Jump to content

hvilken skrogvinkel i bunn gir best stabilitet?


atvv

Recommended Posts

Om en amatørbetraktning tåles:

Flatere hekk fjerner mye av gleden ved planing i bølger. Det slår rett og slett for mye fordi det vanskelig å lage en konstruksjon der baugen tar alle bølger uten å bremse betraktelig.

Behold V-fasongen akterover, om enn i noe mindre spiss vinkel, med mindre du ofte har flatt vann i dine trakter - er mitt "råd".

 

Avanserte former med redusert våt flate akterover er vel et vanskelig prosjekt for sveising?

Har latt meg fortelle at alu-sveising er vanskelig, ikke minst å få sertifikat i.

Har du utdannelse i alu-sveising?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

teoj238, tror ikke du leste hele svaret mitt godt nok. Sef finnes det båter som ikke legger seg på siden selv om de planer. Alt avhenger jo av fasong. Men dersom du lager en båt som har dyp v-bunn helt bak til akterspeilet, og denne får stor nok fart så vil altså denne legge seg over på den ene eller andre siden. Dessverre :thumbsup: Derfor har man kommet frem til en helt genial løsning for å stabilisere båten : Steglister........ :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med boston whaler sine båter, de ser rimelig tørre ut.

 

Boston Whaler kommer med flere typer skrog, men er nok best kjent for sine modifiserte katedral skrog, som ble utviklet av Ray Hunt (som det ble linket til her tidligere) og Dick Fisher.

 

Skroget bygget på det legendariske "Sea Sled" skroget til Albert Hickman.

 

13HeadOn.jpeg

 

 

Nyere Boston Whaler båter bygger fortsatt på noe av det samme prinsippet, selv om skrogformen i dag gjerne er mer som bildet nedenfor.

 

76569d1243994405-1985-boston-whaler-18-outrage-cimg1636.jpg

 

Sea Sled var som sagt den første båten som hadde dette.

5253.jpg

 

 

Men designet var ingen suksess for Hickman, men det regnes i dag som forgjengeren til alle katamaran skrog, blant annet!

Dette er det som ofte kalles "omvendt V", men som mer riktig heter "katedral".

Planen var at disse brede båtene skulle bli det samme på vannet som biler var på land, og blant annet OMC kopierte i noen år designet.

Her er noen bilder av en av de artige brosjyrene jeg har av OMC båtene fra 1962.

 

1962__omc_boats_sales_brochure__01.jpg1962__omc_boats_sales_brochure__03.jpg

 

1962__omc_boats_sales_brochure__05.jpg1962__omc_boats_sales_brochure__07.jpg

 

1962__omc_boats_sales_brochure__10.jpg

 

Disse båtene hadde god stabilitet i stille vann, slik som små innsjøer o.l. men hvis man traff på litt sjø var man avhengig av å komme seg raskt til kiropraktor og tannlege når helgeturen var over!

Link to post
Share on other sites

teoj238, tror ikke du leste hele svaret mitt godt nok. Sef finnes det båter som ikke legger seg på siden selv om de planer. Alt avhenger jo av fasong. Men dersom du lager en båt som har dyp v-bunn helt bak til akterspeilet, og denne får stor nok fart så vil altså denne legge seg over på den ene eller andre siden. Dessverre :thumbsup: Derfor har man kommet frem til en helt genial løsning for å stabilisere båten : Steglister........ :flag_bp:

 

Dette er ikke tilfelle. Båter legger seg ikke over på siden fordi de har V bunn, de gjør det på grunn av krefter som virker inn, slik som vind, krefter fra propellen osv.

En båt som er i plan vil være mer påvirket av dette, slik at båter med dypere V bunn vil ha en tendens til å være enda mer påvirket ettersom de har mindre våt flate, og dertil mindre motstand, men skrogformen i seg selv gjør ikke at båten heller over til en side i fart, det er i såfall feilkonstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Men dersom du lager en båt som har dyp v-bunn helt bak til akterspeilet, og denne får stor nok fart så vil altså denne legge seg over på den ene eller andre siden. Dessverre :thumbsup: Derfor har man kommet frem til en helt genial løsning for å stabilisere båten : Steglister........ :flag_bp:

Helt uenig,

 

 

hvis båten legger seg over er det pga rotasjonsmomentet fra propellen. Og blir farta stor nok så vil et v-bunns skrog løfte seg så høyt i vannet at ikke steglistene er nedi.

 

Steglister brukes fordi de gir løft og mindre våt flate for et definert fartsområde.

 

edit: ser adeneo kom meg i forkjøpet.

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

edit: ser adeneo kom meg i forkjøpet.

 

 

 

Kommentar fra moderator: Selvfølgelig kom adeneo deg i forkjøpet, her er noen lite kjente fakta om adeneo

 

adeneo telte til uendeligheten. To ganger.

adeneo trenger ikke egen hjemmeside, for ingen tør å besøke den uansett.

adeneo kan ikke pumpe jern, for det finnes ingen vekter som er tunge nok.

adeneo kan slokke vann med flammer.

adeneo spiser kokosnøtter med skall.

adeneo kan sitte, stå, løpe, gå og krype på en gang.

adeneo kan også slokke flammer med bensin.

adeneo kan ta seg på venstre albue med venstre hånd.

adeneo kan 4*3+756*28,554-200+4627:9,999999999 i hodet.

adeneo spiser ikke spinat, han spiser Skipper'n!

adeneo kan knuse en diamant ved å spytte på den.

adeneo kan vinne i poker med fem ess uten å jukse.(eller bruke joker).

adeneo drepte en gang en mann ved å skyte ham med en knallpistol.

Når Busemannen går for å legge seg, sjekker han skapet for adeneo

adeneo spiller ikke et instrument. Han spiller alle.

Når adeneo tar armhevninger dytter han ikke seg selv opp, han dytter jorda ned.

adeneo kan klappe med en hånd.

adeneo besteg Mount Everest på stylter.

adeneo sender MMS med morsesignaler.

Noen tar armhevinger med en arm på ryggen. adeneo tar armhevinger med begge på ryggen.

adeneo mistet begge beina i en bilulykke og gikk det av seg.

adeneo lærte Supermann å fly.

Pulsen til adeneo blir målt på Richters skala.

adeneo har en feriehytte på sola.

Når adeneo skal fiske trenger han ikke fiskestang, han trenger kun å rope på fisken, så kommer den.

adeneo er ikke redd for noe, noe er redd for adeneo

adeneo spiser lyn og fiser torden.

adeneo leser ikke bøker, han stirrer bare på dem til de gir ham informasjonen han trenger.

adeneo's blod gir verdensfred, synd at han aldri blør

adeneo vinner hvis Superman og Batman slåss.

adeneo sover med puta under pistolen.

Ingen vet hvor adeneo kommer fra. Den mest trolige teorien er at han har reist tilbake i tid og unnfanget seg selv.

adeneo sover ikke, han venter.

adeneo trenger ikke klokke, han bare BESTEMMER hva klokka er.

adeneo skriver egentlig ikke inlegg på Båtplassen , ordene bare samler seg riktig av frykt.

Døden hadde engang en nær-adeneo opplevelse

adeneo trenger ikke sko, men han bruker dem for å skåne bakken.

adeneo får løk til å gråte.

adeneo spiser suppe med gaffel.

adeneo kan holde 100 liter vann med bare hendene

adeneo bruker en rasp istedenfor dopapir.

adeneo er på vakt 25 timer i døgnet!

adeneo's urin er Red Bulls hovedingrediens.

adeneo og Lars Monsen er de eneste som har krysset atlanterhavet på ski.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ser ut som att det er adeneo som er sjefen har ja.

Jeg liker de Boston Whaler skrogene, men som nevnt lengre oppe så blir det ikke og prøve det i alu nei, har ikke tid til det, en annen gang kanskje, ingenting er umulig.

 

 

Ser på dette bildet att stegene begynner ett stykke bak, de er ikke trukket opp til baug, samt det se ut til att de avslutter før de kommer til hekk.

 

buster.jpg

Redigert av atvv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på alu båter så ser man ofte at steglistene ikke går helt fram. Aluminiums ekstrusjonene (et finere ord for alu profiler) som oftest benyttes er ofte ekstremt stive, og må bøyes med spesialutstyr.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mye vil ha mer, har tenkt så det knaker nå med den vannballast tunnelen, men så er det jo slik å da att jeg skal ha en del last ombord noen ganger, ca 500kg, og da er det ikke bra med den tunnelen. Vi får se om jeg finner på en patent som gjør att jeg kan fylle den når jeg vil.

 

Denne har tunnel.

 

vannballast.jpg

Link to post
Share on other sites

en ting som ikke er nevnt enda - hvor stor motor og hva slags fart ser du for deg å ville oppnå med denne ekvipasjen? Og hvor mye last?

 

Ang vannballast tunell , hvis du legger deg på ca 19-20 grader bunnvinkel og passende bredde så tror jeg det burde gå fint uten. De skrogene som kanskje trenger det mer er smale skrov med 24 graders v-bunn

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som det ser ut nå så blir den 22 fot, 2,45m bred, og en skrogvinkel på 21 grader. Siden båten har en god bredde så tipper jeg en vannballast tunnel har minimal effekt, men det er det derre att når man ligger og fisker så er det kjekt att båten er rolig, og att den er dypere i vannet, pga mindre avdrift. Når det gjelder avdrift så prøvde jeg med drivanker ifjord og det fungerte utrolig bra, så jeg kommer vel til og holde meg til det tenker jeg.

Så det jeg skal ha fokus på nå fremmover er og få en " tørr" båt. Får fortsette og surfe på sidene i amerika land.

Link to post
Share on other sites

Da får den vel omtrent samme mål som nye Buster Magnum... Og da ville jeg nok hatt 150hk eller mer på den

 

 

 

 

muligens endel matnyttig å finne her: http://boatdesign.net/

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Trodde det var ganske innlysende at det ikke var moderator som skrev slikt, men meg!

 

Skal uansett holde meg unna moderator kommentarene i fremtiden, selv om jeg fikk meg en god latter av all oppstandelsen?

 

Og for å være helt sikker på at ingen misforstår så er ikke jeg moderator av noe slag, noe som helst sted!

 

 

 

ifm.jpg

 

moderator.jpg

 

funny_pic.jpg

 

Raspberry6.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og denne får stor nok fart så vil altså denne legge seg over på den ene eller andre siden. Dessverre :thumbsup: Derfor har man kommet frem til en helt genial løsning for å stabilisere båten : Steglister........ :flag_bp:

 

Ja, tja og nei.

Bygger man en båt som har samme reis ved nesten hele legden på bunnen vil den legge seg på siden selv i lavere hastigheter. Dette kan avhjelpes ved å gi bunnen stadig synkende bunnvinkel over hele lengden på bunnen. Men får du fart nok så vil denne ha klatret så høyt i vannet at den velter ned på den ene siden fordi det ikke er noe dihedral lenger som retter den. Og da kan du ha så mange steglister du vil. Da er det kun en ting som hjelper. Ratting.

Link to post
Share on other sites

Små båter, spesielt de med mye V-bunn, og med alt for store motorer legger seg ofte over når farten blir så stor at båten nesten ikke er ned i vannet lengre. Dette resulterer ofte i noe som populert blir kalt "chine walking" Opplevde det når vi kjørte full gass med en Hurricane 470(14,5ft)motorisert med en mercury XR2 175hk som vi hadde i ungdumstiden. Måtte holde tunga rett i munnen når vi prøvde å balansere båten så den ikke skulle flippe rundt :sweat:

 

Hvis man følger med på denne videoen så ser man "chine walking" i praksis.

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Men så er det også noen små båter med dyp V-bunn som er helt fantastiske.

Dalla Pieta 16 fot. Har hatt en selv, helt nydelige egenskaper.

Synd den var så upraktisk til alt annet enn å kjøre fort :cool:

 

Her er den vi hadde: m/50hk Mercury

dpfart.jpg

 

Fin vinkel og mange steglister: (den saken på akterspeilet er en waterpickup til motorkjølinga. Propellen sto med akselen ett par cm under kjølen, og med cleaver-propell) :cool:

083.jpg

 

 

72 knop med 90Hk: Ikke mye chinwalking på denne...

 

Og her en stilstudie i litt sjø. Fart rundt 45 knop m/50 hk: (fra ca 30 sec)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...