Jump to content

25 fot daycruisere, Nidelv 725, Windy Mirage eller Aquador 25WAE?


Snikende skeptik

Recommended Posts

Hei,

er i tenkeboksen når det gjelder "ny" båt og kommet frem til disse mest pga utseende.

 

Er det noen som har erfaringer med disse modellene? Vi er en familie på tre, båten skal brukes til helgeturer. Ved lengre turer blir det telt eller hotell der dette er tilgjengelig. Mat blir stort sett tilberedt på svaberg da vi voksne er høye..

Priser jeg har tittet på er opptil 1000000. Diesel motor er ett måste..

 

Takknemlig for alle svar, både med tanke på vedlikehold og brukserfaringer..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du har sans for kvalitet forstår jeg. Alle disse er fra øverste hylle i denne klasse, men personlig kjenner jeg kun til Nidelv, dog kun 690. Nidelv i day/weekendcruiser klassen tilbyr noe av det ypperste denne klassen tilbyr i form av sjødyktighet,fornuftige løsninger, kort fortalt kvalitet i alle ledd, samt holder seg i pris. Tror du vil få samme respons på de to andre merkene. Alt kommer i bunn og grunn ned til smak og behag. Vanskelig å gjøre et dårlig valg her.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Båtnytt har test at Aquadoren i siste utgave. De mener det er noe feil med skroget for båten graver hekken ned. For dine behov for overnatting er Nidelv best. Der har du bysse og toalett. Jeg ville kanskje sett på hakket større båt for week end turer. For 1 mill får du en windy Scirocco eller Tornado.litt eldre men sykt mye mer båt for pengene

Link to post
Share on other sites

Har du pris tak på en million, vil jeg anbefale Yamarin 80 DC / Yamaha F350. 26 fot, beste daycruiseren på marketed.

 

For litt billigere penge: Yamarin 76 DC med nye Yamaha F300 Offshore series

 

For enda litt billigere penge, Yamarin 68 DC / Yamaha F250

 

Jeg har selv første alternativet. Motoren går som et lokomotiv, rolig som en purrende katt. Har daycruisere med innenbords motorer, både diesel og bensin, rundt meg på alle kanter, og ville ikke byttet om jeg så fikk betalt for det. Her snakker jeg både støy, eksos, og ytelse...

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Yamarin 80/ 76 DC er stilige båter, men syns designet ikke er helt heldig pga påhengsmotor. Liker de store, brede badeplattformene de andre har. Må ta noen runder til forskjellige forhandlere og titte, prøve og ikke minst føle hvordan det virkes ombord..

Hvordan er service kostnader på 300/ 350 Yamaha? Har selv nå en F AETL 115 Yamaha, utrolig fornøyd:)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok selv godt for båt med påhenger, dette pga. av all plass innv.motorer tar.

ytelsen er mye bedre , mindre vedlikehold etc.

ulemeper er at båten går litt lettere i sjøen , men det kan du justere med flaps.

Jeg selv har hatt askeladden vouyager , solgte den pga all vedlikehold.

er på jakt etter en stor daycruiser med utenbordsmotor

 

Hadde ikke vært i tvil.

Link to post
Share on other sites

forbruket på bensinmotor mot dieselmotor bør kanskje også tenkes litt på. En bensinmotor bruker ca dobbelt så mye drivstoff som en dieselmotor per time. Bensinmotor gir 2-3hk/liter/time, dieselmotor gir 5-6 hk/liter/time.

 

Jeg hadde nok også helt mot utenbordsmotor. Det som skjærer litt i meg er tyverifaren. Sjekk også forsikringspremien

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med Ibiza eller Nimbus???

Nidelv og Windy er solide alternativ. Jeg ville vurdert sterkt påhengsmotor så lenge du ikke skal ha større båt enn 25 fot.

Bedre plass inne i båten, og mindre vedlikehold.

Jeg har tidligere hatt en Cranchi, dette er også en fin båt, men da må du opp i 28 fot.

 

Lykke til, det er ofte jakten som er det mest morsomme.........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå begynner jeg å bli mer usikker enn før jeg begynte å lete:) Er jo så utrolig mye å se på, mange forskjellige løsninger, spesielt på stikkøya virker det som. Best likte jeg, enn så lenge, Ibiza sin basert på bildene. Blir jo mer adskilt i forhold til å krabbe over hverandre.

 

Høre på et par forsikrings overslag også, både med innenbord og utenbords motor.

 

Takk for alle gode forslag så langt også..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Badeplattform: Yamarin 80 DC har badeplattform på hele akterenden, selv om det er påhengsmotor (ligger over og ned på sidene).

 

Forsikring: Har forsiktret hele sulamitten for 1000000,- hos Bavaria, koster meg en 5200,- i året

 

Service: Varierer - i Haugesund tar de 6-7000 for årlig på F350. Tveit i Stavanger tok 11000,- sist, dog da får du 5 års butikk garanti...

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...