Jump to content

Mann over bord alarm system - hva finnes?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har startet å se på MOB systemer til bruk på åpent hav. Vi planlegger langtur og kommer til å være 2 ombord. Den ultimate ulykke er at en av oss faller overbord mens den andre sover. Det er rett og slett for jævlig å tenke den tanken - og derfor må vi sikre oss.

 

Belamarin har et system som heter EasyRescue som er AIS basert. Det forutsetter at AISen ombord funker - og den kommer vi bare til å ha en av ombord (alt kritisk skal dubleres - AIS er ikke krittisk).

 

Helst skulle jeg hatt et system som passer inn i Furuno sitt Navnet (Hr leverer Furuno) på samme måte som Raymarine sitt Life Tag system. Er det noen som kjenner systemer for MOB varsling ombord på seilbåter?

 

Det må være et system som både gir alarm til den som sover og som markerer posisjon på plotter slik at man enkelt kan finne den forulykkede.

 

Noen som har tanker om et slikt system?

Link to post
Share on other sites

Nasa Marine har et system som heter MOBi (Man-Over-Board indicator)

Det består av en mottaker med alarm utgang og sendere som man bærer på seg. Faller man i sjøen forsvinner signalet og alarm aktiveres.

 

Såvidt jeg har kunnet se, har mottakeren en kontakt som lukkes ved alarm.

Har du Mann-over-bord alarm som kan aktiveres via en inngang på plotteren, vil du få posisjonen vist direkte på plotteren.

 

MOBi koster ca. 240 GBP + porto og MVA.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Raymarine har Lifetag. Koster vel ca 3500- 4000 hvis jeg ikke husker helt feil

 

Den kommer med 2 "armbånd" (får kjøpt løse også). Den har også en kontakt som lukker seg slik at man kan koble denne til evt. rele for motorstopp o.l.

Jeg har hatt en slik i et par år, og bikkja har alltid et armbånd festet på redningsvesten. Hvis man kommer under vann eller ca 10m unna båten så går alarmen (sirene).

Har ikke fått koblet rele til stopp av motor ennå, men det er er noe jeg håper å få gjort i løpet av våren.

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ikke noen har laget en liten bluetooth enhet som man kan koble mobiltelefoner opp mot, , og telefon har jo alle.

I områdene hvor Bitteliten skal seile vil han nok mere enn 90% av tiden være uten mobildekning. Og da drive å lade og bære på en mobiltelefon som i tillegg har vist seg å være lite bestandig mot sjøsprøyt og fuktig luft høres i mine ører ikke ut til å være en god løsning.

Link to post
Share on other sites

Til en slik båt for en slik tur ville jeg ikke vurdert noe annet enn NKE autopilot.

Men jeg antar at den beslutningen er også tatt slik at hva som skrives her er spillfekteri.

NKE systemer reagerer dersom fjernkontrollen, som man bærer i en snor rundt halsen, kommer under vann. Under motor vil båten stoppe, under seil vil den gå opp i vindøyet. En alarm går samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...