Jump to content

Lowrance HDS 7m Synspunkter og kjøpshjelp

Kodvaag

Recommended Posts

Jeg vurderer en slik plotter.

Det er "m" modellen uten ekkolodd jeg tenker på.

Å gå opp til en 8" koster en del, og gå opp til en som ikke er "m" modell koster også en del, og da må jeg montere ny giver i vannet, og jeg er glad for å slippe dette. En "m" modell kan utbygges til ekkolodd ettersom jeg har forstått, er bare å kjøpe giveren med kabel, og montere på båten. Dette kan jeg eventuelt gjøre hvis den andre dybdemåleren svikter, eller blir demontert.

HDS 7 modellen mangler alle småknappene under skjermen som HDS 8 og 10 har.

Da jeg har en eldre 10" i Master'en, så er jeg vant til å klare meg uten disse knappene.

Mitt bruk av plotter er å ha et kart å se på, med båten i midten av bildet... trenger ikke å planlegge noen rute osv.

lowrancehds7m-large.jpg

Båten min har allerede farts- og dybdemåler som i følge forrige eier virker.

(Robertson Speed/Depth)

IMAG1394.jpg

Synspunkter på plottermodellen jeg har sett meg ut, og også andre forslag mottas med takk.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Kjøpte HDS7 for et år siden, kan ikke si mag annet en meget fornøyd, rask i operation og bra bilde, selv i direkte solys, kjøpte plotteren i USA, og kart brikke på Maritim, er vel ikke så fornøyd med navionics kartet, ser ikke ut som det er oppdatert på en stund, Bolærne øyene i Oslofjorden er merket som militært område, det er jo noen år siden, mulig det har kommet en nyere oppdatering enden jeg har.

Jeg har 2 HDS-5 og en HDS-8.

Er godt fornøyd med HDS både som ekkolodd og plotter, jeg bruker Platinum Plus kart. Enkle å betjene og HDs-8 har den mest lyssterke skjermen på markedet, hele 1650 Nits. HDS-7 har 1600 Nits og Simrad NSe 1500 Nits. Vet ikke om noen andre fabrikater som har plotterskjermen på over 1000 Nits.

HDS-8 og 10 er mye raskere å bejene siden de har de ekstra knappene under skjermen. Den større skjermoppløsningen og skjermen er også en stor fordel ved HDS-8 kontra HDS-7. HDS-7 er ikke 7, men 6,4", HDS-8 er på 8,4", HDS-8 har 80-90% større skjermareal enn HDS-7.

Hvis du vil ha ekkolodd på en HDS-7m må du enten kjøpe et blackbox ekkolodd (LBS-1) eller en HDS-5x som du kobler opp mot HDs-7m med Ethernet, pluss en svinger da selvsagt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...