Jump to content

Bytte fra halogenpærer til LED, må dimmerne også byttes?


Vinke Lanke

Recommended Posts

I jolla mi så er det installert 16 stk dovnlight med 20 watt halogenpærer. Dette drar jo 320 watt pr time og det tapper forbruksbatteriene ganske bra. Sønnen min har funnet noen LED pærer med samme sokkel som halogenpærene og som ikke trekker mer enn 2 watt pr pære og prisen var ca 1 dollar pr stk. Kan disse LED pærene brukes uten at dimmerene må skiftes? Dersom de gamle dimmerene (2 stk) ikke kan brukes på LED hva koster nye dimmere og eventuelt anbefallinger.

 

Får jeg noen gode tips her så kan jeg spare noen for noe som er minst like irriterende som hekkbølger,nemlig en generator som støyer! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her kan du kjøpe enten LED eller f eks 5W 12W, 10W 13,2V eller spørre om de har "top of the line" som må være 5W 13,2V og du kan fremdeles benytte dimmeren din.

Med 13,2/28V forlenges levetiden betraktelig.

 

http://www.rasmussen-engros.no/frilight-belysning

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye snacksent på denne linken Fjellbonden, men jeg ble ikke klokere om jeg kunne bruke mine gamle dimmere. Jeg vet at det funker med dimmere på LED, men jeg mener å ha hørt at man må ha spesielle dimmere for at det skal funke. Det er jo ikke værre enn å bestille et par slike pærer og forsøke. Jeg er ganske sikker på at det er noen her som har byttet ut halogen med LED når man kan spare såpass med strøm ved å bytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i ferd med å bytte ut til LED i båten min. Jeg har ikke forsøkt LED på de to kursene der jeg har dimmere, fordi jeg har lest at jeg trolig må bytte til dimmere for LED. Men som du sier; det er egentlig bare å prøve.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Snakket selv med en som levere bl.dimmer når jeg skulle bytte.

Han bekreftet at enkelte dimmere ikke kan brukes.

Ble bare anbefalt å prøve. Hvis det ikke gikk ble jeg anbefalt å bruke Javasesa sine dimmere.

Ledèn jeg brukte kjøpte jeg på Seatronic

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...