline snøre og kroker for 1990 i Langesund for noen år siden.

 

Har du eller noen andre havfiskere her inne noen innspill til hvor jeg bør kjøpe eller hva jeg bør kjøpe?

 

Bruksområdet er vel generell kystfiske fra båt i skjærgården og det jeg prioriterer er solid redskap som holder mange år. Bor i Bergen i tilfelle noen kjenner lokale sjapper.

Ang snellen på et havfiskesett så er det den som koster mest i settet. Vi har gode erfaringer med 2 speed sneller, men det avhenger litt hvor dypt du fisker om det er behov for en 2 speed.

Ved fiske på 150 og mer med dyp strøm opp mot 2-3 knop,feks Norskerenna, vil det vere behov for blylodd på ca 1 kg når strømmen er sterk.

Det er loddets vekt som er tungt å sveive inn, en 15 kg lange+ 0,5 kg lodd er lettere å dra enn et 1 kg lodd uten fisk.

Det er og vanlig å pumpe med stanga når fisken skal opp, dette slipper du med en 2 speed, der en kan holde presset med stanga og la snella gjøre jobben.

Hvis en ser for seg hvordan en fisk kommer oppover i sjøen ved pumping med stanga kontra det å holde stanga i ro og bare sveive så er det helt klart at en med bare sveiving får mere fisk opp uten at de løsner i krokfestet.

 

Vi har gode erfaringer med Okuma Titus snellene, de drar meget godt.

Var ute en tur på rennekanten i dag og det var en kraftig dyp strøm som krevde lodd på 1kg.

Fikk 2 langer, den ene var 10,5 kg og den andre 8 kg, den størst måtte eg geare ned på snella de første 50 meterene og den minste kom opp på høg gear.

Fiskedypet var 160m og begge langene kom opp uten pumping med stanga.

 

Norsk Fletteri i Bergen har levert oss noen gode havfiske sett  med bra priser.

Noen gode tilbud er det og her:

http://www.prima-villmark.no/show.asp?page...or__sneller.htm

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bestille meg en snelle. Er Okuma Titus 20 grei?

Titus 20 er grei, i den letteste utgaven er 20 snellen og grei til pilking, en T20 1speed veier 1006g.

20 snellene finnes også i 2 speed men importøren tar de ikke inn foreløpig.

Men du kan importere en selv og da er denne Ebay Storen å anbefale.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...item=7106978303

Denne prisen er "bay it now" om en velger å prøve å vinne en auksjon så kommer den på under 200$.

Legg til 25$ for frakt og så norsk mva for hele summen så er prisen grei.

Link to post
Share on other sites

Ser at Titus 20 snella som selges fra Oslo har snørefører.

Vi bruker ikke sneller med snørefører ved dypvannsfiske.

Jeg har en liten Penn snelle som jeg bruker til fjordfiske. Har tenkt å kjøpe en litt større med plass til mere og grovere snøre slik at jeg kan fiske på litt dypere vann. I den anledningen lurer jeg på hvorfor vi ikke bruker snørefører ved dypvannsfiske ?
Link to post
Share on other sites

Dypvannsrigg med 700gr. Stingsild+gummimakk og dorge-hjul fra Hørgård, med 1,5 kg jarstein+gummimakk. Havfiskestang med 15 år gammel Penn.Og div. svenskepilker Da har man det man trenger. Håndsnøre er ubrukelig, man bruker jo halve dagen på å dra det opp.(Kanskje noe for de som fisker makrell (agn :wink:) med blankkrok??).

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Dypvannsrigg med 700gr. Stingsild+gummimakk og dorge-hjul fra Hørgård, med 1,5 kg jarstein+gummimakk. Havfiskestang med 15 år gammel Penn.Og div. svenskepilker Da har man det man trenger. Håndsnøre er ubrukelig, man bruker jo halve dagen på å dra det opp.(Kanskje noe for de som fisker makrell (agn :wink:) med blankkrok??).

 

:fishing:

Går sterkt ut i fra at du ikke bruker både 700gr. Stingsild, 1,5 kg jarstein og svenskepilker samtidlig på samme snøre.  :eek: Dersom svaret er ja så trur jeg sannelig håndsnøre blir litt lettere å bruke. :eek:

 

Makrell  ---  :headbang:.

 

Hva er dorge-hjul - du mener juksa-hjul.....

 

Har deltatt i havfiske i mange år og jeg har kuttet ut både håndsnøre og juksahjul. Bruker i dag skikkelig havfiskestang og utstyr fra "PENN". Synes denne form for fiske er mere stas. :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten Penn snelle som jeg bruker til fjordfiske. Har tenkt å kjøpe en litt større med plass til mere og grovere snøre slik at jeg kan fiske på litt dypere vann. I den anledningen lurer jeg på hvorfor vi ikke bruker snørefører ved dypvannsfiske ?

En snørefører vil nesten uten unntak vere det første som ryker på snella.

Se for deg hvordan snøreføreren jobber ved nedslipp av 1 kg lodd til 300m dyp.

I tillegg så er det ikke vanskelig å legge snøret jevnt på spolen ved å bruke tommelen på den hånda som holder stanga.

 

Et lite tips til: Ved fiske etter sei som kan stå i forskjellige dybder så kan en uten snørefører bruke tipset å krysse snøret 4-5 ganger på spolen for å markere dypet der seien bet... :smiley:

 

Ang det med grovt snøre så bruker vi mest 0,36 mm PowerPro, diameteren kunne godt ha vert ned mot 0,25 mm men da bør en ikke vere så mange fiskere fra samme båt.

Fisk tar ofte med seg naboen`s snøre og da er det først vanskeligere å løse en floke på 0,25 enn på 0,36.

I tillegg så sliter en floke på multisnøret og da er det godt å ha litt diameter å gå på.

 

Men alene eller med få fiskere som har god avstand om bord ville eg brukt 0,25mm fordi tynnere snøre fanger mindre strøm som igjen skaper en mulighet for mindre blyloddvekter..

Link to post
Share on other sites

En snørefører vil nesten uten unntak vere det første som ryker på snella.

 

Et lite tips til: Ved fiske etter sei som kan stå i forskjellige dybder så kan en uten snørefører bruke tipset å krysse snøret 4-5 ganger på spolen for å markere dypet der seien bet... :smiley:

Takk for svaret. Bra tips dette med kryssingen av snøret. Skal prøve det neste gang. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Går sterkt ut i fra at du ikke bruker både 700gr. Stingsild, 1,5 kg jarstein og svenskepilker samtidlig på samme snøre.  :eek: Dersom svaret er ja så trur jeg sannelig håndsnøre blir litt lettere å bruke. :eek:

 


:lol: Ja, det skulle tatt seg ut, det brukes selvfølgelig vekselvis som søkke.

 

Hva er dorge-hjul - du mener juksa-hjul.....


Ja,  juksa-hjul i  med 400m  1mm snøre og vabein på stang.

 

 

 

Har deltatt i havfiske i mange år og jeg har kuttet ut både håndsnøre og juksahjul. Bruker i dag skikkelig havfiskestang og utstyr fra "PENN". Synes denne form for fiske er mere stas. :seeya:


Ja, det er bra saker, eneste snella jeg har byttet olje på .... :lol:

120g. Gadusen er fin på stang fra båten.


Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bestilte Okuma Titus20 fra www.prima-villmark.no som omtalt tidligere. Betalte med Visa. Etter 10 dager og ikke noe svar på purring tok jeg en telefon for å høre hva som skjer. Snella er utsolgt og jeg skulle få pengene tilbake.  F...! Og jeg som var skikkelig klar til å dra ut og prøve meg på stortorsken! :headbang:

Noen tips til andre nettbutikker som selger liknende sneller?

Link to post
Share on other sites

Bestilte Okuma Titus20 fra www.prima-villmark.no som omtalt tidligere. Betalte med Visa. Etter 10 dager og ikke noe svar på purring tok jeg en telefon for å høre hva som skjer. Snella er utsolgt og jeg skulle få pengene tilbake.  F...! Og jeg som var skikkelig klar til å dra ut og prøve meg på stortorsken! :headbang:

Noen tips til andre nettbutikker som selger liknende sneller?

Ta en titt på ebay!

Link to post
Share on other sites

 F...! Og jeg som var skikkelig klar til å dra ut og prøve meg på stortorsken!

Jeg tror egentlig ikke at torsken bryr seg så veldig mye om du har en Okuma Titus20  eller en helt alminnelig snelle til 4-500,-  :wink: Utfordringen ligger i å finne torsken! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke at torsken bryr seg så veldig mye om du har en Okuma Titus20  eller en helt alminnelig snelle til 4-500,-  :wink: Utfordringen ligger i å finne torsken! :o)

Neida, det er sant. Men de 2 forrige snellene mine varte under ett år tilsammen, den siste fra Biltema kostet 3-400,-. Okuma Titus 20 kostet bare ca.600,-  på www.prima-villmark.no, så det er ikke rart at de ble utsolgte. Men det er utrolig dårlig at de ikke følger opp lagerbeholdningen på websidene sine, eller i det minste varsler kunder som har betalt på forskudd asap når de alikevel ikke kan levere..

 

Nåvel, jeg finner vel noe annet. Eneste kravet er at den skal holde en stund og være beregnet for fiske med inntil 1kg lodd.

Link to post
Share on other sites

Har fisket mye i sjø`n, og nå på Mjøsa med dreggefiske. Har 2 Ambasadør C 6000 ( for de som ikke kjenner de så er dette "små" lakse-sneller" som jeg har brukt til dette formålet.

OK da, Ambasadør er "mærsja" blandt de sneller som er å få. Sendte den elste inn til overhaling for 2 år siden og fikk ei "ny" snelle igjen. Tror jeg betalte 200 Nkr for hele overhalinga. Mine ambasadører er "lastet" med 0,5 sene med over 200 m pr snelle, denne sliter du ikke ut, den tåler alt. Tror du får denne for ca kr 1200,- og da er det med ei lita "oljekanne" som holder i maaaaaange år... For ordenes skyld så er jegingen utstyrs freak...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...