sveinen Startet 7.Februar.2011 Del på Facebook Startet 7.Februar.2011 Det er tid for skifte av belg til våren. Jeg kjøpte båten i fjor, og tidligere eier kjøpte reserve belger når han byttet. Det vil si at jeg har et sett liggende i båten; 2 år gamle. Er det noe problem å montere disse, eller må jeg kjøpe nye for sikkerhets skyld? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Tenker litt høyt nå, i følge instruksjonbok skal disse skiftes annethver år eller 200 timer, avhengig av hva som intrer først. Selve belgene tror jeg ikke er "utgått" på dato, men... belgene har datostempling, og om du har tenkt å gjøre jobben selv, og skulle få ett problem som tilsier at du kan ha rett til å reklamere (da på sellve belgen selvfølgelig, ikke arbeidet) kan du få ett bevisproblem for når den ble tatt i bruk, ettersom den i følge dato "allrede" er "utgått" med tanke på brukstid. Om du skal sette jobben av skifte til verksted, ville jeg forhørt meg om denne belgen kunne velsignes, uansett vil du jo da få en kvittering på når belgskiftet er utført uavhengig av belgens datostempel. På en annen side syntes jeg det var en snodig del og ha som reservedel ombord. Framonteres drevet årlig er det imidlertid anbefalt å skifte knutebelg samtidig i følge volvopentaforhandler... Redigert 7.Februar.2011 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinen Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Ja, jeg synes også det var rart å ha disse i "beredskap". Kan ikke akkurat skiftes på 5 min på sjøen... Tror heller ikke at et verksted godtar å bruke de, dessuten vil de vel selge nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Slik gummi tåler godt lagring et par år, forutsatt fornuftig temeratur og at sollys eller annet har skadet de. Det er nok klimaet bakpå en båt som gjør at de har kort levetid etter montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Ja, jeg synes også det var rart å ha disse i "beredskap". Kan ikke akkurat skiftes på 5 min på sjøen... Tror heller ikke at et verksted godtar å bruke de, dessuten vil de vel selge nytt. Tanken min var heller den at om en f.eks er på ferie og for lekk belg er det helt andre symtomer som gjør dette merkbart en den lekke belgen i seg selv. Og langt mer omfattende ting må da repareres med båten på land uannsett, og da hjelper det lite og komme med lua i ene hånden og ny belg i den andre for å si det sånn En annen interresann tanke som jeg enda ikke har fått svar på er hvorfor mercruisers belger har "skiftintervall" på 5 år (verksted sier ofte 5-7 år) Mens volvos helst bør skiftes hvert år.... Er det ene og alene at volvos patenet er mer blottet for miljøet en mercruiser? Får ikke det alene til å stemme. Isåfall kunne vel volvo og laget en "skjerm" over belgen, men selvsagt, da ville jo knutebelgsalget stupt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Volvo har det vel utelikkende slik for å berge unna reklamasjon. Tipper det er skjelden de skiftes vært år og vips så har VP ryggen fri når belg og knute er defekt etter 1,5år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.