Jump to content

Hvordan registrere båt?`

Wr3cker

Recommended Posts

Sitter nå her med eit problem... Har en Calibri 16fot's båt. Problemet starte da de ble plik å registrere alle båter i registeret.

Men hvordan skal jeg få registrert denne når den ikke har noe nummer? Finner heller ikke noe kjøpekontrakt eller noe dokumetasjon på båten. Eneste jeg vet er navnet og mod (96-98mod). Står en 40HP motor på den, som har eit nummer. Sjekket at den ikke var stjålen, som den seff ikke var. Kan vel ikke vere så 4-kanta og vanskelig å få den reg?

Uendelig takk om noen kan hjelpe meg :)

Problemet starte da de ble plik å registrere alle båter i registeret.

Men probløemet forsvant vel da registreringsplikten ble opphevet for noen år siden...

Generelt så er det ikke lett å skaffe dokumentasjon på eierforhold på slike båter som du har... Det enkleste er å kontakte RSSR og snakke med dem, forklare saken din og be om råd fra dem...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

hehe....lettere å å snakke med ein stein :headbang:

Eg får heller ikkje registrert min båt, fordi forrige eier som vi kjøpte båten av, ikkje gjorde det, og han har heller ikkje kontrakten fra han kjøpte den lenger. Så min båt er registrert på samme mann som hadde den i 1999.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Sliter med akkurat det samme. Båten har kun vært registrert i det gamle tollregisteret og må derfor "nyregistreres". Forrige eier har ikke tatt vare på kontrakten fra den gangen han kjøpte. Firma han kjøpte av har byttet eier og har ingen historikk fra salget.

Småbåtregisteret "forlangte" eierskiftehistorikk tilbake til den ble tatt inn i landet. De sier at det er "frivillig" å melde seg inn, men det er en sannhet med modifikasjoner når havnen hvor jeg ligger nå forlanger at man skal være registrert. Skal forsøke å gå en runde til, men virker som de er rimelig firkantet ja...

Redigert av Bredo (see edit history)

e det så vanskelig? har du ikke et inbrent merke en eller annen plass? da jeg kjøpte min seilbåt var den regristert med en utenbors og uten innenborsen som enda ikke virker da var det bare og finne nummere på motoren også var det ok de trengte ingen papiere på at den var min.... hvis du leter lenge nokk finner du nok et merke... foressen er den ikke ce merket da skal det ikke være noe vanskelig

jeg har hatt flere lange, vonde og håpløse erfaringer med registrering i rssr, har i ca alle tilfeller endt med å bruke securmark, nå som det er en del av rssr, er jeg usikker på hvordan ting blir der.

rssr krevde jeg på gamlebåten skulle spore motorene mine tilbake til de var nye?! selv om de en gang for 12 år siden ble montert på båten, og jeg kunne vise til omregistrering av båt + motorer hos de flere eiere tilbake. virker som de leker tollmyndighet.

hehe....lettere å å snakke med ein stein :headbang:

Kanskje, men jeg ringte de og avtalte et møte.... møtte opp med det jeg hadde av papirer på båten og motorer.... Det tok 15 minutter så var alt i boks... dog var dette i 2005 da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

De er til tider vannskelig.. MEN hvis du virkelig viser de at du har gjort ditt ytterste og stiller opp med tilgjenlig dokumentasjon så PLEIER det og fikse seg.

Det jeg undres over er hva som skjer den dagen de muligens innfører OBLIGATORISK register igjen..

Innfører de plutselig amnesti da eller?? Kan jo ikke kaste båter til flere Hundre ja kanskje million etc??

jeg har flere ganger lurt på om de har en "SKJULT" agenda iom at de stiller til tider uåpnålige krav bla annet til avgiftsinnbetaling og dok på dette.. Dette er en håpløs jobb da tidligere eier muligens er død, kontrakter ikke finnes etc. Og iom at vi heller ikke har innsyn eller tollvesen kan søke opp et spesifkt objekt uten "importørs" navn så blir dette som og stange hode i veggen..

Men enn så lenge er det frivillig og skulle en ha prob med båthavna si så vet jeg om flere som bare har lagd et reg nummer (tlf nummer etc) som de klistrer på og alle er glade..

Det er rimlig urimlig av Båtforeninger og kreve Rssr for eks så lenge det er frivillig.. et klistremerke med tlf nummer el lign burde være mer enn nok.

Når en i tillegg vet at en "kan" få reg i Skibsregister ved tinglysning og en lang prosess uten kanskje alle dok da blir dette for dumt. (ikke spør meg hvordan det fungerer men er vist mulig med dette TAR DOG veldig lang tid)

Men sikkert mange meninger om dette..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

• 4 måneder senere...

Snakket med redningsselskapet i dag da jeg skulle avregistrere en båt jeg fikk purring på.

Hørte da samtidig da med en saksbehandler om regler for registrering noe som opplklarte en del.

Båten og motorer under 10 år vil de gjerne ha dokumentasjon på fra forhandler frem til du som eier, de tidligere eierene trenger ikke ha kopi av salgskontrakt, holder med en bekreftelse på et papir ifra de...

De sa og at når en båt er nærmere 10 år kan det være vanskelig å finne eier helt frem hvis mange eiere så det ser de litt gjennom fingrene på i motsetning til de nyeste båtene.

Samme gjelder motorer da de er ivrigst på å få eierforhold frem til forhandler på de større motorene for å avdekke om det er betalt avgifter for båter og motorer.

Hørte om hvordan jeg skulle gjøre med seileren min og evt ny motor til denne, kun kvittering fra kjøper som har hatt den fra den var ny.

Ved motorbytte så var han enig i at det kunne være problem å finne evt tidligere eiere på evt overhalte motorer osv men siden slike motorer ofte er så små så var det ikke så mye avgifter det var snakk om å avdekke undragelse på så da så de og gjennom fingrene på eierskap hvis du hadde noen år tilbake.

Jeg kjøpte nylig en trebåt hvor det finnes lite historikk pga. dødsfall, rot m/papirer etc. Jeg kontaktet Småbåtregisteret da det er et eksisterende nr. på båten. Tenkte at her kan jeg sikkert få opplysninger om båten og dens tidligere eiere. De opplyste at nummeret ikke var registrert hos dem.

Da er mitt spørsmål: Hvilke andre plasser kan båten vært registrert siden det finnes nr. på den? Båten har tilhold i Rogaland.

Båten kan man se her.

Hadde dette problemet da jeg kjøpte min første båt. Forsikringsselskapet, Terra, forlangte at båten skulle være reg. i båtregistret. Jeg hadde da kjøpekontrakten som ble undertegnet da jeg kjøpte båten. Men han hadde ikke kontrakten da han kjøpte båten. Fant noen papirer i båten med tidligere eiers navn på. Kontaktet han, og fikk vite at han hadde solgt båten til en annen enn han jeg kjøpte av. Fikk navnet til denne personen hos første eier. Så fikk jeg begge disse tidligere eiere til å sende meg en mail der de bekreftet å ha solgt båten til neste mann, så da hadde jeg historikken og fikk registrert båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...