Jump to content

Olje teak i cocpit


SRA

Recommended Posts

Vet at menigheten er delt i meningen om teak i cockpit skal oljes eller ikke.

Jeg har bestemt meg for å olje, har fått et tips som sier at oljen man bør være er av "den tynne typen"

 

Den varer ikke så lenge, og vaskes ut i løpet av en sesong eller to, ( avhengig om en bruker kallesje endel)

Men man slipper at den legger seg utenpå og da fremtidig sliping slipper man også.

 

Høres dette smart ut?

og hvilken olje bør jeg bruke? merke/type?

Link to post
Share on other sites

Du bør helst ikke bruke noen form for olje på teak utvendig. Over tid blir den svart og stygg og en vil også risikere å miste de gode antiskliegenskapenene. Rengjøres årlig om nødvendig, men ikke med for sterke baser..sjekk spesialprodukter for dette. Det Bitteliten nevner for rens kan være ok men jeg vil ikke ha brukt olje.

Link to post
Share on other sites

Teak blir brukt utvendig i båt fordi den ikke er glatt i våt eller tørr tilstand, og ikke blir for varm eller kald å gå eller sitte på. Dessuten så er teak et treslag som ikke råtner om den blir stående ubehandlet, og derfor egner seg meget bra til formålet. Hvorfor ønsker du å ødelegge alle disse gode egenskapene med å olje den? Er det ikke da like greit å heller fjerne hele teaken, og sitte rett på gelcoaten?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I prinsippet ja, men pga av våre trebåttradisjoner kombinert med vanetenkning har jeg og flere med meg teak i cockpiten, jeg har til og med lagt ny. For å forsvare det tror jeg at teaken er litt behageligere å sitte på en plast, men for øvrig er det stort sett bare ulemper med tre utvendig.

Link to post
Share on other sites

Boracol er et godt underlag.

 

Trebåtbyggere anbefaler RÅ LINOLJE. Den ødelegger ikke natene dine og blir heller ikke glatt. Jeg gjorde et forsøk i fjor sommer med RÅ LINOLJE og kan i vinter ikke kjenne forskjell på behaandlet og ubehandlet teak. Det er ikke glatt å gå på og krever kun at man går etter med en klut med RÅ LINOLJE på når du ser behovet. Første gans påføring måtte det en tre - fire påføringer til før teaken mettet. Overflødig olje tørket jeg bort med en tørr fille. Og det er IKKE varmt å gå på varme sommerdager i motsetning til andre oljer til teak.

 

Det mange trebåtbygere sier er at dekket varer lenger når den er tilsatt olje. Den blir ikke så fort furet og slitt som ubehandlet dekk.

 

Personlig har jeg kun tatt flybridge og dekket over akterhytta samt nebbet med RÅ LINOLJE da jeg ville se og prøve dette også vinterstid. Jeg har Boarcol som underlag.

 

oljet_dekk_4.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...