Jump to content

Landstrømsentral og galvanisk isolator


walker

Recommended Posts

Hei, har tenkt å montere landstrømsentral og galvanisk isolator i min Nidelv 28. Har jeg forstått det riktig når 240v skal gå rett i landstrømsentral og at jord fra landstrømsentral går igjennom galvanisk isolator før den går til 240v anlegget ombord. Har sett på produktene på nett hos SeatronicLink men finner ingen monteringsanvisning på dette. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er slikt du ikke har lov til å koble selv. Jeg kjøpte sentral, hovedbryter og 'personautomat' (kombinert sikring og jordfeilbryter) hos Clas O. Snekret det sammen og fikk en lokal elektriker til å komme ombord å godkjenne anlegget da båten var på land for stoffing. Elektikeren tok et par tusen for jobben, inkludert godkjenningserklæring som gjelder i EU.

Link to post
Share on other sites

..... Har jeg forstått det riktig når 240v skal gå rett i landstrømsentral og at jord fra landstrømsentral går igjennom galvanisk isolator før den går til 240v anlegget ombord. Har sett på produktene på nett hos SeatronicLink men finner ingen monteringsanvisning på dette. :confused:

 

Ja, du har forstått det rett. Jord fra land skal brytes og føres til galvanisk isolator (også kalt zinc-saver) og ut fra isolator til jord i kontaktene for 240v samt til minus/gods i båten.

 

Her finer du et koplingsskjema:

 

http://www.sterling-power.com/images/downloads/zinc%20saver%20install.pdf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...