frode124 Startet 12.Februar.2011 Del på Facebook Startet 12.Februar.2011 noen som vet hvor gimle 21 er produsert eller vet noe annent om båten. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 gimle 20??? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 Er ganske sikker på at det var her i Hordaland. Liten sjark stemmer ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 --hvor gimle 21 er produsert -- Om Gimle 20 ble støpt på noen fabrikk - det kjenner jeg ikke til men den var en av 80 tallets selvbygger båter. På 80 tallet var Gimle 20 en form som man kunne kjøpe og bygge/støpe seg en båt - dvs at feks 15 arbeidskollegaer kjøpte formen for et eller annet - gikk sammen om å støpe feks 16 båter - så trakk man lodd om hvem som skulle ha hvilken båt - og den siste båten ble solgt for å hjelpe lit på totalkosten. Så ble formen solgt videre. Delfin 19 var en anne form som levde samme liv. Har selv vert med å støpe en del slike - som hjelpemann. Mange arbeidsplasser av en vi størrelse her rundt Bergen i allefall drev mye med dette. De båtene som oftest var i produksjon var Naurstad - Gimle og Delfin. Sitér dette innlegget Link to post
frode124 Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 gimle er 20 og en hall fot egentlig. noen skriver 20 andre 21 fot. om det er en liten sjark er vell ett komplemang, mer snekke eller kogg form vell? så gimle er en sell bygger båt. Kom gjerne med mer viss noen har noen erfaringer om båten gimle. takker får mange raske svar Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 Gimle hmmm?? Jotuns Hovedkontor og fabrikk ligger på Gimle i Sandejord.. Det var meget poppulært at båter ble støpt på de store fabrikkene før.. Sjømann er vel en annen Sandefjordsbåt. Mulig den stammer derfra da.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
:båt1 Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 Sjømannen er ikke en Sandefjordsbåt vel Sjømann 22 er først og fremst et lite sjarkskrog fra kristjansand båtbyggeri der de senere lagde en snekke på samme formen kaldt KB-22. etter det ble vel formen solgt i første halvdel av 70 tallet til firmaet Selvbygg AS i Larvik der det fikk et litt annet overbygg ( mindre vindsjerm og gummilister rundt vinduene). Selvbygg AS praktisrte litt forskjellige byggemetoder blandt annet samme metode som er vist over, halvfabb med ferdig motor og løs innredning, bare skrog og også noen riktig få helt ferdige båter. Du kunde som kunde bestemme mellom flere overbyggsløsninger, de mest popelære var den nevnte over med gummilister eller et omtrent samme overbygg med alu-lister rundt vinduene. Selvbygg AS ble vel nedlagt på bynelsen av 1980 tallet men jeg husker ikke helt når Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 (redigert) Helt i begynnelsen av 80tallet var det en båtmesse hos Sabben hvor jeg så en slik ny Gimlesjark. Ombord lå det brosjyrer som var av den enkle sorten, maskinskrevet A4 ark og kopiert opp.... Mener de viste til en adresse på bergenskanten..Eidsvåg/Arna??..Detaljene har nok havnet i det store sorte hullet...som bare blir større for hvert år som går Redigert 13.Februar.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 om det er en liten sjark er vell ett komplemang, mer snekke eller kogg form vell? Ser av bloggen din at din er en snekke. Men jeg forbinder Gimle med en liten sjark med helt ulik overbygning i forhold til din. Men trolig har den da vært bygget både som sjark og snekke. Jeg har også en erindring av at jeg har vært ombord i en ferdigbygget Gimlesjark (orange) på en messe en gang i barndommen. Så tror nok at det også har vært fabrikkproduksjon i tillegg til at den tydligvis også har vært bygget som selvfabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Fantes hvertfall to former til overbygget på gimle sjekta. Både vanlig hytte å en søt sjark type. Selvbygging er det jeg vet om, men mulig de ble fabrikkprodusert. Sitér dette innlegget Link to post
Per ørjan Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Nils1 skrev On 13.2.2011 at 1.28: Om Gimle 20 ble støpt på noen fabrikk - det kjenner jeg ikke til men den var en av 80 tallets selvbygger båter. På 80 tallet var Gimle 20 en form som man kunne kjøpe og bygge/støpe seg en båt - dvs at feks 15 arbeidskollegaer kjøpte formen for et eller annet - gikk sammen om å støpe feks 16 båter - så trakk man lodd om hvem som skulle ha hvilken båt - og den siste båten ble solgt for å hjelpe lit på totalkosten. Så ble formen solgt videre. Delfin 19 var en anne form som levde samme liv. Har selv vert med å støpe en del slike - som hjelpemann. Mange arbeidsplasser av en vi størrelse her rundt Bergen i allefall drev mye med dette. De båtene som oftest var i produksjon var Naurstad - Gimle og Delfin. Heia.Gammel post dette.Eg har 1 delfin 19fot åpen.Veit du nåket om sjødyktigheten på desse båtane ?? Mvh per ørjan Lygresten Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Per ørjan skrev 32 minutter siden: Heia.Gammel post dette. Nå har ikke @Nils1 vært pålogget siden 2014. Men kanskje noen andre har svaret??? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
jbgimlesjarken Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli Her er en gimle 20 jeg snart blir eier av ..2cyl sabb diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli Det er en Gimle sjark slik jeg husker den ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.