Jump to content

Er det vanskelig å drive med dykketurer?


jensemann2

Recommended Posts

Ut fra det jeg kjenner til er ikke dette noe lukrativt (for å si det pent...) hvis man ikke har kunder fra Danmark/Tyskland/Nederland.

Men klart, har du allerede båt og ser på det mer som hobbyvirksomhet blir det annerledes. Ellers er det vanlig å dykke med blandingsgass i dag og da holder det ikke med bare en kompressor.

Link to post
Share on other sites

For det første bør du ha grunnleggande kunnskap om dei lokale dykkeplassane, vidare bør det tenkast på at no til degs er det ikkje berre dykkinga som bør takast hand om. Om det er liveaboard du har planar om er det ein meir omfattande operasjon mtp. kost, losji og gassfylling.

 

Det er ikkje berre å kjøpe ein kompressor og legge ut på tur. Om du skal drive med organisert dykking må du ta høgde for at ting vil gå gale på tur, før eller seinare vil nokon av dykkarane få utstyrsproblem, gjerne trykkfallsyke. Så reservedelar (slangar osv) og oksygen er minimumsutstyr.

Ta kontakt med den lokale dykkeklubben og sjekk ut kva dei har med seg på sine båtturar.

Gå gjerne inn på dykkeprat.no og post spørsmål om emnet.

 

Når eg omsider blir ferdig med båten min kjem den til å bli brukt mykje til dykking. Presse er ikkje det fyste eg har tenkt å kjøpe, då denne krev eit strikt vedlikehold mtp luftkvalitet. Skulle eg teke betalt for luftfylling hadde eg måtte ta og levere luftprøver for å få godkjenning.

Oksygen kjem eg til å investere i. Heldigvis for min del har eg utstyret til det, det er berre gassen som gjenstår. Ikkje det at eg har opplevd alvorlige problem etter dykk (har dykka i 7 år), men problem før dykk (utstyrsfeil) har ved fleire høve skjedd, så eg har gjerne fleire pustesett med på turane.

 

Ein annan ting som er vel verdt å merke seg er at dykkerutstyr er -tungt- så dekk og dørkar må tole store belastningar, og det må gjerne lagast til festeanordningar for dykkerutstyret så det ikkje bevegar seg under transitt.

For å komme seg opp av sjøna bør ein bruke ein open stige. Igjen referer med din lokale dykkeklubb.

Om dekk ligg langt over overflata kan det vere ei stor lette å bruke ein krane for å få opp riggane (har sett eksempe på tekniske dykkarar som har blitt sett ut med krane).

 

 

Dykketeknisk:

Det vart nemnt lenger oppe i tråden at det "no til dags er mest vanlig å dykke med blandingsgassar". Dette er ei sanning med modifikasjonar. Dykking har alltid vore gjort med blandingsgass, vanleg luft er blandingsgass, ca 78% nitrogen, 21% oksygen og 1% andre gassar. Til dykking i djupner ned til 30 meter er det framleis mest vanleg med luft, men mange dykkar då med oksygenberika luft (EAN) med 28 eller 32% oksygen (for å få lengre bunntid). Skal ein særleg djupare vert oksygenet giftig. (Når partialtrykket for oksygen overstig 1,6 bar er faren for oksygenforgifting særs stor, difor er det meir vanleg å legge grensa på 1,4 bar.)

Som sagt, skal ein særleg djupare går ein over på tri-mix/heliox, blandingsgassar beståande av nitrogen, helium og oksygen eller kun helium og oksygen.

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Jeg vil foreslå at du konsentrerer deg om å tilby båtskyss av dykkere og heller la dykkerskoler og dykkersentre ta seg av selve opplegget rundt det dykkertekniske. Jeg har selv (historisk) erfaring som bruker av slike tjenester på Trøndelagskysten, og tviler på at dette vil være noe grunnlag for en vesentlig inntekt. Du kan f.eks ta en prat med Dykkersport i Trondheim og spørre om hva slags behov de ser i forbindelse med dykkerturer osv.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Den nye forskriften baserer seg på prinsippet om reders egenkontroll, det vil si at reder selv er ansvarlig for å forsikre seg om at kravene i forskriften er tilfredsstilt før fartøyet tas i bruk til passasjerbefordring. Dette innebærer at Sjøfartsdirektoratet fra 1. januar 2011 ikke lenger vil sertifisere eller forhåndsgodkjenne fartøy med 12 eller færre passasjerer som er omfattet av virkeområdet til forskriften.

 

 

 

Enkelte korrigeringer er nylig gjort i forskriften. Disse endringene kan finnes her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20100707-1080.html .

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg er båtansvarlig og utdannet dykkeleder (CMAS) i dykkeklubben vår - og det er ett viktig poeng som ikke er viet noe oppmerksomhet her. Det er greitt at man må ha en fungerende båt og alt det tilhørende på stell. Imidlertid er det helt vanlig og forventet av deltakerne på slike turer at man også har en dykkeledelse. Dennes oppgave er å plukke ut en trygg dykkeplass, sette sammen deltakerne i rette par, loggføre når par går ned, og når de kommer opp, og ikke minst iverksette nødprosedyrer om par ikke kommer opp til avtalt tid. For at dette skal skje på en betryggende måte må gjerne dykkelederen selv ha erfaring som dykker, og det er vel også derfor dykkelederutdanningen forutsetter at du har flere vanlige dykkerkurs før du får starte på dykkelederkurset. Jeg mener det ikke er forsvarlig å be med seg folk på dykketur uten å ha etablert slike funksjoner. Når ting går greitt, er det mulig får en person å gjøre begge deler, men oppstår situasjoner kommer en fort til kort om man er alene om arrangementet.

 

Dernest er det viktig at du i båten har mekanismer for å kunne løfte en bevistløs dykker ombord fra vannoverflaten. Vær klar over at en bevisstløs dykker i glatt gummidrakt er særdeles vanskelig å håndtere selv etter at selve utstyret er tatt av.

 

I en slik konstellasjon du beskriver vil også en lettbåt være praktisk, og ikke minst være et betydelig bidrag på sikkerhetssiden.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...