Jump to content

Lowrance HDS 7m Synspunkter og kjøpshjelp


Kodvaag

Recommended Posts

Jeg vurderer en slik plotter.

 

Det er "m" modellen uten ekkolodd jeg tenker på.

 

Å gå opp til en 8" koster en del, og gå opp til en som ikke er "m" modell koster også en del, og da må jeg montere ny giver i vannet, og jeg er glad for å slippe dette. En "m" modell kan utbygges til ekkolodd ettersom jeg har forstått, er bare å kjøpe giveren med kabel, og montere på båten. Dette kan jeg eventuelt gjøre hvis den andre dybdemåleren svikter, eller blir demontert.

HDS 7 modellen mangler alle småknappene under skjermen som HDS 8 og 10 har.

Da jeg har en eldre 10" i Master'en, så er jeg vant til å klare meg uten disse knappene.

Mitt bruk av plotter er å ha et kart å se på, med båten i midten av bildet... trenger ikke å planlegge noen rute osv.

 

lowrancehds7m-large.jpg

 

 

 

 

 

Båten min har allerede farts- og dybdemåler som i følge forrige eier virker.

(Robertson Speed/Depth)

 

IMAG1394.jpg

 

Synspunkter på plottermodellen jeg har sett meg ut, og også andre forslag mottas med takk.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte HDS7 for et år siden, kan ikke si mag annet en meget fornøyd, rask i operation og bra bilde, selv i direkte solys, kjøpte plotteren i USA, og kart brikke på Maritim, er vel ikke så fornøyd med navionics kartet, ser ikke ut som det er oppdatert på en stund, Bolærne øyene i Oslofjorden er merket som militært område, det er jo noen år siden, mulig det har kommet en nyere oppdatering enden jeg har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 HDS-5 og en HDS-8.

 

Er godt fornøyd med HDS både som ekkolodd og plotter, jeg bruker Platinum Plus kart. Enkle å betjene og HDs-8 har den mest lyssterke skjermen på markedet, hele 1650 Nits. HDS-7 har 1600 Nits og Simrad NSe 1500 Nits. Vet ikke om noen andre fabrikater som har plotterskjermen på over 1000 Nits.

 

HDS-8 og 10 er mye raskere å bejene siden de har de ekstra knappene under skjermen. Den større skjermoppløsningen og skjermen er også en stor fordel ved HDS-8 kontra HDS-7. HDS-7 er ikke 7, men 6,4", HDS-8 er på 8,4", HDS-8 har 80-90% større skjermareal enn HDS-7.

 

Hvis du vil ha ekkolodd på en HDS-7m må du enten kjøpe et blackbox ekkolodd (LBS-1) eller en HDS-5x som du kobler opp mot HDs-7m med Ethernet, pluss en svinger da selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...