Wr3cker Startet 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2011 Sitter nå her med eit problem... Har en Calibri 16fot's båt. Problemet starte da de ble plik å registrere alle båter i registeret. Men hvordan skal jeg få registrert denne når den ikke har noe nummer? Finner heller ikke noe kjøpekontrakt eller noe dokumetasjon på båten. Eneste jeg vet er navnet og mod (96-98mod). Står en 40HP motor på den, som har eit nummer. Sjekket at den ikke var stjålen, som den seff ikke var. Kan vel ikke vere så 4-kanta og vanskelig å få den reg? Uendelig takk om noen kan hjelpe meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Wr3cker skrev On 8.2.2011 at 2.11: Problemet starte da de ble plik å registrere alle båter i registeret. Men probløemet forsvant vel da registreringsplikten ble opphevet for noen år siden... Generelt så er det ikke lett å skaffe dokumentasjon på eierforhold på slike båter som du har... Det enkleste er å kontakte RSSR og snakke med dem, forklare saken din og be om råd fra dem... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 hehe....lettere å å snakke med ein stein Eg får heller ikkje registrert min båt, fordi forrige eier som vi kjøpte båten av, ikkje gjorde det, og han har heller ikkje kontrakten fra han kjøpte den lenger. Så min båt er registrert på samme mann som hadde den i 1999..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bredo Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 (redigert) Hei Sliter med akkurat det samme. Båten har kun vært registrert i det gamle tollregisteret og må derfor "nyregistreres". Forrige eier har ikke tatt vare på kontrakten fra den gangen han kjøpte. Firma han kjøpte av har byttet eier og har ingen historikk fra salget. Småbåtregisteret "forlangte" eierskiftehistorikk tilbake til den ble tatt inn i landet. De sier at det er "frivillig" å melde seg inn, men det er en sannhet med modifikasjoner når havnen hvor jeg ligger nå forlanger at man skal være registrert. Skal forsøke å gå en runde til, men virker som de er rimelig firkantet ja... Redigert 8.Februar.2011 av Bredo (see edit history) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Hansi Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Bredo skrev On 8.2.2011 at 10.42: De sier at det er "frivillig" å melde seg inn, men det er en sannhet med modifikasjoner når havnen hvor jeg ligger nå forlanger at man skal være registrert. Finnes andre registre enn Småbåtregisteret. Bla Securmark. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Som nettopp ble kjøpt opp av RSSR... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveini 95 Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 e det så vanskelig? har du ikke et inbrent merke en eller annen plass? da jeg kjøpte min seilbåt var den regristert med en utenbors og uten innenborsen som enda ikke virker da var det bare og finne nummere på motoren også var det ok de trengte ingen papiere på at den var min.... hvis du leter lenge nokk finner du nok et merke... foressen er den ikke ce merket da skal det ikke være noe vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 jeg har hatt flere lange, vonde og håpløse erfaringer med registrering i rssr, har i ca alle tilfeller endt med å bruke securmark, nå som det er en del av rssr, er jeg usikker på hvordan ting blir der. rssr krevde jeg på gamlebåten skulle spore motorene mine tilbake til de var nye?! selv om de en gang for 12 år siden ble montert på båten, og jeg kunne vise til omregistrering av båt + motorer hos de flere eiere tilbake. virker som de leker tollmyndighet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Sæbø skrev On 8.2.2011 at 10.31: hehe....lettere å å snakke med ein stein Kanskje, men jeg ringte de og avtalte et møte.... møtte opp med det jeg hadde av papirer på båten og motorer.... Det tok 15 minutter så var alt i boks... dog var dette i 2005 da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Thorlyn Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 (redigert) De er til tider vannskelig.. MEN hvis du virkelig viser de at du har gjort ditt ytterste og stiller opp med tilgjenlig dokumentasjon så PLEIER det og fikse seg. Det jeg undres over er hva som skjer den dagen de muligens innfører OBLIGATORISK register igjen.. Innfører de plutselig amnesti da eller?? Kan jo ikke kaste båter til flere Hundre ja kanskje million etc?? jeg har flere ganger lurt på om de har en "SKJULT" agenda iom at de stiller til tider uåpnålige krav bla annet til avgiftsinnbetaling og dok på dette.. Dette er en håpløs jobb da tidligere eier muligens er død, kontrakter ikke finnes etc. Og iom at vi heller ikke har innsyn eller tollvesen kan søke opp et spesifkt objekt uten "importørs" navn så blir dette som og stange hode i veggen.. Men enn så lenge er det frivillig og skulle en ha prob med båthavna si så vet jeg om flere som bare har lagd et reg nummer (tlf nummer etc) som de klistrer på og alle er glade.. Det er rimlig urimlig av Båtforeninger og kreve Rssr for eks så lenge det er frivillig.. et klistremerke med tlf nummer el lign burde være mer enn nok. Når en i tillegg vet at en "kan" få reg i Skibsregister ved tinglysning og en lang prosess uten kanskje alle dok da blir dette for dumt. (ikke spør meg hvordan det fungerer men er vist mulig med dette TAR DOG veldig lang tid) Men sikkert mange meninger om dette.. Redigert 8.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Wr3cker Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 (redigert) Okay, en ting jeg har missforstått da... Trodde de var obligatorisk å registrere båten jeg! Men da blir ikke de aktuelt nå :D Takker for alle svar :) Redigert 8.Februar.2011 av Wr3cker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Snakket med redningsselskapet i dag da jeg skulle avregistrere en båt jeg fikk purring på. Hørte da samtidig da med en saksbehandler om regler for registrering noe som opplklarte en del. Båten og motorer under 10 år vil de gjerne ha dokumentasjon på fra forhandler frem til du som eier, de tidligere eierene trenger ikke ha kopi av salgskontrakt, holder med en bekreftelse på et papir ifra de... De sa og at når en båt er nærmere 10 år kan det være vanskelig å finne eier helt frem hvis mange eiere så det ser de litt gjennom fingrene på i motsetning til de nyeste båtene. Samme gjelder motorer da de er ivrigst på å få eierforhold frem til forhandler på de større motorene for å avdekke om det er betalt avgifter for båter og motorer. Hørte om hvordan jeg skulle gjøre med seileren min og evt ny motor til denne, kun kvittering fra kjøper som har hatt den fra den var ny. Ved motorbytte så var han enig i at det kunne være problem å finne evt tidligere eiere på evt overhalte motorer osv men siden slike motorer ofte er så små så var det ikke så mye avgifter det var snakk om å avdekke undragelse på så da så de og gjennom fingrene på eierskap hvis du hadde noen år tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Jeg kjøpte nylig en trebåt hvor det finnes lite historikk pga. dødsfall, rot m/papirer etc. Jeg kontaktet Småbåtregisteret da det er et eksisterende nr. på båten. Tenkte at her kan jeg sikkert få opplysninger om båten og dens tidligere eiere. De opplyste at nummeret ikke var registrert hos dem. Da er mitt spørsmål: Hvilke andre plasser kan båten vært registrert siden det finnes nr. på den? Båten har tilhold i Rogaland. Båten kan man se her. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hadde dette problemet da jeg kjøpte min første båt. Forsikringsselskapet, Terra, forlangte at båten skulle være reg. i båtregistret. Jeg hadde da kjøpekontrakten som ble undertegnet da jeg kjøpte båten. Men han hadde ikke kontrakten da han kjøpte båten. Fant noen papirer i båten med tidligere eiers navn på. Kontaktet han, og fikk vite at han hadde solgt båten til en annen enn han jeg kjøpte av. Fikk navnet til denne personen hos første eier. Så fikk jeg begge disse tidligere eiere til å sende meg en mail der de bekreftet å ha solgt båten til neste mann, så da hadde jeg historikken og fikk registrert båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.