Jump to content

"Oslofjorden nå" -en tjeneste du ville ha benyttet?


Sofaseileren

Ville du ha besøkt denne websiden?  

85 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Broren min og jeg har begge god utsikt over Bunnefjorden og innover mot Oslo, fra hver vår side av fjorden. Vi satt en kveld og fablet om muligheten for å legge ut webcam-bilder av fjorden sammen med kart med AIS data over samme område.

Foreløpig er dette mest preik over noen øl, men det kunne vært ok å loddet interessen for en slik tjeneste / side, så jeg lagde en "dummy" for å vise hvorden denne kan se ut.

Tanken er å lage den ganske nøytral / enkel, og det er ingen ambisjoner om å presentere annet en relavant info for akkurat dette området. Utover kart m AIS data og panoramabilder som oppdateres hvert 1-5 minutt (klikk på et bilde og du får den opp i større utgave), tenker jeg å ha med værdata fra egen stasjon, YRs prognoser for kommende 12t / døgn, og havnevesenets info om nærmeste ventede anløp / cruiseskip i fjorden.

Jeg ser for meg at tjenesten kanskje kan være interessant når man sitter på jobb og vurderer en tur ut med båten, (eller bare lengter etter å se litt av fjorden...) og kanskje finnes det "ships-spottere" som liker å følge med på hva som rører seg i fjorden.

 

Det kunne være greit å få et visst bilde av interessen for noe slikt. Det hele er tenkt som et hobbyprosjekt, men håper vel i alle fall å kunne dekke utlegg og driftsutgifter med annonser fra Google.

 

 

(Panoramaene under er hentet fra nettet, og viser ikke faktiske utsnitt. Kart med AIS info på dummyen er lånt fra Sandnessjøspeiderne...)

ofjordnaa.jpg

 

 

Meningsmålingen er ikke veldig planlagt og sikkert nokså ufullstendig / uproff. Kom gjerne med utfyllende svar under, og flott med forslag om andre data som ville vært ønskelig på en slik side.....

Link to post
Share on other sites

Tror det ville være grunnlag for en slik tjeneste, forutsatt selvsagt at den blir brukervennelig. Smartphone (les iPhone) kompatibilitet ville vel også vært viktig.

 

Man kunne jo spurt havnevesenet om man får lov til å hente inn bildene deres også.

 

Og kanskje ett eller to kameraer til ett sted.

 

Genialt ville selvsagt vært om man kunne få opp "live" vind fra noen punkter nære vannet, men dette kan også løses enklere ved at man sørger for å ha noen vimpler/flagg innenfor utsnittet av bildet. En ting er værmeldinger (yr..), en annen sak er faktisk vind. Men dette kan ofte også "sees" av andre seilbåter som er ute, forutsatt at noen har satt seil.

 

Og for min del skulle jeg gjerne hatt et live bilde av frognerkilen slik at jeg vet når den er isfri, men det er vel bare meg..

 

(forskjellige båtforeninger, både i og utenfor frognerkilen ville sikkert gått med på å la dere sette opp et webkamera på klubbhuset deres)

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg er mer enn middels opptatt av hva som skjer i oslofjorden, så tror jeg ikke jeg ville kommet til å bruke en slik side. Det blir jo bare en samling av informasjon som allerede finnes andre steder? Skipsanløp har svært liten interesse i lengden selv om det kan være gøy å se på AIS en gang i mellom. Skal tjenesten ha noen misjon utover nyhetens interesse må den tilby noe som har direkte nytteverdi og som er vanskelig å finne andre steder.

 

Den siden jeg har brukt mest som har tilknytning til oslofjorden er Steilene værstasjon, og en lignende side for Drøbak (vet ikke om den eksisterer lenger). Gode vindobservasjoner og gjerne også prognoser kan være nyttig hvis man vurderer en seiltur :wink:

Link to post
Share on other sites

I sommersesongen er jeg ute så og si daglig, så det er ikke sikkert jeg ville besøkt siden daglig. Men ofte når jeg evt har tid på jobben.

I mars og utover hadde jeg sikkert sett på isforholdene opp til flere ganger daglig hehe... verker etter å slippe ut av havna på den tiden.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Prisverdig tiltak, men det er et svært snevert område som dekkes. Og som Astor sier, finnes det flere kilder med kart med AIS-data for området tilgjengelig allerede. Selv har jeg båten i Son og er aldri i det området du vil dekke.

 

Men blir det noe av, kunne det være fint om du ga meg en IM angående webkameraene. Jeg har en egen underside på hjemmesiden min trudelutt.com hvor jeg samler linker til webkameraer langs de nordiske kystene, der kunne jeg tenke meg å legge inn link til dine kameraer også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er klar over det og skal gå igjennom linkene ved tider og stunder. Heldigvis dukker en del av bildene opp igjen om våren og sommeren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger.

Noen kommentarer:

Flere nevner at AIS sider finnes fra før, og at dette heller ikke er så spennende i lengden. Det er jeg enig i.

Fra hjemmekontoret mitt har jeg imidlertid oversikt over Bunnefjorden fra Bygdøy til Svartskog, og går stadig inn på shipplotter for å sjekke hvilke skip jeg ser fra vinduet mitt. Nettopp derfor tenkte jeg at det kunne være interessant med en side som kombinerer AIS plott med oppdaterte panoramabilder fra samme område.

Da ser man konkret skipene som vises på kartet.

 

Tjenesten vil naturlig nok være begrenset til det området utsikten vår dekker, og av hva vi enkelt kan få opp hjemme hos oss, også når det gjelder værdata (fra egne værstasjoner) supplert med prognoser fra YR, data fra havnevesenet osv. Værdataene vin nok derfor ikke være så kystnære som ønskelig. Om andre som har tilgang til gunstige plasseringer av webkamera / værstasjon vil være med er jo dette supert. Et scenarie hvor mange privateide/driftede webkameraer dekket store deler av fjorden / kysten er en flott tanke, og i ville i alle fall vært en trussel mot min arbeidsro når jeg på arbeidsdager når sola skinner, og jeg egentlig ville vært et helt annet sted ;-).

Link to post
Share on other sites

En nettside med oppdaterte panoramabilder fra området du nevner hadde jeg nok brukt flittig. Sjekker alltid vindmåleren og webkameraet til Steilene værstasjonn før vi sykler ned til båten. Alltid greit med info fra oppdaterte bilder og siste værvarsel i forhold til å vite hva slags vær man kan forvente seg på båtturen, hvor mye båter det er på fjorden osv.

 

Og ikke minst morsomt å kunne følge med på hva som skjer på fjorden når man er stuck på jobb, da!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...