Jump to content

noen som vet hvor gimle 21 er produsert

frode124

Recommended Posts

--hvor gimle 21 er produsert --

Om Gimle 20 ble støpt på noen fabrikk - det kjenner jeg ikke til

men den var en av 80 tallets selvbygger båter.

På 80 tallet var Gimle 20 en form som man kunne kjøpe og bygge/støpe seg en båt -

dvs at feks 15 arbeidskollegaer kjøpte formen for et eller annet - gikk sammen om å støpe feks 16 båter - så trakk man lodd om hvem som skulle ha hvilken båt - og den siste båten ble solgt for å hjelpe lit på totalkosten.

Så ble formen solgt videre.

Delfin 19 var en anne form som levde samme liv.

Har selv vert med å støpe en del slike - som hjelpemann.

Mange arbeidsplasser av en vi størrelse her rundt Bergen i allefall drev mye med dette.

De båtene som oftest var i produksjon var Naurstad - Gimle og Delfin.

Sjømannen er ikke en Sandefjordsbåt vel :smiley:

Sjømann 22 er først og fremst et lite sjarkskrog fra kristjansand båtbyggeri der de senere lagde en snekke på samme formen kaldt KB-22. etter det ble vel formen solgt i første halvdel av 70 tallet til firmaet Selvbygg AS i Larvik der det fikk et litt annet overbygg ( mindre vindsjerm og gummilister rundt vinduene). Selvbygg AS praktisrte litt forskjellige byggemetoder blandt annet samme metode som er vist over, halvfabb med ferdig motor og løs innredning, bare skrog og også noen riktig få helt ferdige båter. Du kunde som kunde bestemme mellom flere overbyggsløsninger, de mest popelære var den nevnte over med gummilister eller et omtrent samme overbygg med alu-lister rundt vinduene. Selvbygg AS ble vel nedlagt på bynelsen av 1980 tallet men jeg husker ikke helt når

Helt i begynnelsen av 80tallet var det en båtmesse hos Sabben hvor jeg så en slik ny Gimlesjark. Ombord lå det brosjyrer som var av den enkle sorten, maskinskrevet A4 ark og kopiert opp.... Mener de viste til en adresse på bergenskanten..Eidsvåg/Arna??..Detaljene har nok havnet i det store sorte hullet...som bare blir større for hvert år som går :lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)

om det er en liten sjark er vell ett komplemang, mer snekke eller kogg form vell?

Ser av bloggen din at din er en snekke. Men jeg forbinder Gimle med en liten sjark med helt ulik overbygning i forhold til din. Men trolig har den da vært bygget både som sjark og snekke. Jeg har også en erindring av at jeg har vært ombord i en ferdigbygget Gimlesjark (orange) på en messe en gang i barndommen. Så tror nok at det også har vært fabrikkproduksjon i tillegg til at den tydligvis også har vært bygget som selvfabrikat.

• 9 år senere...
Nils1 skrev On 13.2.2011 at 1.28:

Om Gimle 20 ble støpt på noen fabrikk - det kjenner jeg ikke til

men den var en av 80 tallets selvbygger båter.

På 80 tallet var Gimle 20 en form som man kunne kjøpe og bygge/støpe seg en båt -

dvs at feks 15 arbeidskollegaer kjøpte formen for et eller annet - gikk sammen om å støpe feks 16 båter - så trakk man lodd om hvem som skulle ha hvilken båt - og den siste båten ble solgt for å hjelpe lit på totalkosten.

Så ble formen solgt videre.

Delfin 19 var en anne form som levde samme liv.

Har selv vert med å støpe en del slike - som hjelpemann.

Mange arbeidsplasser av en vi størrelse her rundt Bergen i allefall drev mye med dette.

De båtene som oftest var i produksjon var Naurstad - Gimle og Delfin.

Heia.Gammel post dette.Eg har 1 delfin 19fot åpen.Veit du nåket om sjødyktigheten på desse båtane ?? Mvh per ørjan Lygresten

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...