Bitteliten Startet 11.Februar.2011 Del på Facebook Startet 11.Februar.2011 (redigert) På Hr 43 er det mulig å få centaflex kobling. Denne skal visstnok redusere støy og vibrasjoner. Spørsmålene mine er: 1. hvordan ser en slik anordning ut? 2. hva er vedlikeholdsbehovet? vi skal på laaaang tur og må ha ting som holder lenge 3. om koblingen ryker - hva er da konsekvensene for fremdrift for motor? 4. om koblingen ryker - er den enkel å reparare til sjøs? Redigert 11.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lillefot Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 du må sjekk ut koblingen som heter hydradrive.den er faktisk billigere.på min båt,motor på 68 hk kostet hydradriven nr113 kr4500 +mva.og den er mere fleksibel.sjekk ut hydradrive på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 (redigert) Du kan se mer her: Link Ellers er det Sleipner Motor som markedsfører og selger til båtbransjen: Link Begge steder vil du kunne få mer info om disse koblingene. På samme måte som med alt annet er det kvalitetsforskjeller på fleksible koblinger. Man får fra de helt enkle til høyere kvalitet. Centaflex er blandt de bedre. Ser at noen av bildene på Sleipner sidene mangler, men det er nok en CFM, kanskje AM kobling du vil kunne velge. Link Normalt er dette meget driftsikre saker som holder veldig lenge. Slike koblinger vil gi mindre vibrasjoner, og (avhengig av type) være mindre avhegnig av 100% oppretting av motor mot propellanlegg. Ved bruk av slike vil man kunne bruke noe mykere motorlabber som gir mindre vibrasjoner i båten. Sjekker du på side 4 og 5 i linken over så er det en av de på side 4 du vil kunne velge regner jeg med. Som du ser på bildene bygger den ikke noe mer enn en klemflens. På side 5 er AGM koblinger som du ser bygger mye mer, og som det også er thustelager på. Dvs at skyvet fra propell stopper i dette lageret som er festet i et tverrskott. Motoren får da ingen skyv /thrust fra propellen. Da kan enda mykere motorlabber benyttes. Denne type kobling er det nok ikke de har tenkt på for din båt. En bi effekt: Du vil også isolere propellanlegg fra motor. Som nevnt er disse veldig driftsikre. De erstatter klemflensen som normalt binder gear og propellanlegg sammen. Med den typen du sannsynligvis kan velge vil jeg tro at aksellengden ikke trenger være noen forskjell på. Dvs at du ved å ha med en klemflens kan skifte til denne om koblingen skulle ryke, noe jeg tror det er veldig liten snnsynlighet for, som nevnt. Dette vet imidlertid helt sikkert HR svaret på. Redigert 11.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 En bi effekt: Du vil også isolere propellanlegg fra motor. Er ikke det bare en fordel da? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 Det er det litt nok ulike meninger om. Solgte en slik kobling til en som hadde hatt problemer med tæring på propell som mente det forsvant helt etter han hadde montert koblingen. Han hadde før dette hatt fagfolk til å etterse det elektriske anlegget ombord, men de fant ingen feil. Sinkandoer ble benyttet.. . Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Februar.2011 Del på Facebook Svart 11.Februar.2011 (redigert) Bitteliten: Ser du på side 81 i katalogen til Sleipner så ser du også bilder av koblingene. Link Der kan du også beregne størrelse på kobling vha formelen. Beregner du for "arbeidsbåt" burde den i hvertfall holde i lange baner. Redigert 11.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Hei. En erfaring etter montering av Centafleks ifjor på snekke med 3 syl. Yanmar 35 HK. Denne ga helt klart verdi ! Nå kan snekka faktisk kjøres helt ned til tomgang, noe som før ga voldsom risting i skroget, merker også en bedring på høyere turtall også men var i utgangspuntket ikke plaget av vibrasjon... litt mindre vibrasjon og mye mykere gearskift, De skal ifølge selger være konstruert slik at de gir fremdrift uansett selv om gummien skulle gå dukken. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 (redigert) Mener slike koblinger (samme konsept) er standard i store båtprodusenter som Nimbus/Princess/Fairline mfl så det bør være rimelig driftssikkert. Disse isolerer motor fra sjøen og dermed kutter en "ledningen" i dette med tæringsmulighet via minus til motor. Her er det vel forskjell på hvilket material som er brukt, jeg satte inn en med hvit "plastik" R&D i en Viksund jeg hadde (se bildet). Erfaringene var gode, det ble mindre vibrasjon, men meste på lavere turtall. En Hr43 har vel skilletrafo og jordingsplater så dette bør vel slik sett bare være en fordel uansett om den leder strøm eller ikke? Jeg utgir meg ikke som ekspert på dette området, det har jeg gitt opp for strøm og båt, det er rare greier:) Men det er mye info om slike koblinger bare her på baatplassen.no. Vil tro HR selv kan dette til fingerspissene og de leverer nok ikke dette hvis det ikke er meget driftssikkert. Mener de store Hansen leveres med CV-ledd, dette er vel egentlig den beste løsningen siden motoren da kan stå på myke labber slik den kan med seildrev... Vel, godt valg til langturbåt forresten:) Redigert 12.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
olpi Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 (redigert) Koblingen som Bjoris viser bilde av er en enkel variant der man som du ser benytter den originale klemflensen. Den bygger m.a.o. i lengderetning like mye som lengden på den fleksible koblingen, og akselen må som oftest kappes tilsvarende. Redigert 12.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.