Jump to content

Evinrude E-tec 75hk 2005, totalhavari grunnet oljemangel


fanaholmen

Recommended Posts

Har en kjenning med 75hk e-tec evinrude fra 2005.

Alle servicer er fulgt og den dyreste oljen til 600 kr for 2.5ltr. er brukt. Etter siste service oppsto der en tikkelyd som bare er blitt værre og nå viser det seg at stempler, veiv etc har vært uten olje og motoren er å regne som delemotor. Er det noen som vet om dette er et kjent problem på e-tek. Må jo ha ny motor til 100 000 og ønsker selvsagt motor med lenger levetid enn dette. Det er jo for jæ...... at en ny motor får totalhaveri etter så få år.

Link to post
Share on other sites

Motoren skal vera tilkobla System Check og gje beskjed når det oppstår feil i oljetilførsel, men dersom den har hatt olje forbruk og likavel havarere so bør jo importøren undersøke om det er materialfeil. Får håpe at den har vore på service for då kan jo verksted og ha oversett nåke.

Link to post
Share on other sites

Det skal visstnok være et kjent problem at det kan oppstå problemer med oljesmøringen på Evinrude 75 HK E-TEC fra rundt år 2005 som fører til havari. Det skal være utbedret på senere utgaver. Men jeg kan ikke dokumentere dette. Derimot kan du finne mye informasjon om problemer med denne motoren dersom du søker litt rundt på nettet...

Link to post
Share on other sites

Aldri vært kjørt tom for olje brukt til helt vanlig fritidsbruk, ikke sikker på timeantall da jeg ikke har utskriftene foran meg. Diagnosen viser at den har fått svikt i oljetilførsel. Ellers har motoren vært behandletsom en prinsesse og ser ut som den er ny.

Link to post
Share on other sites

Dette er sansynlig vis ett eksempel på at luft har oppstått i oljesystemet,dette er meget kritisk når det gjelder seperat oljesmøring

på 2T motorer. En sprukket/lekk slange/kobling er nok til å forårsake luft i systemet slik at oljepumpen ikke fører frem oljen til motoren.

På en ny motor må oljesystemet "Primes" før første oppstart for å få ut luften i systemet.

Dette må også gjøres ved service osv hvis slangene i oljesystemet har vert koblet i fra.Blir ikke dette gjort er sannsynligheten for et

motorhavari høy.

Dette er desverre "svakheten" til en moderne 2T motor,et virvarr av slanger på utsiden av motorblokken for å tillføre den nødvendige oljen.

Link to post
Share on other sites

Vel, det jeg lurer på er om dette er et kjent problem med hensyn til å kjøpe ny motor. Kjenner folk som i yrkesbruk har kjørt 800timer med 100hk yamaha 4t uten et feilslag. Kan det være at den miljøvennlige 2t teknologien ikke holder mål. Blir jo litt skremt da flere motormerker viser seg å ha skjulte feil. D motorene til volvo, mercury sine 4t som eirer i stykker og 120hk til mercruiser med hull i stemlene på forholdsvise nye motorer. Ville jo aldri tatt sjangsen på å kjøpe båt med brukt motor, men fortvilende dersom motorer vi kjøper nye og behandler etter alle kunstens regler skal gå ad undas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...