fanaholmen Startet 8.Februar.2011 Del på Facebook Startet 8.Februar.2011 Har en kjenning med 75hk e-tec evinrude fra 2005. Alle servicer er fulgt og den dyreste oljen til 600 kr for 2.5ltr. er brukt. Etter siste service oppsto der en tikkelyd som bare er blitt værre og nå viser det seg at stempler, veiv etc har vært uten olje og motoren er å regne som delemotor. Er det noen som vet om dette er et kjent problem på e-tek. Må jo ha ny motor til 100 000 og ønsker selvsagt motor med lenger levetid enn dette. Det er jo for jæ...... at en ny motor får totalhaveri etter så få år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 spørsmålet blir vel hvorfor den ikkje fikk olje og har det noe med servicen å gjøre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldt Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Motoren skal vera tilkobla System Check og gje beskjed når det oppstår feil i oljetilførsel, men dersom den har hatt olje forbruk og likavel havarere so bør jo importøren undersøke om det er materialfeil. Får håpe at den har vore på service for då kan jo verksted og ha oversett nåke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Det skal visstnok være et kjent problem at det kan oppstå problemer med oljesmøringen på Evinrude 75 HK E-TEC fra rundt år 2005 som fører til havari. Det skal være utbedret på senere utgaver. Men jeg kan ikke dokumentere dette. Derimot kan du finne mye informasjon om problemer med denne motoren dersom du søker litt rundt på nettet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gh78 Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Noen gang kjørt tom for olje? Timeantall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanaholmen Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Aldri vært kjørt tom for olje brukt til helt vanlig fritidsbruk, ikke sikker på timeantall da jeg ikke har utskriftene foran meg. Diagnosen viser at den har fått svikt i oljetilførsel. Ellers har motoren vært behandletsom en prinsesse og ser ut som den er ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Må jo ha ny motor til 100 000 Kjøp ny komplett motorblokk fra USA. Koster sikkert ikke all værden.., Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Ville vel kanskje stoppa med det samme det kom tikkelyd jeg da...men hjelper lite å være etterpåklok. Men kjedelig er det helt klart! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Dette er sansynlig vis ett eksempel på at luft har oppstått i oljesystemet,dette er meget kritisk når det gjelder seperat oljesmøring på 2T motorer. En sprukket/lekk slange/kobling er nok til å forårsake luft i systemet slik at oljepumpen ikke fører frem oljen til motoren. På en ny motor må oljesystemet "Primes" før første oppstart for å få ut luften i systemet. Dette må også gjøres ved service osv hvis slangene i oljesystemet har vert koblet i fra.Blir ikke dette gjort er sannsynligheten for et motorhavari høy. Dette er desverre "svakheten" til en moderne 2T motor,et virvarr av slanger på utsiden av motorblokken for å tillføre den nødvendige oljen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanaholmen Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Vel, det jeg lurer på er om dette er et kjent problem med hensyn til å kjøpe ny motor. Kjenner folk som i yrkesbruk har kjørt 800timer med 100hk yamaha 4t uten et feilslag. Kan det være at den miljøvennlige 2t teknologien ikke holder mål. Blir jo litt skremt da flere motormerker viser seg å ha skjulte feil. D motorene til volvo, mercury sine 4t som eirer i stykker og 120hk til mercruiser med hull i stemlene på forholdsvise nye motorer. Ville jo aldri tatt sjangsen på å kjøpe båt med brukt motor, men fortvilende dersom motorer vi kjøper nye og behandler etter alle kunstens regler skal gå ad undas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.