Jump to content

VP TD70, hvordan måle turtallsgiver?


borghans

Recommended Posts

Dersom man måler med ohm-meter på pinnene på en topolet giver for en turteller på en Volvo-Penta, hva skal man da få som resultat dersom den er ok? Har målt og finner at den er helt tett. Skal det være en forbindelse her, (en ohm verdi) eller skal den være tett? Dersom man tar av ledningene på giveren og kortslutter dem, hvil da nåla på turtelleren gi et utslag, eller skal den stå i ro?

Håper at det er noen her som kan dette med turtellere og givere og som har anledning til å komme med noen tips til meg. Har prøvd alt jeg kan finne på for å finne ut av dette. Lurer også på om det er mulig å få et eller annet måleresultat dersom man måler på pinnene på giveren når motoren går.

 

Borghans

Link to post
Share on other sites

Det er en TD70, indrustrimotor. Har opprinnelig stått i en Brøyt. Jeg vet ikke hvordan jeg forandrer tittlen, men forhåpentligvis så kan Moderator endre den for meg??? Kommentar fra moderator: Trådstarter kan redigere startinnlegget, inkl. tittelen, men redigeringsfristen for innlegg er 30min.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har en mistanke om at du har samme turtallssensor som jeg har på mine VP 60C motorer.

 

2pol.jpg

 

Her avmerket i pos.17

 

Er selv usikker på virkemåten så det skal bli spennende å se hva som kommer ut av denne tråden.

 

Jeg tror at det enten er en induktiv sensor eller en reed-bryter.

 

Induktiv sensor skaper et liten strømpuls når en magnet passerer.

 

Reed-bryter slutter en krets når magnet passerer.

 

Skulle ha vært nedi båten å sjekka, men desverre er låsen på skyvedøra fryst :confused: (Får vente på mildvær) Er redd å bryte av nøkelen i låsen :worry:

 

Du kan jo forsøke å legge en magnet foran sensoren for deretter å måle om du får gjennomgang??!! Forutsatt at sensoren er en reed-bryter og intakt så mener jeg at du skal måle gjennomgang med et ohm-meter.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker, men jeg minnes å huske noe jeg har lest ett eller annet sted om at de fleste turtallssensorer skal ha en motstand på 600-1600 ohm eller noe sånt, men dette er veldig usikkert.

 

Jeg tester stadig slike sensorer, men har et multimeter som måler pulse (hertz), og man kan da måle turtallet rett på multimeteret for å se at sensoren fungerer, jeg antar at det er den enkleste måten å finne ut av det på.

 

Et ocsilloscop gjør sikkert samme nytten dersom du kjenner noen som har noe slikt stående å støve ned?

 

Når det kommer til spenninger over sensoren, så har de fleste nyere motorerer ca 2,5 volt over sensoren, men de gamle VP motorene har andre sensorer, og jeg er sikker på at det er en tråd her på forumet et sted om akkurat det?

 

Det er det eneste jeg vet, men forumet er overrepresentert av elektrikere og medlemmer med god peiling på båtelektronikk, så det er sikkert andre som vet mer om dette?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal nok måle en mostand når en måler mellom de to ledningene som kommer fra påkoblingen turtallsgiveren, og når motoren starter skal det kunne måles en puls hvis multimeteret har Hertzmåling. Hertzen vil stige eller synke avhengig av om turtaller stiger eller synker. Er vel en helt vanlig tachogenerator dette :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...