Jump to content

hvor mye prosent olje mercury 25 hk 1997 ?


waroo

Recommended Posts

tittelen sier det meste , men spørsmålet er altså hvor mye prosent olje jeg skal ha i bensinen når det gjelder denne motoren.

 

ser også at gjengene på blokka på den ene tennplugghullet er dårlig. Er det noen som vet om dette er en stor eller liten jobb . rimelig enkelt å komme til i alle fall :-)

Link to post
Share on other sites

Mener det er 2% olje

Når det gjelder gjengene tror jeg det blir billigst å ta av toppen og få boret opp og satt inn løsgjenger.

Fikk dette gjort på en Honda motor til en hoppetusse for et par år siden, og dette kostet ikke mange hundrelappene.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Blandingsforholdet på denne motoren er 50:1, eller med andre ord som skibsplast sier 2%!

Gjengene kan fikses med helicoil, som er fort gjort, mesteparten av jobben er å sikre at spon ikke kommer inn i motoren, eller å ta av toppen som skibsplast sier.

 

Da ble det i grunn bare en bekreftelse av alt det skibsplast sier thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

har hatt denne motoren selv. kjører du den hardt ville jeg anbefalt deg å bruke 2.5%

 

jeg har det som en hovedregel å alltid bruke mere olje en det produsenten oppgir, da det ikke er i deres interesse at motoren skal holde lenger en absolutt nødvendig, så de får solgt deg en ny fortest mulig. det eneste som kan være en ulempe med nevnte råd er hyppigere plugg skift, men det tjener du uansett inn på ved at motoren din vil holde lenger, da den slites saktere ved rikelig smøring.

Redigert av Yamaha. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

har kjørt med 2.5 % til nå, men det virker ut som om pluggene tar kvelden litt vel fort , og at den da går litt dårlig på tomgang. Ser også på pluggene at det ligger mye sot igjen på de , som igjen gir litt problemer med kald oppstart.jeg har brukt biltema olje, men etter det jeg har skjønt skal denne være helt grei å bruke. Jeg tror jeg vil prøve å redusere oljen til 2.2 % og se om pluggene ser bedre ut da.Jeg kommer også til å skifte pluggene og se om tomgang og oppstart blir bedre.

 

Ellers er jeg fornøyd med påhengsen..

Redigert av waroo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor 2,2? 2,0 er tilstrekkelig.

2% er anbefalt til normalt bruk, men som nevnt over var det snakk om hard kjøring....

 

Ellers er det ikke unormalt at motorene får opp til 4 > 5 % på full gass , tenker da på de med separat olje tank... men de regulere da ofte blandingsforholdet ned til 0,5 > 1% på tomgang.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...