kvalvåg Startet 11.Februar.2011 Del på Facebook Startet 11.Februar.2011 har en volvo penta 41 motor. Har fått problemer med luftfilter som går tett. Etter få timers kjøring er filteret tett, og turboen får ikke nok luft. Er det noen som kan gi tips til en ikke motorkyndig på hva problemet er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Dårlig lufting i motor rommet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Tett MED hva? Er det lydisolasjonen i motorrommet som holder på å gå i oppløsning? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Tett av oljetåke? Oljedamp fra motor sin veivhusventilasjon som kanskje er koblet inn på luftfilterboksen? I så fall har du gjennomslag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Går det tett av olje blir det fort av motoren selvtenner og ikke stopper før den smeller. Rart at luftfilteret går tett. Blir det faktisk møkkete og fullt av noe? Jeg tenker litt på andre årsaker - feks at slangen med luft til turbo enten lekker eller kollapser når motoren blir varm eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Aller først: Velkommen til Baatplassen, kvalvåg! Hvordan er luftfilteret tettet igjen? Vis oss gjerne bilder. Kan du beskrive hvordan motoren oppfører seg når filteret går tett? Ryker motoren mye? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 velkommen ombord ja Et interessant problem du har - jeg har ikke hørt om tett luftfilter på båt før. Men en tanke - er båten i bruk nå? Kan det være at du drar snø inn i luftfilteret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Det som vanligvis tetter luftfiltre i båt er vel salt fra saltråk. Derfor prøver man egentlig å unngå å ha luftfilter på båtmotorer, men setter heller på en flammedemper. Kan det være uheldig utforming av luftinntak til motorrom som gjør at luften motoren drar inn er mer eller mindre mettet med saltvann? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Enig Bitteliten, tett luftfilter etter få timer er ikke et ofte forekommende problem. Det er derfor jeg spør om hvordan motoren oppfører seg. Kan det være andre årsaker til at motoren mister effekt? Som f.eks manglende lufting til diesetank slik at det blir undertrykk på tanken som hindrer dieseltilførselen til motoren. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
yngvar.johnsen Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Har hatt samme problem på en 31a motor, på denne var det eksoslekasje mellom turbo og eksosbend. Var tett på tomgang, men lekasje ved pådrag. Filteret gikk raskt tett av sot. Ble ikke så mye sot i motorrom pga at sotn ble dratt rett inn i filter. Prøv å kjør med motorromluke åpen og se etter lekasje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 har en volvo penta 41 motor. Har fått problemer med luftfilter som går tett. Etter få timers kjøring er filteret tett, og turboen får ikke nok luft. ........... Min gamle far har hatt akkurat det samme problemet, med samme type motor, i sin Viksund Futura 900. Problemet der var at nede i motorrommet var motor var kledd inn med en egen demonterbar motorkasse som igjen var kledd med lydisolering som løste seg opp i støv som tettet filteret etter noen timers drift. Dette støvet hadde samme farge som luftfilterets innsats og det var derfor vanskelig å se når man sammenlignet det tette med et nytt ubrukt filter! Om din motor er innebygget i en slik kasse så kan en løsning være å re-isolere med ferske isolasjonsmatter. Tett alle skjøter med egnet vev-tape slik at selve isolasjonsmaterialet blir helt innepakket! Det hjalp iallefall ombord hos min far !! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 hei, og først takk for velkomsten. Det var i ferien i fjor jeg først fikk problemer. Tett filter. Hadde kjørt ca 20 timer med filteret og røykla hele fjorden.Minsket turtallet og kjørte hjem uten at turboen slo inn. Da var alt normalt. Det gikk jo sakte da men kom iallefall hjem. Båten er en Saga 32, 90 mod. og kjørt ca. 2500 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Tenker på det å kjøre uten luftfilter. Evt. leggen duk rundt filterhuset.Er det noen problemer? Var i båten senest idag. Startet opp og den gikk som en klokke. Sjekket inn i filterhuset og det var litt sot der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flow Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Tror ikke det er særlig lurt å kjøre uten luftfilter, den motoren er glupsk og suger inn alt i mils omkrets :-). Kanskje du heller burde finne årsaken til at luftfilteret går tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Ja tørr sot kan jo tyde på eksoslekkasje som er foreslått Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 har sett etter eksoslekasje, men motor er ikke sotet, men merket ifjor at det kom eksos inn i enkelte skap i cabin. Dette skjedde kun da jeg hadde luftfilter innsatt.Det kan virke som om turboen får for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Heisann kvalvåg! Er du sikker på at problemet ligger i tett luftfilter? For å eliminere:Har du sjekka ved å fjerne filteret og kjøre motor med full belastning?? Min tanker går til eksosspjellet på turboens utløp. Er funksjonen inntakt og spjellet i åpen stilling? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 (redigert) Ja, har kjørt med fullt turtall uten filter og da er det ikke noe problemer.Skal sjekke turboen neste gang. Tror ikke det blir i helga. Her på nordmøre er det nå - 7 gr. og full vinter.Brrrr, håper det blir vår snart. Leif Redigert 12.Februar.2011 av kvalvåg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 For å kunne følge med kan du koble opp et u-rør. Kanskje er filteret ditt for høyt trykkfall som nytt? Da tåler det ikke mye før det blir problem. Les en filtertest her: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Ja, har kjørt med fullt turtall uten filter og da er det ikke noe problemer.Skal sjekke turboen neste gang. Tror ikke det blir i helga. Her på nordmøre er det nå - 7 gr. og full vinter.Brrrr, håper det blir vår snart. Jeg formoder at når du skriver 'fullt turtall' så er det med propell innkoblet og båt på vannet! Ja det er kaldt her på nordmøre. Låsen i skyvedøra har fryst fast så jeg kommer meg ikke inn i båten . Er redd for å bryte istykker nøkkelen Så også jeg venter på mildvær og vår !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Egil S Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Hva tetter filteret egentlig? Du nevner noe sot inni filteret, men hva ligger utapå papirfilteret? Hvis luftfilteret går tett av eksos-sot ila kort tid må det være en bra lekkasje, og luftfilteret må jo være køl-svart utapå. Prøvetur med motorluka oppe for å sjekke hva som virkelig foregår down-under anbefales. Fullt pådrag selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 På 41A var Volvo så lure at de har plassert filter for veivhusventilasjon rett ved inntak til forbrenningsluftfilter. Det fører til at luftfilter lett kan gro fort igjen, særlig hvis det kommer mye ut fra veivhus utlufting. Hvis det er kurant å endre veivhus utlufting slik at den ikke går rett i luftfilteret så holder dette en evighet lenger. (Jeg erfarte dette på forrige båt som hadde 41A) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kvalvåg Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Takker for mange gode forslag.Skal prøve å kjøre med motorrom åpent, for å se om det kan være eksoslekkasje. Luftfilteret er "kølsvart" utenpå etter bare noen timer, så etter innleggene å dømme ser det ut for at det er problemet. Leif Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 Har to stk VP 41 B ,kasta luftfiltra Stavernfor etpar år sia.Men fått streng beskjed av gutta som skrur litt mer enn meg,at jeg må få på plass nye filter .Men om det oser endel fra veivehusfiltra dine,kan jo luftfiltra bli fort tett/møkkete.Hadde litt probmer der jeg da jeg tok over båten,bytta veivehusfilter å borra hull på toppen av dem .La så en slange fra veivehufilter å inn i luftfilter,siden har den ikke laga tull der.Men dette med filter å 41 motorer mener jeg det står mye om her inne,så om du søker litt så. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.