Jump to content

Raymarine Aktiv Vindpod/Raymarine ST70, eller inst. eget display?


SVG Seiler

Recommended Posts

Jeg skal montere vindinstrument på min båt og er litt i tvil om følgende to alternativer:

 

1. Installere en Raymarine Aktiv Vindpod og koble vindfløyen til min Raymarine ST70

2. Installere eget display for vindfløyen

 

Ettersom jeg er rimelig fersk i dette gamet så trenger jeg litt råd om fordeler/ulemper med de to alternativene.

 

Er det slik at om jeg velger alternativ 1 så kan autopiloten motta signaler fra vindfløyen og om jeg velger alternativ 2 så har jeg et eget display/mer oversikt?

Link to post
Share on other sites

Skal du ha vindindstrument så er det ihvertfall viktig å til enhver tid kunne se et rimelig stort display der du ser vindretningen, og vinstyrke samtidig.

Skal du kombinere det inn i et display du også bruker som autopilot så blir det vel litt knotete.

 

På den annen side, så er det vel bare å montere vindfløyen på dette eksisterende instrumentet og fungerer det ikke slik du ønsker så kjøper du et ekstra instrument som du dedikerer til vind

Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på noe der. Har eget display til autopilot.

 

Snakket med Belamarin og de mente helt klart at jeg skulle gå for ST70 systemet. Da kan alt integreres mot plotter etc. Kan få vindvektorer som overlay på plotter (E90W), autopilot kan styre etter vindkurser etc.

 

Om jeg savner eget display så kan jeg visstnok enkelt legge til et til ST70 display

Link to post
Share on other sites

Hvis du har et raymarinenetverk i dag med ST70 kan det være greit å fortsette med dette. Spesielt hvis du ønsker at autopilot skal seile på vindvinkel. ST70 har vel Raymarines versjon av NMEA 2000 (Seatalk NT)samt NMEA 2000 interface. Jeg synes det er enklere hvis alle sensorer er NMEA 2000 for da snakker forskjellig utstyr sammen.

 

Men hvis alt annet er raymarine er det bare å kjøre på. Enig med Enzo at du utbygger med det du trenger etterhvert av display, det er det som er fordelen av nettverksensorer kontra eks ST 60.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...