Jump to content

Kutterstag til Oceanis 43


Enzo

Recommended Posts

Har spurt Normar om dette med kutterstag og de har et kit for innfesting av dette

 

Pris de aktuelle delene er NOK 10 249.- inkl mva levert Son, som består av:

 

- Vinklet beslag for kutterstag

- Topp plate til beslag

- Bakplate til innvendig montering i forkabin

- Nødvendige skruer, bolter, skiver og muttere

- Hengslet padeye for parkering av kutterstag

 

Det jeg nå lurer på om jeg skulle bestemme meg for å montere et slikt kutterstag, om jeg ikke bare kan få noen til å lage et slikt beslag og så forankrer jeg det ned i bakveggen på ankerboksen slik beneteau gjør det, det er vel ikke noen heksekunster med disse originalgreiene her annet enn en enkel flat jernstang med noen hull i som er dyttet ned gjennom et hull i dekk og så forankret med en solid plate på baksiden.

Det burde vel bli romertall billigere enn dette og like godt. Tettingen gjennom dekk er kanskje et problem å få like pent men det er jo bare ned i ankerluken og den er jo uansett ikke tett

 

 

 

 

Bildene er fra OC 40.

oc40__kutterstag_feste_i_dekk.jpg

oc40__kutterstag_innfesting_innvendig.jpg

oc40__kutterstag_innfesting_u_dekk.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt samme løsning som avbildet. Styrkemessig er bakplaten til ankerboksen solid som feste for et kutterstag og bedre enn å feste et beslag bare i dekket, men jeg ville nok valgt å kun ha kraftig dyneemaløkke over dekk som så er solid festet til beslaget under. Du slipper da å ha et beslag i veien når kutterstaget ikke er i bruk.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte kutterstag på min tidligere Hero (masttopprigg) og det fungerte o.k. Wire samme dim som forstaget, festet i skott akterkant på ankerbrønn og i mast rett under forstaget. Hva en bruker for å ta staget løs i dekk er mere et prisspørsmål, jeg hadde bare en strekkfisk, og normalt var staget tatt løs og lagt inn til masten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...