Jump to content

volvo penta 41, luftfilter går tett


kvalvåg

Recommended Posts

Går det tett av olje blir det fort av motoren selvtenner og ikke stopper før den smeller.

 

Rart at luftfilteret går tett. Blir det faktisk møkkete og fullt av noe? Jeg tenker litt på andre årsaker - feks at slangen med luft til turbo enten lekker eller kollapser når motoren blir varm eller noe sånt.

Link to post
Share on other sites

Aller først: Velkommen til Baatplassen, kvalvåg!

 

Hvordan er luftfilteret tettet igjen? Vis oss gjerne bilder.

 

Kan du beskrive hvordan motoren oppfører seg når filteret går tett? Ryker motoren mye?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det som vanligvis tetter luftfiltre i båt er vel salt fra saltråk. Derfor prøver man egentlig å unngå å ha luftfilter på båtmotorer, men setter heller på en flammedemper. Kan det være uheldig utforming av luftinntak til motorrom som gjør at luften motoren drar inn er mer eller mindre mettet med saltvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig Bitteliten, tett luftfilter etter få timer er ikke et ofte forekommende problem. Det er derfor jeg spør om hvordan motoren oppfører seg. Kan det være andre årsaker til at motoren mister effekt? Som f.eks manglende lufting til diesetank slik at det blir undertrykk på tanken som hindrer dieseltilførselen til motoren.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem på en 31a motor, på denne var det eksoslekasje mellom turbo og eksosbend. Var tett på tomgang, men lekasje ved pådrag. Filteret gikk raskt tett av sot. Ble ikke så mye sot i motorrom pga at sotn ble dratt rett inn i filter. Prøv å kjør med motorromluke åpen og se etter lekasje.

Link to post
Share on other sites

har en volvo penta 41 motor. Har fått problemer med luftfilter som går tett. Etter få timers kjøring er filteret tett, og turboen får ikke nok luft. ...........

 

Min gamle far har hatt akkurat det samme problemet, med samme type motor, i sin Viksund Futura 900.

 

Problemet der var at nede i motorrommet var motor var kledd inn med en egen demonterbar motorkasse som igjen var kledd med lydisolering som løste seg opp i støv som tettet filteret etter noen timers drift.

 

Dette støvet hadde samme farge som luftfilterets innsats og det var derfor vanskelig å se når man sammenlignet det tette med et nytt ubrukt filter!

 

Om din motor er innebygget i en slik kasse så kan en løsning være å re-isolere med ferske isolasjonsmatter. Tett alle skjøter med egnet vev-tape slik at selve isolasjonsmaterialet blir helt innepakket!

 

Det hjalp iallefall ombord hos min far !!

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

hei, og først takk for velkomsten. Det var i ferien i fjor jeg først fikk problemer. Tett filter. Hadde kjørt ca 20 timer med filteret og røykla hele fjorden.Minsket turtallet og kjørte hjem uten at turboen slo inn. Da var alt normalt. Det gikk jo sakte da men kom iallefall hjem. Båten er en Saga 32, 90 mod. og kjørt ca. 2500 timer.

Link to post
Share on other sites

Heisann kvalvåg!

 

Er du sikker på at problemet ligger i tett luftfilter?

For å eliminere:Har du sjekka ved å fjerne filteret og kjøre motor med full belastning??

 

Min tanker går til eksosspjellet på turboens utløp. Er funksjonen inntakt og spjellet i åpen stilling?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja, har kjørt med fullt turtall uten filter og da er det ikke noe problemer.Skal sjekke turboen neste gang. Tror ikke det blir i helga. Her på nordmøre er det nå - 7 gr. og full vinter.Brrrr, håper det blir vår snart.

 

Jeg formoder at når du skriver 'fullt turtall' så er det med propell innkoblet og båt på vannet!

 

Ja det er kaldt her på nordmøre. Låsen i skyvedøra har fryst fast så jeg kommer meg ikke inn i båten :confused: . Er redd for å bryte istykker nøkkelen :worry: Så også jeg venter på mildvær og vår !!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva tetter filteret egentlig?

Du nevner noe sot inni filteret, men hva ligger utapå papirfilteret?

Hvis luftfilteret går tett av eksos-sot ila kort tid må det være en bra lekkasje, og luftfilteret må jo være køl-svart utapå.

Prøvetur med motorluka oppe for å sjekke hva som virkelig foregår down-under anbefales.

Fullt pådrag selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

På 41A var Volvo så lure at de har plassert filter for veivhusventilasjon rett ved inntak til forbrenningsluftfilter. Det fører til at luftfilter lett kan gro fort igjen, særlig hvis det kommer mye ut fra veivhus utlufting.

Hvis det er kurant å endre veivhus utlufting slik at den ikke går rett i luftfilteret så holder dette en evighet lenger. (Jeg erfarte dette på forrige båt som hadde 41A)

Link to post
Share on other sites

Har to stk VP 41 B ,kasta luftfiltra Stavernfor etpar år sia.Men fått streng beskjed av gutta som skrur litt mer enn meg,at jeg må få på plass nye filter .Men om det oser endel fra veivehusfiltra dine,kan jo luftfiltra bli fort tett/møkkete.Hadde litt probmer der jeg da jeg tok over båten,bytta veivehusfilter å borra hull på toppen av dem .La så en slange fra veivehufilter å inn i luftfilter,siden har den ikke laga tull der.Men dette med filter å 41 motorer mener jeg det står mye om her inne,så om du søker litt så.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...