Jump to content

Fjerning av bunnstoffet, må gjennomføringer demonteres?


Ringnes

Recommended Posts

Jeg søker råd.. Jeg har lest gjennom flere inlegg om fjerning av bunnstoffet her på baatplassen, noe som jeg er i gang med. Et spørsmål jeg har, er om det er nødvendig å fjerne gjennomføringer, sjøvannsinntak og toaletten, ifbm med dette arbeidet. Saken er at eksosen går gjennom skroget undervannlinjen, Nidelv 28. Hva mener dere...

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvor stor båt er det snakk om? Og hvilken metode bruker du? Skal alt helt vekk? Hvordan går det sålangt?

Hadde vært artig om du kunne gitt en liten rapport da jeg er litt i tenkeboksen om jeg skal gå igang med det selv.. Vet ikke hvor mye det er å hente og har hørt det er en svært tidkrevende prosess.

Link to post
Share on other sites

Hei Henrik.. Båten er en Nidelv 28ft Classic. Vi har hatt båten i 3 år nå og er velidig fornøyd med båten. I fjor nå vi tok opp båten og høytrykkspylte skroget, datt av store flekke av bunnstoffet, helt ned til gelcoaten. Så vi bestemte oss for å skrape hele skroget. Vi begynte 29 og 30 Januar. 29 Jan var å få samle alt verktøy og tøy. Siden vi har kun 3 - 4 timer tilgjenglig jobber vi nokså jevnt hele tiden i helgene. Siste bildet er fra sist søndag 6 Feb. Vi regner med 3 helg til før vi er ferdig under, og ha kun akter delen igjen. Så lest jeg på baatplassen at noen har brukt en el-skraper og dette har fungert perfekt (Skil multimaskin). Vi prøvd oss på akter delen av båten, for å finne hvilken vinkel som måtte til. Dette går bra. Bruker en manuel-skraper på bunnstoff som er veldig løs og el-skraper på partiene som sitter noe mer. Litt kjedelig at vi må vente til omgivelsestemp ligge omkring 15 grader før primeren kan smøres på, men sånn er det.....

Men du må være motivert !!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Takk for flott svar, med det tidsperspektive du nevner så høres det jo ikke altfor gale ut :yesnod:

 

Så Elskraper er tingen altså, sammen med en manuell hvor kantene er slipt vekk? Men hva med den elektriske, har du filt kantene der også?

Har hørt noe om kaustisk soda og tapetklister, du har ikke vurdert dette altså?

Regner du med å måtte pusse ned mot slutten?

 

Kodvaag, det ser jo virkelig strønkent ut :clap:

Er dette din båt? Samme metode som Ringens?

 

Jeg et nemlig ikke om båten vår ble primet i sin tid, tviler egnetlig, og har fått høre at bunnstoffet ikke her tett. Nå er jo båten 38 år, og har aldri vært noe problem, jeg er fan av overbygging. Ligger ikke ute mer en 6 måneder av gangen, kanskje er det dette som gjør at dethar fungert så bra?

Link to post
Share on other sites

Master 820'en på bildet er til salgs, klikk på linken i signaturen min.

 

Den er sandblåst, og ikke primet eller behandlet enda.

 

Jeg gjorde samme jobben manuelt på forrige båten, fytti "#;"%¤*&, det var drittjobb, se bilde:

 

IMAGE_523.jpg

 

IMAGE_506.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Eh, Joda... jeg primet direkte på det grønne...

Vet ikke om det var kjempebra, men båten fløt i hvertfall, og motoren greide 500 rpm mer enn året før. (også pga ny turbo og skikkelig lufttilførsel til motorrommet)

 

Det beste er å gjøre som jeg har gjort på Master 820'en, sandblåse.

Så må man sparkle noen små porehull i glecoaten, og så må man pusse det jevnt, og prime 4-5 strøk, eller få den sprøytet.

 

Men å skrape og pusse for hånd...nei takk, det er ille! Virkelig ille!! En jobb som anbefales satt bort, og det sier jeg, som vil helst gjøre ALT selv!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
:cheers: Hei. En liten oppdatering, om noen er interessert. Vi er ferdig med å fjerne primeren. Dette har tatt oss ca 44 timer totalt. Underveis innførte båtforeningen nye miljøregler. Vi måtte fram med duk under båten, slik at vi samlet opp alt av avfallet fra skraping. Vi har lest på baatplassen.no at el.skrapere var tingen. Og det var de også. Vi kjøpe to stk, en p.pers, SKIL ca NOK 600 hver. Der hvor primeren satt best, måtte taes med håndmakt, men siden mye forsvant veldig lett var dette ikke noe problemet. Vi lot vannlinjen står. Dette fjerner vi når vi er ferdig med primering. Neste steg nå er å vente på varmere vær før vi begynne med epoxysparkling i de sår som har oppstatt under vårt arbeid, samt "ting" vi har funnet etter å fjernet primeren. Vi har besøkt tre forskjellige forhandler for å høre hva de mener skal være best for skroget under vannlinjen. Her var det nokså samstemt. 5 lag primere, et lag hard bunnstoff 2 lag med selvpolerende bunnstoffet. Så etter Påsken håper vi snitt på 10 grader pluss her på Østlandet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...