Ringnes Startet 10.Februar.2011 Del på Facebook Startet 10.Februar.2011 Jeg søker råd.. Jeg har lest gjennom flere inlegg om fjerning av bunnstoffet her på baatplassen, noe som jeg er i gang med. Et spørsmål jeg har, er om det er nødvendig å fjerne gjennomføringer, sjøvannsinntak og toaletten, ifbm med dette arbeidet. Saken er at eksosen går gjennom skroget undervannlinjen, Nidelv 28. Hva mener dere... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 10.Februar.2011 Del på Facebook Svart 10.Februar.2011 Ingen grunn til å fjerne gjennomføringene bare fordi du skal ha vekk bunnstoffet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 10.Februar.2011 Del på Facebook Svart 10.Februar.2011 Er gjennomføringene av nyere dato og i god forfattning samt at tettningsmassen ser fin ut,er det ingen grunn til å ta dem ut. MEN jeg hadde skiftet dem ut om dem var eldre enn 10 år,etter føre var prinsippet.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 10.Februar.2011 Del på Facebook Svart 10.Februar.2011 Hei! Hvor stor båt er det snakk om? Og hvilken metode bruker du? Skal alt helt vekk? Hvordan går det sålangt? Hadde vært artig om du kunne gitt en liten rapport da jeg er litt i tenkeboksen om jeg skal gå igang med det selv.. Vet ikke hvor mye det er å hente og har hørt det er en svært tidkrevende prosess. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ringnes Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Hei Henrik.. Båten er en Nidelv 28ft Classic. Vi har hatt båten i 3 år nå og er velidig fornøyd med båten. I fjor nå vi tok opp båten og høytrykkspylte skroget, datt av store flekke av bunnstoffet, helt ned til gelcoaten. Så vi bestemte oss for å skrape hele skroget. Vi begynte 29 og 30 Januar. 29 Jan var å få samle alt verktøy og tøy. Siden vi har kun 3 - 4 timer tilgjenglig jobber vi nokså jevnt hele tiden i helgene. Siste bildet er fra sist søndag 6 Feb. Vi regner med 3 helg til før vi er ferdig under, og ha kun akter delen igjen. Så lest jeg på baatplassen at noen har brukt en el-skraper og dette har fungert perfekt (Skil multimaskin). Vi prøvd oss på akter delen av båten, for å finne hvilken vinkel som måtte til. Dette går bra. Bruker en manuel-skraper på bunnstoff som er veldig løs og el-skraper på partiene som sitter noe mer. Litt kjedelig at vi må vente til omgivelsestemp ligge omkring 15 grader før primeren kan smøres på, men sånn er det..... Men du må være motivert !!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Sånn blir det hvis du er nøye: Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Takk for flott svar, med det tidsperspektive du nevner så høres det jo ikke altfor gale ut Så Elskraper er tingen altså, sammen med en manuell hvor kantene er slipt vekk? Men hva med den elektriske, har du filt kantene der også? Har hørt noe om kaustisk soda og tapetklister, du har ikke vurdert dette altså? Regner du med å måtte pusse ned mot slutten? Kodvaag, det ser jo virkelig strønkent ut Er dette din båt? Samme metode som Ringens? Jeg et nemlig ikke om båten vår ble primet i sin tid, tviler egnetlig, og har fått høre at bunnstoffet ikke her tett. Nå er jo båten 38 år, og har aldri vært noe problem, jeg er fan av overbygging. Ligger ikke ute mer en 6 måneder av gangen, kanskje er det dette som gjør at dethar fungert så bra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Master 820'en på bildet er til salgs, klikk på linken i signaturen min. Den er sandblåst, og ikke primet eller behandlet enda. Jeg gjorde samme jobben manuelt på forrige båten, fytti "#;"%¤*&, det var drittjobb, se bilde: Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Hvordan får du vekk siste resten av det grønne dÅ? Kan jo ikke prime direkte på det vel? Ser ut som en drittjobb ja :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Eh, Joda... jeg primet direkte på det grønne... Vet ikke om det var kjempebra, men båten fløt i hvertfall, og motoren greide 500 rpm mer enn året før. (også pga ny turbo og skikkelig lufttilførsel til motorrommet) Det beste er å gjøre som jeg har gjort på Master 820'en, sandblåse. Så må man sparkle noen små porehull i glecoaten, og så må man pusse det jevnt, og prime 4-5 strøk, eller få den sprøytet. Men å skrape og pusse for hånd...nei takk, det er ille! Virkelig ille!! En jobb som anbefales satt bort, og det sier jeg, som vil helst gjøre ALT selv! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Eg får legge hodet i bløt, og finne ut om eg har overskuddet og tiden til å gå igang med dette! Takk til begge for gode råd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ringnes Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hei. En liten oppdatering, om noen er interessert. Vi er ferdig med å fjerne primeren. Dette har tatt oss ca 44 timer totalt. Underveis innførte båtforeningen nye miljøregler. Vi måtte fram med duk under båten, slik at vi samlet opp alt av avfallet fra skraping. Vi har lest på baatplassen.no at el.skrapere var tingen. Og det var de også. Vi kjøpe to stk, en p.pers, SKIL ca NOK 600 hver. Der hvor primeren satt best, måtte taes med håndmakt, men siden mye forsvant veldig lett var dette ikke noe problemet. Vi lot vannlinjen står. Dette fjerner vi når vi er ferdig med primering. Neste steg nå er å vente på varmere vær før vi begynne med epoxysparkling i de sår som har oppstatt under vårt arbeid, samt "ting" vi har funnet etter å fjernet primeren. Vi har besøkt tre forskjellige forhandler for å høre hva de mener skal være best for skroget under vannlinjen. Her var det nokså samstemt. 5 lag primere, et lag hard bunnstoff 2 lag med selvpolerende bunnstoffet. Så etter Påsken håper vi snitt på 10 grader pluss her på Østlandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.