Jump to content

Bryterpanel på Albin Express


Seilgærn

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg skal legge opp nytt elektrisk anlegg i min Albin Express. Forsåvidt ikke noen stor jobb, men jeg undres litt over det originale bryterpanelet. Som man ser på bildet (link nederst), har jeg fjernet det meste av gamle kabler. 2 av de som står igjen på + siden går til små brytere (tror jeg) med gummihetter på forsiden av panelet, 1 går til 12V uttaket nede i venstre hjørnet og den siste til uttrekksbryteren over koblingsskinna. Den røde i forgrunnen er strøm inn fra batteri/hovedbryter.

 

Jeg har da følgende spørsmål :

 

1. Hva er de andre kablene rundt uttrekksbryteren ? Skal det ikke bare være strøm inn på ene siden og strøm ut til forbruker på andre ?

 

2. Det finnes ingen sikringer, men det skal inn (har kjøpt en egne sikringsboks). Kan jeg da la strøm fra batteri/hovedbryter gå inn på sikringboks og deretter direkte til uttrekksbrytere på panelet uten å bruke + skinnen der ?

 

3. Kan jeg fortsatt la jord gå til - skinnen på panelet ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38564/img_0083.jpg

Link to post
Share on other sites

Utrolig nok ingen sikringer ja. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har sjekket om det sitter noe mellom batteriet og hovedbryteren, men vil bli overrasket om så er tilfellet.

 

Bryteren var til lanternene.....jeg tenkte sette inn 3 brytere til av samme slaget og hente strøm direkte fra sikringsboksen. Da vil jeg riktignok slite i forhold til 12V uttaket, men tror neppe det funker uansett.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar !

 

Men jeg ønsker å hente strøm fra et eksternt sikringspanel direkte til bryteren og deretter fra bryteren til lanternene.....ikke via koblingskinnen på selve panelet som du ser på bildet. Imidlertid vil jeg la minus gå til minus-skinnen på det gamle panelet.

 

Det er de to ledningene som er igjen på uttrekksbryteren nå jeg ikke skjønner meg på.

Link to post
Share on other sites

Det er vel også helt greit. Når det gjelder uttrekksbryteren til lanternene så er det jo bare bare å legge + på den ene og deretter den andre og se hva tid det blir lys i lanternene. Så klipper du bort den som ikke ga lys og kopler en plussledning fra sikringspanelet ditt til denne etter at du har klippet vekk den eksisterende. Du skulle kjøpe deg et rimelig multimeter eller en spenningsprobe, det gjør det enklere å feilsøke.

Link to post
Share on other sites

Hehe...det var ingenting rart med bryteren.....det var to ledninger som gikk forbi den og inn på de gamle knappene under. Da blir det koblet som jeg har planlagt..... + fra sikringsboks og inn til bryter, og til forbruker ut fra bryter. - går som sagt til den gamle - skinnen på panelet.

 

Takk så mye for hjelpen !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...