Jump to content

Belger til DPH, er det ferskvare?


sveinen

Recommended Posts

Tenker litt høyt nå, i følge instruksjonbok skal disse skiftes annethver år eller 200 timer, avhengig av hva som intrer først. Selve belgene tror jeg ikke er "utgått" på dato, men... belgene har datostempling, og om du har tenkt å gjøre jobben selv, og skulle få ett problem som tilsier at du kan ha rett til å reklamere (da på sellve belgen selvfølgelig, ikke arbeidet) kan du få ett bevisproblem for når den ble tatt i bruk, ettersom den i følge dato "allrede" er "utgått" med tanke på brukstid. Om du skal sette jobben av skifte til verksted, ville jeg forhørt meg om denne belgen kunne velsignes, uansett vil du jo da få en kvittering på når belgskiftet er utført uavhengig av belgens datostempel.

 

På en annen side syntes jeg det var en snodig del og ha som reservedel ombord. Framonteres drevet årlig er det imidlertid anbefalt å skifte knutebelg samtidig i følge volvopentaforhandler...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes også det var rart å ha disse i "beredskap". Kan ikke akkurat skiftes på 5 min på sjøen... Tror heller ikke at et verksted godtar å bruke de, dessuten vil de vel selge nytt.

Tanken min var heller den at om en f.eks er på ferie og for lekk belg er det helt andre symtomer som gjør dette merkbart en den lekke belgen i seg selv. Og langt mer omfattende ting må da repareres med båten på land uannsett, og da hjelper det lite og komme med lua i ene hånden og ny belg i den andre for å si det sånn :rolleyes:

 

En annen interresann tanke som jeg enda ikke har fått svar på er hvorfor mercruisers belger har "skiftintervall" på 5 år (verksted sier ofte 5-7 år) Mens volvos helst bør skiftes hvert år.... Er det ene og alene at volvos patenet er mer blottet for miljøet en mercruiser? Får ikke det alene til å stemme. Isåfall kunne vel volvo og laget en "skjerm" over belgen, men selvsagt, da ville jo knutebelgsalget stupt :puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...