Jump to content

Motoralarm/ buzzer, hvordan virker den ?


Trophy

Recommended Posts

Det går 12v fra tenning på, til en buzzer og ledning videre bak til motor rom (enkel løsning)

kommer den til jord piper det med tenning på.

 

Der er det koblet på: Kun av/på brytere ikke linære sensorer som olje trykk i bar(0 til 100 %/grader/bar)

-manglende oljetrykk. normalt kontakt men når trykket øker mister den kontakten

- høy temp vann/olje er en termostat bryter som normalt er av men blir kontakt over en hvis temp

-olje nivå drev, kontakt når nivå synker under minimum nivå.

 

med denne løsningen vet du ikke hvorfor det piper men ved en titt på olje trykk som er en egen linær sensor måler,

eller motor temp som og er en egen linær sensor, eventuellt en titt på oljenivået på drev (for de som har det)

så er det enkelt å finne ut av relativt fort.

Link to post
Share on other sites

Har lampe på glødinga, som kommer på når e slår på tenninga og som slukker når glødinga er ferdig...

grunnen til spørsmålet er at e skal lage ekstra styreposisjon og tenkte e kunne bruke motoralarm isteden for temp og oljetrykk instrument...synspunkt ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

15592_auto.jpg

 

Det er i hovesak to måter å få buzzeren til å funke.

På bildet over ser du en VDO oljetrykkgiver, den har to utganger (se på venstre side), den ene er en trykkmåler som viser oljetrykket ved at motstanden

endrer seg ved trykk slik at instrumentet viser feks 0 til 5 kg trykk.

Den andre er en fast kontakt som slipper ved 0.5 kg trykk, dvs at når motoren ikke går kobler den til buzzeren, når motoren starter og

trykket øker over 0.5 kg så brytes kontakten og buzzeren stopper. VDO leverer givere i mange varianter opp til 15 kg oljetrykk både en og to polte.

Jeg monterer et komplett nytt VDO system på Ørnen, med topolte givere og buzzer.

Ett annet system er laget slik at buzzeren er inkorporert i instrumentpanelet og en krets føler på trykket og slår av buzzeren når

trykket er kommet over angitt verdi. Da har man bare en pol på giveren. Slike leveres bl.a av http://www.kdtrading.no/.

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har lampe på glødinga, som kommer på når e slår på tenninga og som slukker når glødinga er ferdig...

grunnen til spørsmålet er at e skal lage ekstra styreposisjon og tenkte e kunne bruke motoralarm isteden for temp og oljetrykk instrument...synspunkt ?

 

Det burde gå fint, avhengig av hvilken type panel, og muligens også hvilke givere, jeg har sett flere slike opplegg med VDO utstyr.

Du burde sikkert kunne parallellkoble en ny buzzer på den gamle og dra ledningene til den nye posisjonen.

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

havarerte med ødelagt vannpumpe og tempen økte og da slo buzzeren inn (kraftig lyd), det samme skjer når oljetrykket forsvinner, er vel slik det skal være men ingen lyd når tenning er på

 

Enig at det er en mer behagelig konstruksjon, mye støy når buzzeren hyler mens du gløder.

Det er flere måter å gjøre det på, noen instrumentpanel føler på turtelleren og aktiverer ikke spenning på buzzerkretsen før motoren er i gang.

en enkel måte å gjøre det på er at buzzerkretsen mates fra generatorutgangen, da vil den ikke ha spenning før motoren går.

Godt innlegg, jeg skal forandre min på denne måten. Det er egentlig ikke noe stort problem, bare irriterende. :-)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 stk. av disse som skal være waterproof da de skulle stå ute på pidestal. Enda opp med at eg sette de innvendig i pidestal, hører de bra alikevel.

Handla gjennom RS (som vi ikke har noe særskilt avtale med)og ga en ca.ca.150 til 300.- for begge to.(trur eg)

Orginal yanmar kosta 2000 + mums trur eg og det er en buzzer med 2 innganger (felles plugg og utv. dia. på summer på ca.50/51mm utifra hodet ???)

Kosta meg noen minutter med multimeteret og litt lodding.

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5358297

 

mer utvalg. http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&binCount=95&Nty=1&Ntx=mode%2bmatchallpartial&Ntk=I18NAll&Ne=4294957992&Nr=AND%28avl%3ano%2csearchDiscon_no%3aN%29&N=4294151122&Ntt=kingstate

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...