Jump to content

Ny Autopilot til gammel pumpe?


Astor

Recommended Posts

Kan jeg benytte den gamle pumpa fra min AP200 til en ny autopilot fra f.eks Simrad? den sender vel bare signaler om hvilken vei armen skal svinge?

Den gamle AP200 er ustabil og ikke kompitabel mot plotter. Derfor ønsker jeg en moderne autopilot spm jeg hadde håpet kunne tilpasses det gamle ledningsnettet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du trenger en AC42 autopilotcomputer, enten AP24 eller AP28 kontrollpanel, RF300 rorføler og et RC42 ratekompass pluss diverse SimNetkabler. Dette har en listepris på i overkant av 30 tusen (med AP24 kontrollpanel).

 

Vil anbefale at du tar kontakt med Mjøsservice for å få pris på dette, de har svært god kunnskap om produktene og greie priser.

 

Mjøsservice

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at pumpen min koster 20 000. Jeg kjøpte overhalingssett fra forhandler i Fredrikstad og tok overhalingen selv. Mulig jeg har et gammelt kompass og rorføler liggende i kjelleren. Deler fra Simrad. Hjernen tror jeg også at jeg har, men den har noen defekte dioder og snaks. Gis bort, hvis jeg ikke har kastet det.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med det samme på nye-båten.

 

Det kommer an på om du har reverserbar pumpe som skal drives av kurscomputeren eller om du har pumpe som sviver hele tiden og solenoider som kjører hydraulikken.

 

Er det reverserbar pumpe kommer det an på hvor mange ampere pumpa de trekker.

 

Raymarine sine kurs computere leverer:

 

SPX-10 = 10 Ampere

SPX-30 = 30 Ampere

SPX-SOL er den for solenoid drift.

 

Det er flere controllere som kan brukes på dem. ST-6002 er den rimeligste tror jeg. Så først må du finne ut hvilket system du har.

Deretter kan du søke på nettet etter priser.

 

Jeg kommer til å kjøpe fra England der jeg får en komplett pakke

med ST-6002 controller, SPX-10 kurscomputer, flux gate compass og reserve pumpe Type 1, 1 Liter pumpe for snau 1600 Euro + norsk moms.

 

Du kan jo se her for prisene.

for snaue 1500 Euro + norsk moms.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

 

1572 Euro, som autopilot pakken koster der, tilsvarer 15.625 NOK. m/moms.

Jo Malfix har lav pris til å være i Norge, og skulle jeg bare ha handlet denne, var nok Malfix stedet.

 

Men jeg kjøper også AIS transponder, Navtex, VHF og EPIRB fra England.

Alle ligger 30-40 prosent lavere en prisene her hjemme.

Får alt sammen fraktfritt samt gratis programmering av EPIRB'en.

Resten fikser jeg selv.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har en autopilot Simrad AP20 som har fått vakkel i hjernen.

Noen som har en brukt hjerne til salgs?

Originalen er "discontinued", produseres ikke lenger og grensesnittet mot den nye AP28 er forandret.

Jeg må dermed ha alt nytt, eller?

Tilbud og gode råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Simrad AP2401VRF Autopilot Ap24 Control Head, Ac12 Computer, Rc42 Rate Compass, No Drive

US$1,879.00

 

Simrad AP2402VRF Autopilot Ap24 Control Head, Ac42 Computer, Rc42 Rate Compass, No Drive

Price: US$2,249.00

 

Noen forslag , det er størrelsen på pumpa/båten som avgjør om du må bruke Ac 42 eller Ac 12 , det er strømkravet for driften av magnetventilene som er avgjørende , så om pumpa kostet ca 20 000 så tyder det på at den trenger en ac 42 computer , det blir mye prakk om en bruker en som er litt for svak.

Ap 35 og ap 50 bør og vurderes , det er bare rorføleren som ikke er med her utenom pumpa, det er ikke alle som bruker rorføler.

Det er veldig mye å spare på en USA nethandel, kjøpte selv komplett AP 35 fra usa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...