Jump to content

Centaflex kobling på aksling - noen med erfaringer?


Bitteliten

Recommended Posts

På Hr 43 er det mulig å få centaflex kobling. Denne skal visstnok redusere støy og vibrasjoner. Spørsmålene mine er:

1. hvordan ser en slik anordning ut?

2. hva er vedlikeholdsbehovet? vi skal på laaaang tur og må ha ting som holder lenge

3. om koblingen ryker - hva er da konsekvensene for fremdrift for motor?

4. om koblingen ryker - er den enkel å reparare til sjøs?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan se mer her: Link

 

Ellers er det Sleipner Motor som markedsfører og selger til båtbransjen: Link

 

Begge steder vil du kunne få mer info om disse koblingene.

 

På samme måte som med alt annet er det kvalitetsforskjeller på fleksible koblinger. Man får fra de helt enkle til høyere kvalitet. Centaflex er blandt de bedre.

 

Ser at noen av bildene på Sleipner sidene mangler, men det er nok en CFM, kanskje AM kobling du vil kunne velge.

Link

 

Normalt er dette meget driftsikre saker som holder veldig lenge. Slike koblinger vil gi mindre vibrasjoner, og (avhengig av type) være mindre avhegnig av 100% oppretting av motor mot propellanlegg.

Ved bruk av slike vil man kunne bruke noe mykere motorlabber som gir mindre vibrasjoner i båten.

Sjekker du på side 4 og 5 i linken over så er det en av de på side 4 du vil kunne velge regner jeg med. Som du ser på bildene bygger den ikke noe mer enn en klemflens. På side 5 er AGM koblinger som du ser bygger mye mer, og som det også er thustelager på. Dvs at skyvet fra propell stopper i dette lageret som er festet i et tverrskott. Motoren får da ingen skyv /thrust fra propellen. Da kan enda mykere motorlabber benyttes. Denne type kobling er det nok ikke de har tenkt på for din båt.

 

En bi effekt: Du vil også isolere propellanlegg fra motor.

 

Som nevnt er disse veldig driftsikre. De erstatter klemflensen som normalt binder gear og propellanlegg sammen. Med den typen du sannsynligvis kan velge vil jeg tro at aksellengden ikke trenger være noen forskjell på. Dvs at du ved å ha med en klemflens kan skifte til denne om koblingen skulle ryke, noe jeg tror det er veldig liten snnsynlighet for, som nevnt.

Dette vet imidlertid helt sikkert HR svaret på.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det litt nok ulike meninger om.

 

Solgte en slik kobling til en som hadde hatt problemer med tæring på propell som mente det forsvant helt etter han hadde montert koblingen. Han hadde før dette hatt fagfolk til å etterse det elektriske anlegget ombord, men de fant ingen feil.

Sinkandoer ble benyttet.. .

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En erfaring etter montering av Centafleks ifjor på snekke med 3 syl. Yanmar 35 HK.

Denne ga helt klart verdi ! Nå kan snekka faktisk kjøres helt ned til tomgang, noe som før ga voldsom risting i skroget, merker også en bedring på høyere turtall også men var i utgangspuntket ikke plaget av vibrasjon... litt mindre vibrasjon og mye mykere gearskift,

De skal ifølge selger være konstruert slik at de gir fremdrift uansett selv om gummien skulle gå dukken.

Link to post
Share on other sites

Mener slike koblinger (samme konsept) er standard i store båtprodusenter som Nimbus/Princess/Fairline mfl så det bør være rimelig driftssikkert. Disse isolerer motor fra sjøen og dermed kutter en "ledningen" i dette med tæringsmulighet via minus til motor. Her er det vel forskjell på hvilket material som er brukt, jeg satte inn en med hvit "plastik" R&D i en Viksund jeg hadde (se bildet). Erfaringene var gode, det ble mindre vibrasjon, men meste på lavere turtall.

 

En Hr43 har vel skilletrafo og jordingsplater så dette bør vel slik sett bare være en fordel uansett om den leder strøm eller ikke? Jeg utgir meg ikke som ekspert på dette området, det har jeg gitt opp for strøm og båt, det er rare greier:) Men det er mye info om slike koblinger bare her på baatplassen.no.

 

Vil tro HR selv kan dette til fingerspissene og de leverer nok ikke dette hvis det ikke er meget driftssikkert. Mener de store Hansen leveres med CV-ledd, dette er vel egentlig den beste løsningen siden motoren da kan stå på myke labber slik den kan med seildrev... Vel, godt valg til langturbåt forresten:)

 

Proeving_av_fleks.kobling.JPG

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...