Jump to content

Viksund henter frem vinnerresepten......


Ficher

Recommended Posts

Synes ikke fartsommeråde og bunnkonstruksjon minner mye om det jeg forbinder med snekke, men over vann kan det jo tildels ligne.

 

Her må det vel tenkes nytt ( som er meget bra :thumbsup: ), mer fart ønsker vel de fleste samt stabilitet /gode sjøegenskaper. Dette lover godt. :thumbsup:

Link to post

Båten har en del interessante tekniske om ikke akkurat revolusjonerende løsninger, med propelltunnell, NACA-kjøl, konkave spant.Skroget er i utgangspunktet optimalisert for hastighet opp mot 22 knop med moderat motorkraft (72 hk) og ved en estimert marsjfart på vel 15 knop .

 

NACA-kjøl, konkave spant..... hva gjør dette med båten ?? :confused:

Link to post

Båten har en del interessante tekniske om ikke akkurat revolusjonerende løsninger, med propelltunnell, NACA-kjøl, konkave spant.Skroget er i utgangspunktet optimalisert for hastighet opp mot 22 knop med moderat motorkraft (72 hk) og ved en estimert marsjfart på vel 15 knop .

 

NACA-kjøl, konkave spant..... hva gjør dette med båten ?? :confused:

 

Noen andre som har et svar .....?

Link to post

Høres vel egentlig litt ut som Reodor Felgen uttalelse:Han lagde 12 hull som ble polstret opp med konkave sylinderforinger. Videre dyttet han inn en hel haug med høyspente tennplugger med gnistfangere til tre firetoms høypolerte utblåsningsrør, NACA-kjøl og konkave spant :giggle:

Link to post

NACA-kjøl, konkave spant..... hva gjør dette med båten ?? :confused:

 

NACA er National Advisory Committee for Aeronautics, eller med andre ord de måler i utgangspunktet vingeformer for fly til bestemte fire og femsifrede koder som angir form og motstand.

 

Veldig enkelt forklart så brukes dette også i båtbygging ved utforming av diverse ting, slik som kjøler, bulber og annet, og det er i grunn det hele, ikkenoe spesielt med det, og alle båter har former som kan gis et NACA siffer, men det finnes også retningslinjer for hva som regnes som effektive former osv. og derifra har navnet NACA kjøl kommet, som en kjøl som oppfyller visse retningslinjer eller har en form som er angitt av visse NACA siffer.

 

Du kan leke deg med former og få opp NACA siffer her!

 

 

 

Litt usikker på konkave spant, men i min verden har omtrent alle seilbåter med klassisk vinglass formet skrog konkave spant, altså de buer innover i stedet for utover (konveks).

 

Hva disse tingene gjør med båten er vanskelig å si uten å ha sett noe mere enn noen dårlige tegninger og noen store ord i en artikkel på nettet, men det skal vel liksom gjøre båten mer effektiv ved at den har lavere motstand svada-svada-svada-svada-osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...