Jump to content

19 fot Yamarin, ettermontere ekstra styreposisjon ute?


Tormod2

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en 19 fot Yamarin 59 cabin.

Det er bare styreposisjon inne på denne.

Jeg har en Yamaha 703 kontrollboks til i dag.

703 er en EN-spaks kontroll boks. Denne har trim/tilt, dødmanns bryter, gir og gass i en enhet. En spak.

 

Jeg tenkte å ettermontere styreposisjon ute på denne båten. Når det gjelder ratt og styring, så har jeg kontroll på dette.

Gir / gass ønsker jeg synspunkter på.

Jeg har fått to alternativer av min lokale båtforhandler :

 

Alternativ 1 :

Montere inn Morse DS ( Dual station ) veksler for gir og gas.

Dvs en ds veksler for gir og en for gass.

 

Dette alternativ innebærer 7 stykk kabler .

3 kabler for gir

3 kabler for gass

1 kabel for DS omkoblings hendel.

Ettermontere en-spaks kontroll stasjon på utvendig styreposisjon.

Kjøpe nye kabler for gir og gass.

Bruke eksisterende 703 kontrollboks i tillegg til ny kontrollboks utvendig.

Det vil da IKKE være mulig å starte motor i gir.

Det vil da være mulig å starte motor med litt pådrag.

 

Alternativ 2:

Montere inn to-spaks kontroll stasjoner ute OG inne. Type morse eller tilsvarende.

Ene spaken brukes for gir. Andre spaken for gass.

Det brukes her INGEN "omkoblings hendel"

Dvs. at når man opererer gass eller gir ute, vil hendlene også bevege seg inne.

Eksisterende 703 boks DEMONTERES og bryter for trim og tilt flyttes til instrumentpanel.

Dødmanns knapp flyttes til instrumentpanel.

To- spaks kontroll erstatter 703 yamaha kontroll kontroll boks.

Det vil da være mulig å starte motor i gir.

Det vil da være mulig å starte i gir med pådrag.

 

Synspunkter ?

Hva blir den beste løsning. Hva er den mest varige løsning.

Link to post
Share on other sites

sikkert kjempebillig...?

tja, mener prisforskjellen på 59C med og uten originalmontert dobbel konsoll er nærmere 30.000,-...?

 

(De jeg kjenner som har den løsningen er ikke spesielt fornøyd - alt er kjempetregt å betjene. ..)

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Da har jeg undersøkt litt rundt dette !

Har bestillt deler, mottatt noen deler, og venter på mer.

 

Alternativ 1

Pris: ca. 25500 kr

Dette er det alternativ som Yamarin / Yamaha leverer orginalt.

Ulemper:

-Stor friksjon.

-Man skal bevege på 7 !! kabler. Dette blir slarkete og dårlig med tiden.

Fordeler:

-Man kan ikke starte motor i gir.

-Rimeligere enn alternativ 3

 

Alternativ 2

Pris: ca. 25500 kr.

Ulemper:

-2 spaker på en påhengsmotor

Fordeler :

-Færre kabler enn alternativ 1

-Mindre friksjon enn alternativ 1.

 

 

Jeg gikk for alternativ 3 ;-)

Dette er hendler med 1 spak som opererer både gir og gass.

Det ser ut som om det bare er ett firma som lager denne utgaven. Firmaet ligger i Canada og heter Kobelt

Ulemper :

-Pris: 34.500,- Prisen inkluderer : 2x ratt i rustfritt, 1x Yamaha start panel for montering på dashbord se forøvrig liste / "bilde".

-Man kan starte motor i gear.

Fordeler :

-Lite friksjon

-Kun 4 kabler

-Varer LENGER enn båt og motor.

-Er laget i syrefast og messing.

 

Se "bilde" under ( HVORDAN LEGGER MAN INN PDF FILER HER ? )

teleflex_delenummer.jpg

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen å laste opp min "deleliste".

 

Vanskelig å legge ut gode filer her.

Det står i beskrivelsen at man kunne legge ut GIF bilder under 50k som var større enn 600 pixler. Dette stemmer IKKE ! prøvde med en GIF på 800 x 800 pixler på 49k det gikk IKKE !!!

teleflex_del.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lager hull til ny switch bryter samt trim tilt.

 

( Den nye manøverhendel har IKKE switch og trim/tilt, så disse funksjoner flyttes til "instrument - panel" )

 

Med tanke på hvor kraftig og massiv den nye gir/ gass hendel er, så er vel kanskje maskintelegraf det riktige ordet ;-)

 

p1010817.jpg

Link to post
Share on other sites

Her kobles ny tennings switch opp. Følger ny nøkkel med ;-)

Et tips er å fjerne den gamle start nøkkelen fra nøkkelknippet....... ;-)

 

Var litt spent før oppstart med nytt start panel. Heldigvis startet den på første forsøk.

Jeg har koblet det nye start panelet inn på det gamle ledningsnettet.

Selvsagt kunne man ha kjøpt ny kabel fra motor. Jeg valgte å beholde den gamle kabelen som gikk til yamaha gir / gass spak.

 

Bildet viser hvordan kablene er skøytet. Det var bare å koble farge mot farge.

Jeg måtte identifisere hvilke kabler som gikk til trim/ tilt. Viktig å merke kablene. Det er fort gjort at det blir rot......

 

Nede til høyre i bildet kan man se den nye trim tilt / bryter.

p1010827.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er ny kobelt spake montert.

 

Bildet viser master spaken. Jeg valgte å montere slave spaken på styreposisjonen ute.

 

Hvis jeg skulle gjort denne jobben på nytt, hadde jeg montert slave spaken på invendig styreposisjon. Dette pga. at det var dårlig plass under instrumentbordet inne. Det var bedre plass å komme til under utvendig styreposisjon.

 

Hvis jeg skulle ha gjort jobben på nytt, hadde jeg nok også montert switch panel på babord side av gir/gass spak. ( til venstre for spak i bildet )

Da hadde switch kommet bak rattet, men det hadde ikke hatt noen betydning.

 

Det var svært lite slingringsmonn for hvor spaken kunne monteres.

Det hadde ikke vært mulig å montere lenger mot babord. Da hadde den kommet for nært ratt.

Det hadde ikke vært mulig å montere lenger mot styrbord. Da måtte jeg ha kappet i glassfiber inner liner på båten.

( glassfiber struktur under instrument panel )

 

p1010831.jpg

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et godt valg.

 

De 2 "billige" løsningene, var de med Teleflex? Vil tror det er vel verdt den ekstra differansen å gå over på hydraulisk med 2 posisjoner

 

Disse Yamaha hendlene blir jo litt slarkete med noe "dødgang" med tiden.

 

Min erfaring med disse over snart 20 år er at de holder bra (da som enkelmontert)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et godt valg.

 

De 2 "billige" løsningene, var de med Teleflex? Vil tror det er vel verdt den ekstra differansen å gå over på hydraulisk med 2 posisjoner

 

 

 

Min erfaring med disse over snart 20 år er at de holder bra (da som enkelmontert)

 

 

Hei

De "billige" løsningene var med morse/teleflex spaker. Det var med telefleks kontroll kabler.

Etter det jeg har funnet ut er det bare Kobelt som kan levere et mekanisk system med 1 hendel og to stasjoner. Kobelt sitt system er patentert.

Andre tilsvarende system har 7 kabler !! På disse system må man sette gir i fri før man kan bytte manøverstasjon.

Redigert av Tormod2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tenkte på styringa, så ut som at løsninga du har gått for er hydraulisk?

 

Funker greit med Teleflex NFB hos meg med en posisjon, men teleflex/kabelstyring på flere posisjoner blir fort trøblete

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her har jeg fått skrudd på en "kasse" for rattpumpe, manøverstasjon ute. Gir/gass hendel er kommet på plass.

 

Dersom andre ønsker å gjøre tilsvarende jobb, er det lurt å feste kablene til hendelen før man skrur fast selve hendelen.

 

Dette gjelder spesielt på master spaken. På master spaken er man avhengig av å komme til på begge sider med et skrujern, når man skal feste kablene. Dersom det er trangt der den er montert, er det like greit å feste kablene først, og deretter feste hendelen. Slik vil man kunne vri og vende litt på hendelen når man skal skru på kablene.

 

På ute posisjon må man ha sikaflex mellom gir / gass hendel og båt. Ellers vil regn vann lekke inn.

Mitt tips er da å ta på sikaflex etter at kablene er festet til gear / gass hendel.

 

De som har forsøkt å fjerne ting som er limt med sikafleks forstår hva jeg mener.

 

p1010832.jpg

Redigert av Tormod2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er rattpumpe kommet på plass ute.

Brukte et monterings sett fra SEA STAR. Dette settet heter "Back mount kit for seastar helms". Delenummer : HA5478.

 

Jeg liker ikke når rattpumpen stikker langt ut. Synes det ser snålt ut. Tror også det blir et stort moment hvis man begynne røske i den når den stikker langt ut slik.

 

Er middels fornøyd med "back mount kit".

Det er ikke noe som tetter for regnvann mellom rattpumpen og HA5478. Må legge en fuge med silicon eller sikafleks for å hindre at regnvann kommer inn i båt.

 

p1010867.jpg

Redigert av Tormod2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tenkte på styringa, så ut som at løsninga du har gått for er hydraulisk?

 

Funker greit med Teleflex NFB hos meg med en posisjon, men teleflex/kabelstyring på flere posisjoner blir fort trøblete

 

Hei

Alle prisene som jeg oppgav var med samme hydraulikk.

Jeg har brukt Teleflex hydraulikk Sea star. Jeg la ved en liste lenger oppe med oversikt over hvilke komponenter jeg har brukt.

 

Jeg hadde TELEFLEX NFB. Denne ble demontert. Meg bekjent så er det ikke mulig å ha wire styring dersom man skal ha 2 styreposisjoner.

Redigert av Tormod2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner til båter som har det. Men kanskje det er gått bort fra, f.eks på grunn av problemer med treghet osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er det montert trekke rør for kontroll kabler og hydraulikk slanger.

 

Brukte vannfylle slange fra Maritim som trekkerør.

De fire unbrako boltene som vises holder på plass trekkerøret.

Slangen var svært stiv å arbeide med, men det var også meningen.

 

p1010875.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...