Jump to content

lakke med oppvarming fra gassvarmer?


beauty of aqua

Recommended Posts

skal i gang med lakking av teakfiner,og i den forbindelse er jeg avhengig av og få opp tempraturen.Har fått yak i en 30 kw gassvarmer(bazoka type)

Det som gjør meg litt skeptisk er lftfuktigheten jeg får ved bruk av en slik en...

 

Bør ikke ha mer en ca 75%...

 

noen synspunkter på om dette kan gå?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

å :confused:

kan hele båten gå i luften altså bare fordi jeg står og lakker?

brenneren står ved styreplassen,mens jeg står i akterkabinen...

 

kan dette gå skikkelig gale altså?

 

det er propan ja.tror du fuktigheten blir FOR høy?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Siden det er teak du skal lakke så bruker du kost? Da går det nok bra med tanke på eksplosjonsfare, men pass på god ventilasjon. Bruker du sprøyte blir nok akterkabinen din full i gass som kan lage smell i kombinasjon med flamme fra propan varmer.

Ville uansett passet meg for å varme opp med gass inn mot trangt rom. Kan du ikkje heller sette inn en strøm ovn? Skal ikkje mange kw å varme opp der bak.

Eg har brukt min propan varmer (32kw) til ulike oppdrag og aldri hatt problem med fukt. Men det er nok et tema. Ventilasjon er nok stikkord.

Link to post
Share on other sites

nå gjorde d meg nervøs her :sweat:

 

ruller det på...struper ned gassvarmeren til ca 15 kw.

kjøpte meg en sak på biltema som måler fuktighet i luften.

den viste 60%...får ikke det helt til og stemme iom at det dugger på vinduene.. :confused:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Har en 2 kw,og en "byggvarmer" på 4 kw.

Problemet er det at sikringen i opplaget er kun 10 ampere og klarer såvidt den lille på 2 kw.

Ryker sikringen,så kan jeg bare gå hjem,dajeg står der på kveldstid,og sikringsskapet er låst inn.

 

Men; satt på gassvarmeren kl 1930 i dag,og lå inn en fuktighetsmåler.

var ute der ca 2215 for og måle hvor fuktig luften var.ca 50 % og 20 grader :thumbsup:

 

Det må da være helt ideelt for lakking.

 

Så sant ingen fraråder dette på det sterkeste pga en ekstrem fare ved og lakke med en gassvarmer som varmekilde,så går jeg for denne løsningen :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hva med å la gassvarmeren stå på en god del timer FØR du skal lakkere, og så holde varmen vedlike med den elektriske 2kW varmeren? Da skulle du være sikker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ville ikke anbefalet det, noen venner fikk huset brent ned for mange år siden grunnet gass fra lakk/maling som ble antent av av gnist fra termostaten på en ovn.

Vil tro båten er ganske tett siden du skal varme den opp så da er faren der...men uansett går det sikkert bra 99 ganger av 100 men kjedeligt hvis du er den ene... og i tillegg risikerer å fyre opp alle båtene rundt hvis det er noen...

 

Uansett hva du gjør pass på å ha forsikringene i orden så du ikke risikerer å sitte med sorteper i ettertid.

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...