Jump to content

Alo Mikkel 26, kjøpetips? Erfaringer?


Beech

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle få en siste mening på mitt første båtkjøp.

Tenker å kjøpe meg en Alo Mikken 26, med ny Nanni motor.

Har absolutt ingen erfaring med seilbåter, uten Askeladden 475 jeg hadde før.

Tenkte å seile båten aleine, på helgeturer, etc.

 

Hvordan er dette som en førstekjøpsbåt for en nybegynner.

 

Hva bør jeg se etter når jeg kjøper den?

Noe spesielt? Som sagt, ingen erfaring, men svært lærevillig.. Vil ikke kjøpe "katta i sekken".

 

Tenkte å gjøre avtalen evt på lørdag.

 

 

B

Link to post
Share on other sites

Holdt på å kjøpe meg en Alo selv. Har ikke annen erfaring en diverse besiktigelser.

Alo 26 er stort sett selvinnredet, og noe jeg ikke likte på et par av båtene var skottene som var dårlig laminert mot skroget. Videre var røstjernene på en av dem veldig dårlig innfestet og rustent.

Skjekk kjølsvinnet nøye, der fant jeg en del sprekker i laminatet etter grundig rengjøring på alle tre båtene jeg kikket på, hvilket resulterte i at det ikke ble Alo på meg.

 

Ellers er det en fin båt til en billig penge.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei 1

 

Alo Mikkel 26 er et norsk design/produkt som jeg mener var mer eller mindre kun levert i halvfabrikat. Jeg ville derfor være ekstra kritisk i forhold til kvaliteten på innredningen. Muligens må du legge endel arbeid selv i å få dette tipp topp.

 

Jeg har selv seilt båten litt, og som førstegangskjøp er den en trygg og god båt, men med lite begynnelses-stivhet. Regn derfor med at båten krenger lett og er litt vinglete for spinnaker.

 

Ellers kjenner jeg ikke til noen pros or cons med denne båten.

Link to post
Share on other sites

Alo'en kom i to generasjoner.

Den første hadde lavere overbygg og lettere kjøl, 750 kg. De aller fleste har byttet til den tunge kjølen på 1220 kg. Dette er viktig. Med den lette kjølen er det som å seile kano.

Alo'en er en ordentlig havseiler. Den tåler mye, men er som sagt begynnelsesveik på grunn av det runde skroget.

Den har en svakhet fra begynnelsen av. Mastestøtta. Det er flere som har hatt rigghavari på grunn av at støtta blir komprimert. Aluminiumsrøret som er originalt bør byttes til et syrefast av samme dimensjon.

Sjekk også at roret er skummet ordentlig og at kraven som holder roret nede i underste rorlager er på plass.

Som sagt er de fleste hjemmebygd. De få verftsbygde ble for dyre. Utstyrsnivået var høyt for sin tid. Den kom originalt med seks vinsjer, noe som var uhørt. Plastarbeidet fra verftet er bra, selv om det kunne være enkelte skjønnhetsfeil. Alf Ortang sparte ikke på materialene. Det er en langt mer solid båt en Maxi 77, som er en samtidig.

Det er en enkel båt å seile alene. Jeg seilte tusenvis av mil med min singlehanded.

Ikke trim den akterover. Som de fleste kvarttonnere liker den seg best trimmet litt ned med baugen.

Som sagt, den tåler mye. Er en ordentlig hardtværsbåt, men vær litt forsiktig med spinnakeren i mye vind hvis du er alene. Unnavind er den litt vinglete og broacher fort.Men det er den sånn sett ikke alene om.

Og skulle du finne på å lage nye nedgangsluker, så mål nøye. Styrbord og babordsiden på overbygget på MK II versjonen er ikke symmetriske.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Alo Mikkel selv. Den seiler sånn akkurat passe bra, og føles trygg. Sjekk imidlertid drenneringen fra cocpit. Den går i mange modeller rett ned, og ut gjennom en gjennomføring i bånn av båten. Den kan være sårbar.

 

Forøvrig synes jeg båten var bra. ( byttet også motor)

 

- også har den et pent design i forhold til mange andre 80 talls båter.

Link to post
Share on other sites

Som mange skriver er sikkert soliditet og plastkvaliteten god, pleide å være det på denne generasjons båter. I "gammel" dager seile jeg ofte regatta med min Vega mot flere Mikkel 26 , de seile alle bedre en Vegaen på kryss, det skulle vel ikke mye til for å gjøre det, men på slør og under spinnaker kunne vi seile rundt en Mikkel 26, da lå de bare og broacet i vind over bris. Hardværsbåt? ikke helt enig. Mer kan ikke jeg uttale meg om.

Link to post
Share on other sites

Dersom du hovedsakelig skal bruke båten på tur, kunne det jo vært interessant å bygge et lite baugspryd for ankerrulle og samtidig tackline for gennaker. Tror båten bærer en gennaker mye bedre enn spinnaker......som flere har nevnt : den broacher lett under spinnaker.

 

Lykke til med evt båtkjøp :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...