Jump to content

volvo penta vp270 drev slurer ved gasspådrag


pyrre

Recommended Posts

i høst når jeg skulle sette båten på land, så gikk jeg for full gass, plutselig hørte jeg et dunk, å motoren begynte å ruse seg opp.

fikk slajjet av, og da viser det seg at propellen slurer med en gang jeg gir litt gass, den går kun rundt ved veldig lav belastinig.

 

er det noen som har tips om hva som skyldes dette?

 

propell eller ikke? syns det virker litt rart at det skal være konen i og med at dette skjedde under full gass.

 

mvh.

stefan

Link to post
Share on other sites

Det kan være konen som er slitt, eller at den er det vi kaller for "glasert", som skjer ved varmgang, litt slik som bremser når de går varme, noe som kan skje med kon i drev også, selv om de ikke er akkurat helt det samme, bare nærmeste sammenligningen jeg kom på.

 

Det kan også bare våre gummihubben i propellen som har løsnet.

 

Eller det kan være andre ting som er galt, men vanligvis ved sluring så er det en av disse to tingene.

Link to post
Share on other sites

i høst når jeg skulle sette båten på land, så gikk jeg for full gass, plutselig hørte jeg et dunk, å motoren begynte å ruse seg opp.

er det noen som har tips om hva som skyldes dette?

 

propell eller ikke? syns det virker litt rart at det skal være konen i og med at dette skjedde under full gass.

 

mvh.

stefan

 

 

Hmmmm. Går du for full gass under opptak av båten så er det helt naturlig at det kommer et dunk og noe går til dundas. :eek::eek::drink:

Link to post
Share on other sites

propellen løsnet for meg når jeg gikk i noe gress og sand for en del år siden. Hadde drevbåt dengang. Da løsnet vulkingen som holder ytterdelen av propell mot den delen som er på splines mot drevet. Jeg prøvde å vri med hendene, og kunne uten problem se at disse to delene vred seg mot hverandre. Jeg bor jo rett ved Winrace propellers, så de vulket den på nytt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke så god greie på dette, men i tilfelle konen er glasert, må denne skiftes da, eller kan den repareres?

hvordan må man i så fall angripe motoren for å lettest få sjekket/skiftet dette?

 

Her får du mange gode svar skal du se. Må være enig med motor at dersom du går med full gass for å få båten på land så må du regne med at det kommer ett smell og at motoren ruser seg opp!

 

Det første du gjør for å finne ut av dette er å gjøre som agder840 sier, forsøke å vri propellen, enkelte ganger går det for hånd, andre ganger kan en trepinne gi litt kraft på ett propellblad dersom man er forsiktig.

Dersom senteret på propellen og dermed akselen på drevet står stille mens propellbladene kan vris, så er det gummien i propellen som er problemet.

 

Dersom det ikke går å vri propellen så er det sannsynligvis konet i toppen av drevet som er problemet, ettersom de aller fleste andre feil ville ført til full stopp og ikke sluring.

 

Det andre du gjør for sikkerhets skyld, er å sjekke fjernkontroll, vaiere og skiftegaffelen som sitter bak dekselet på drevet, det er fire skruer som holder en firkantet metallplate hvis ikke jeg husker feil, og det skal sjekkes at det ikke er unormal slitasje på sporet i gaffelen eller sentersporet på konet.

 

Konet kan tas ut og dersom det er nok igjen av det, kan det hones. Noen sliper også bort glasering med litt fint smergelpapir, men det beste er honing.

Det er også viktig at "slissene" i konet fortsatt er der, ettersom de er nødvendige for å presse vekk oljen når konet går i inngrep, og dersom konet blir så mye slitt at slissene blir for svake, eller hvis slissene er fulle av skitt, noe som også forekommer ofte, så vil ikke oljen bli presset vekk, og konet vil slure, legger ved et par bilder slik at det er enklere å forstå.

 

 

pentakon.jpgvolvokon2.jpg

 

omccut_kon.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg opplevde noe lignede for noen år siden, hadde et vp290sp. Da var det vulken i propellen som slapp opp for virk. Med andre ord, akslingen ut fra drevet går fortere enn propellbladene. Men på lavt turtall vil friksjonen være stor nok til å få propellen til å dreie. Jeg kom meg uproblematisk til land, men ikke i plan.....

 

For mitt vedkommende byttet jeg propell og problemet var løst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...