Jump to content

Høyt oljetrykk 41 A


Astor

Recommended Posts

Jeg var ute i dag og registrerte at oljetrykket på sb-motor lå helt oppe på 9. Jeg slo av motoren og gikk på en motor resten av dagen.

Hva kan dette være?

Tett oljefilter? Eller er det by-passen som det er noe med? Og hvor sitter denne?

 

Det jeg skal gjøre i morgen er å kryssbytte på intrumentbordet slik at jeg kan skjekke at instrumentet er i orden.

Kan det være noe jeg har oversett?

 

Jeg har ikke byttet oljefilteret ved oljeskift pga at dette sitter vannskelig til. Dette sto på programmet til å bli gjort. Nå forteller "rem" meg at det finnes et adapter med slanger slik at jeg kan ha oljefilteret på et sted som jeg kommer lettere til. Oljefilteret på sb-motor sitter på sb side av motoren tett inntil en stor varmtvannstank.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme på min. Det var giveren som var gått dukken. Måtte til med nytt instrument også da jeg ikke fikk tak i giver som passet til orginalinstrumentet. Du finner vel ut av det med og kryssbytte ja.

 

Bypassen sitter som regel i lokket der du skrur inn filter. Når filter er av kan du kjenne en kule i lokket. Kula presses inn ved tett filter, og olja går ufiltrert til motor.

Med lokk så mener jeg filterholder av den løse typen med slanger som rem har forklart deg. Har et slikt selv.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye kan tyde på at det er oljeføleren. Jeg mått bytte på bb motor for noen uker siden. Det følges vel att vil jeg tro. Billig var den heller ikke.

Må passe på å bytte den mens filteret er ute da det er lettere å komme til.

Men som sagt, kryssbytter først.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med tenning påslått vil instrumentet gi fullt utslag når giverkabel ikke er koblet til giveren. Dårlig forbindelse til giver gjør altså at instrumentet kan vise høyere verdi enn det som er realiteten. Det er nødvendigvis ikke alltid giver det er feil med, men jeg har nå mest tro på det ja.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis astor kryssbytter og får normalt oljetrykk, så er det instrumentet som er feil. Det er vel det han får sjekka ut ved kryssbytting så du er nok våken ja :yesnod: Jeg tviler sterkt på at oljepumpa er i stand til og gi et trykk på hele 9 kg, så dette er ganske sikkert giver eller instrumentfeil.

Link to post
Share on other sites

Jeg kryssbyttet og feilen er der fortsatt.

Jeg byttet giveren på bb motor for en måned siden. Tipper det er samme feilen på sb motor. Giveren sittter vanskelig til under oljefilteret, tett inntil varmtvannnsbeholderen og jeg er definitivt ingen slangemenneske.

Tar en tur innom La-Sa i Oslo og undersøker samtidig om oljefilterforlengeren slik at jeg kommer lettere til neste gang.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...