Jump to content

Har noen erfaring med Scand 25 Classic med stooor motor?


:båt1

Recommended Posts

jeg er en av de som ikke har skjønnt dette helt :diving:

lever fortsatt i god tro om at men Kjære Scand kan gå fort.

mener jeg har sett et bildet her på BP med en Scand classic som gikk utrolig fort, mener det var med en Yanmar motor på ca 130 hk :yesnod:

men hva mener dere, kan denne snakka gå fort eller er det bare jeg som rabler

og vær så snill, ikke en gang tenk på at jeg setter inn en 1000 hk vannjet nede på dass :giggle:

Link to post
Share on other sites

Prøvekjørte en scand classic med stor motor for mange år siden, husker ikke helt nøyaktig men den gikk fort, det er sikkert mulig å få den opp i 15kn.

 

Det blir litt individuelt men den jeg prøvde slutta å være likandes når vi gikk over 7-8 kn. det bråka å rista så det ikke var til å være ombord. tror det var en sole diesel eller mercedes.

 

fine snekker det der.

Link to post
Share on other sites

det høres jo ut som båten kan gå en del fortere ifølge en del av dere som har svart her

jeg er på ingen måte på utkikk etter en racer men kunne godet tenkt meg en halvplaner som stabiliserte seg litt mer i bølger ssamt noe mere motorkraft i høy sjø (drar ut i nesten hva slags vær med denne båten). :thumbsup:

båten står jo til full renovering så å selge skatten min syns jeg ikke blir riktig.

tror båten har potensiale til å være god i større fart, uansett har den nydelige løsninger som jeg liker svært godt! :yesnod:

motorbytte har jeg muligens råd til å påkoste meg til neste år, tenker da på en motor mellom 80 og 100 hk

tusen hjertlig takk for alle svar! :flag_bp:

men hvor var det bildet jeg så henn!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke Kodvaag en Joda 7500 med fart i ?? Da må det vel være håp for en Scand 25 også ?? skrogene kan vel ikke være så ulike ? En god flaps bak og 120-130 hk (om det er plass til motor) så er du vel godt på vei og 20 tallet bør vel være oppnålig....Vidbrasjon og dårlige kjøreegenskaper får du på kjøpet :giggle: men det er jo knopene du er ute etter om jeg fårstår rett :yesnod:

Link to post
Share on other sites

tenkte på det samme som Lazy,

 

husker ikke om skroget på Scand 25 også er signert Alf Jensen..? han sto iallefall for noen "snekker" med relativt bra fartspotensiale.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips båt1 er vel kansje å se etter en Polar 770 fra midten/slutten av 80tallet. Den tåler endel maskin og samtidig ok å kjøre i fart....samtidig som det er en båt i samme sjanger som den du har bare litt større/bredere og ett skrog som er beregnet for større motorer. 100-150 hk er ikke noe problem og da har du fart på 20-26 knop :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Acterdriter'n og Joda'en er helt forskjellige båter under, selv om de ligner mye over vannlinja!

 

Jodaen er en hurtiggående planende båt som fint går 25-30 knop uten flaps.

(Den er rund bak og ofte undermotorisert, så mange tror det er en snekke)

 

Scand'en er en SNEKKE, stor motor i en sånn er masse arbeide for å få en båt som går et par knop ekstra med baugen opp og rumpa ned, lager masse bølger, og ikke får opp farta.

 

GLEM DET!

 

Se på undervannsskroget på en Scand 25 og en Joda 7500 / 8100 / 8100TC / 850, så ser du at dette er "racerbåter".

 

En Scand 25 lager mye mindre bølger enn en Joda 7500 i 8 knop, for Scand'en har et bedre snekkeskrog.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

En god flaps bak og 120-130 hk (om det er plass til motor) så er du vel godt på vei og 20 tallet bør vel være oppnålig...

 

Når jeg hadde en Classic, lå det en ved siden av meg i havna med lik båt. Eneste forskjellen var at han hadde en slags "spoiler" som var kjøpt fra scand for ca 3 båtlapper. Den var tillpasset formen og boltet fast i bakkant av båten rett under vannlinjen og var ikke synlig under badeplattformen. Dette gjorde at båten slapp vannet lettere og selv om han bare hadde litt større motor enn meg (jeg hadde 36 Bukh), gikk hans båt nesten dobbelt så fort.

Jeg hadde veldig lyst på en slik, men endte opp med seilbåt i stedet. (Noe som er en helt annen historie og ikke har noe med classic'n å gjøre. flott båt)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi har en -82 mod scand classic i familien. I denne står en 94 mod Yanmar 68 hk med turbo. Det ble samtidig som motoren montert et orginalt trimplan på scand fabrikken.

Båten har fin marsjfat på 10 knopp og maks på ca 12. Setter seg betydelig mindre med trimplan. Fra 9-10 knopp legger bauen seg ned. Tror båten vil bli ustabil ved høyere hastighet.

Båten er vel veritas gokjent for opp til 65 hk.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som puttet en 90 hk i Classicen sor noen år siden, tror den gikk 15-16 kn, mener å huske at det var flaps på denne, men de planer på kjølen og skærer lett ut i denne hastigheten. Noe større effektiv fart enn 12 kn kan man ikke regne med uten å forandre på skroget( men 12 knop er jo nesten dobling av normal marsjfart for sjekter)

Link to post
Share on other sites

Det meste av "moderne" sjekter kan vel modifiseres med flaps og steglister samt større motor for å få mer fart kansje opp mot 20 knop....hvordan egenskaper båten får i den farten og hva dette koster av tid og penger kan vel de fleste se for seg.

 

Om en Joda sånn og sånn har så mye bedre skrog det kan godt være men at det er mulig å dytte en Scand 25 opp i fart det tror jeg nok skulle være mulig..

Joda 850 er nok litt modifisert den også i fohold til orginalen og det er vel en del Fram 690/ Biam 800/Polar 770 og Agder 840 som i utgangspunktet er eldre båter og som var ment for 10knop som nå greier det dobbelte med større motor og modifisert skrog.

 

Som du sier båt1 så er du fornøyd med det du har men det er jo lov og leke med tanken...og det koster jo ikke penger :yesnod: bare litt tid.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...