Jump to content

Smøre bunnstoff i minusgrader?


Morten_L

Recommended Posts

Jeg har kjørt "ny" båt som ligger på land i Langesund, jeg har tenkt å hente denne hjem nå i februar eller mars. Men vil jo da naturlig smøre nytt bunnstoff på før jeg sjøsetter så jeg slipper å ta den på land igjen til våren.

 

Men jeg leser på Jotun sine hjemmesider at det må være 10grader for å smøre bunnstoff, går det greit å smøre i minusgrader også bare en venter litt lenger med å sjøsette?

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring med Seajet,har testet dette ved rundt -5 med godt resultat!!

Det som kan skje er at det nye stoffet kan flasse,men er sikkert noen lag med gammelt stoff på båten fra før som fortsatt har litt grohindrende egenskaper.

Men er du i tvil lager du et "telt" fra fenderlist og ned,bruk ei lita byggtørke og du har tropesommer i løpet av minutter..... Bunnstoffet tørker raskt også :thumbsup:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Kjøp stoffet og gjør en prøve på en plankebit ute.

Problemet kan kanskje være at det blir tykt og lite medgjørlig og smøre/rulle på.Sikker på at du må stoffe da. Ikke hvert år jeg stoffer. Gjorde i alle fall ikke det på "gamlebåten".

Fart og type båt har sikkert mye å si.

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring med Seajet,har testet dette ved rundt -5 med godt resultat!!

Det som kan skje er at det nye stoffet kan flasse,men er sikkert noen lag med gammelt stoff på båten fra før som fortsatt har litt grohindrende egenskaper.

Men er du i tvil lager du et "telt" fra fenderlist og ned,bruk ei lita byggtørke og du har tropesommer i løpet av minutter..... Bunnstoffet tørker raskt også :thumbsup:

 

Båten er 12meter med 2m kjøl så det blir et digert telt i så fall :smiley:

Men det hjelper kanskje om jeg varmer opp boksene til 20-25 grader slik at selve bunnstoffet har "normal" temperatur?

 

Tenker å ha båten på vannet neste vinter så jeg vil gjerne at bunnstoffet holder ganske lenge.

Link to post
Share on other sites

Jeg flekket bunnstoffet i 14 minus i fjor (begynnelsen av januar). Bunnstoffet ble tykt og seigt, og var ikke direkte lett å jobbe med. Prøvde å sette boksen i en bøtte varmt vann, men da ble det så tyntflytende at det ble nesten verre å jobbe med! Så det er ikke lett å finne balansen her, det er helt klart lettere å bunnsmøre i vårvarmen.

 

Men hvis det gamle bunnstoffet er helt og fint trenger du ikke smøre hele bunnen! Flekk der det er tynt eller flasset, og legg på en 10cm stripe i vannlinjen. Da holder det fint til neste vår. Jeg har gjort det sånn i mange år, og ligger ute i max to år i slengen og deretter en uke på land for flekking og nye anoder.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det går bra å bunnsmøre i minusgrader,men vær oppmerksom på kondensering på overflaten som skal males. Ta hånden og stryk over det gamle

bunnstoffet, er det antydning til kondens/fukt da kan du ikke påføre bunnstoffet. Det er risikoen for kondensert overflate som gjør at

malingsprodusentene ikke anbefaler å male i minusgrader.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...