Arne Startet 23.Februar.2003 Del på Facebook Startet 23.Februar.2003 Har en volvo gummibelg som akseltettning, noen som vet hvor mye fett som skal inn i denne? Var en tur nede i båten i går demonterte slangeklemmene rundt gummibelgen, men der var det ikke mye fett. Ellers startet dyret lett Var deilig og se at alt det elektriske fungerte etter så mange timer. Arne Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 23.Februar.2003 Del på Facebook Svart 23.Februar.2003 Denne skal vel egentlig ikke ha fett til tetting??? Hvis du har en original VP gummitetting skal denne tette kun ved hjelp av de tre gummileppene som er vannsmurte. Anbefaler ellers følgende "stellprosedyre" 1. Før sjøsetting : Klem sammen forrkanten av gummibelgen slik at du får sprøytet inn litt litt litiumfett (Ok også med 6-56 el WD 40). 2. OG VIKTIGST - Når båten er vel på vannet - Klem sammen belgen i forrkant til det kommer inn godt med vann - DETTE ER MEGET VIKTIG Å GJØRE FØR DU STARTER MOTOREN. Hvis ikke kan tetteleppene slites i løpet av få sekunder. 3. Prosedyren under punkt 2 bør "gjennomføres" en gang i blandt slik at man sikrer smøring. Forøvrig - på min forrige båt hadde jeg nevnte "system". Dette fungerte perfekt de årene (ca 800 timer) som jeg benyttet båten. Så aldri så mye som en dråpe vann! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Svart 23.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2003 -------------------------------------------------------------------------------- Denne skal vel egentlig ikke ha fett til tetting??? Takk for svaret, men det var en tube med orginalt volvo fett som fulgte med båten da jeg kjøpte den, fikk vite att man måtte bruke dette fettet, men ikke hvor mye eller hvor ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Februar.2003 Del på Facebook Svart 23.Februar.2003 Så spør hos en Volvo forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Februar.2003 Del på Facebook Svart 23.Februar.2003 Joda, denne skal ha fett til tetting. Det er en litt spesiell sak denne gummigreia. Du har en leppe som går over hylsa og tetter med en slangeklemme. Innerdelen er først noe som til forveksling ligner et gummi cutless-lager med langsgående riller for vannet. Dette munner opp i en rund utsparing på en snau cm. Denne er fyllt med Volvo sitt blå vannfaste fett og utgjør selve tettingen. Mengden fett man får plass til inne i denne halvrundingen rundt akselen er omtrent tilsvarende 5-6 sukkerbiter, avhengig av akseltykkelse. Etter fett-tettingen avrundes det hele med en leppe rundt akselen. Dette fungerer faktisk, selv om det er svært enkelt system. Det krever imidlertid at du etterfyller med ørlite grann fett hvert år. Vanligvis gjør man dette ved å lirke den tynne spissen på den lille fettuben inn mellom aksel og gummi og legger en tynn ring rundt hele akselen. Her er det trangt, så mye fett tyter ut i steden for inn. Gjør man dette hver vår før sjøsetting, er resultatet mye bedre enn når man i etterkant prøver å tette. Da vil vannet til enhver tid prøve å presse fettet motsatt vei av det du vil. Ikke så mye havner inne i utsparingen under slike forhold. Nå vil vannet i hylsa presse på gummien i utsparingen, som i sin tur presser fett rundt akselen. Alt virker glimrende men bare til den dagen fettmengden i utsparingen blir for liten. Da begynner dryppingen. En dråpe i sekundet gir mye vann i løpet av sommeren. Trøsten er at selv om den lekker litt, vil den ikke plutselig begynne å lekke mye. Man kan derfor sove godt om natta selv med en liten og svært irriterende lekkasje. Skal man gjøre det bedre, er det nødvendig å trekke ut akselen, ta av hele gummigreia og fylle opp utsparingen med nytt fett. Da må man være svært forsiktig når man trer den på igjen. Klemmer man, tyter noe av fettet ut av utsparingen og blir liggende igjen langs akselen. Og selv nå etterfyller man fra utsiden etter nymonteringen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arne Svart 23.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2003 :lol: Takker og bukker for meget gode svar. Og igjen et glimrende forum Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 24.Februar.2003 Del på Facebook Svart 24.Februar.2003 Til Lotus - må bare si at jeg er imponert over ditt svar/fagkunnskap. Har selv stilt samme spørsmål som Arne til flere VP forhandlere, som alle har gitt meg "rådet" om kun å " sprøyte inn" litt smøremiddel før "oppstart" om våren. Imidlertid har dette tydeligvis ikke skadet "systemtet", og jeg har heller ikke opplevd lekasjer. Forøvrig - har fra VP-hold blitt "advart" mot å klemme for mye på flensen ved lufting/ettersmøring. Dette kan ødelegge en eller flere av tetteleppene. Derfor må man være litt varsom når "det hele" håndteres. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Hadde båten oppe for høstsjekk nettopp og hadde tenkt å skifte hele Volvo belgen med en ny. Står i bruksanvisning til belgen at denne skal skiftes hvert 5 år. Da jeg skulle løsne unbrako-boltene på flensen mellom aksel og girkasse satt disse bom fast og jeg kom ikke til med noe forlengerutstyr på unbrakoverktøy. hadde i flere uker forbered skifte ved å spraye rustsray ned i flensen. Da eksisterende Volvo belg har stått på i 10 år uten at den lekke,r en dråpe venter jeg med skifte til neste høst. Har nå allerede i etterkant gått til innkjøp av hexnøkler til trykkluft-skralle. I tillegg vil jeg varme opp flensen med gassbrenner før jeg prøver trykkluft-utstyret. Har hørt av spesialister på dette feltet at denne flensen/unbrakobolter kan sitte dønn og noen ganger må flensen rødglødes og i verste fall akselen kappes. Vil vel kanskje i samme operasjon prøve å skifte ut lagret i akselholderen (Husker ikke hva dette heter i farten) Fylte opp med Volvo grease under gummi tetningen mot akselen. Dette skal gjøres flere ganger i løpet av sesongen står det i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Lotus! Jeg ville tro at fettet kun er for å smøre simmerringen slik at denne ikke går tørr og slites ut. Jeg vil tro at det er simmerringen som tetter og ikke fettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.