Trophy Startet 15.Februar.2011 Del på Facebook Startet 15.Februar.2011 Motoralarmen gir lyd fra seg/buzzer når en slår på tenningen og blir stille når motoren starter. Vil den alarmere ved høy motortemperatur og bortfall av oljetrykk ? Har 2 cummins 5.9 330hk, men det er vel det samme hvilken motor du har...... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Luco Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Det går 12v fra tenning på, til en buzzer og ledning videre bak til motor rom (enkel løsning) kommer den til jord piper det med tenning på. Der er det koblet på: Kun av/på brytere ikke linære sensorer som olje trykk i bar(0 til 100 %/grader/bar) -manglende oljetrykk. normalt kontakt men når trykket øker mister den kontakten - høy temp vann/olje er en termostat bryter som normalt er av men blir kontakt over en hvis temp -olje nivå drev, kontakt når nivå synker under minimum nivå. med denne løsningen vet du ikke hvorfor det piper men ved en titt på olje trykk som er en egen linær sensor måler, eller motor temp som og er en egen linær sensor, eventuellt en titt på oljenivået på drev (for de som har det) så er det enkelt å finne ut av relativt fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luco Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 hiver du på en nivå bryter i motorrom har du vannalarm når tenning på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Buzzeren korresponderer gjerne med de lampene som lyser når du skrur på tenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Har lampe på glødinga, som kommer på når e slår på tenninga og som slukker når glødinga er ferdig... grunnen til spørsmålet er at e skal lage ekstra styreposisjon og tenkte e kunne bruke motoralarm isteden for temp og oljetrykk instrument...synspunkt ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) Det er i hovesak to måter å få buzzeren til å funke. På bildet over ser du en VDO oljetrykkgiver, den har to utganger (se på venstre side), den ene er en trykkmåler som viser oljetrykket ved at motstanden endrer seg ved trykk slik at instrumentet viser feks 0 til 5 kg trykk. Den andre er en fast kontakt som slipper ved 0.5 kg trykk, dvs at når motoren ikke går kobler den til buzzeren, når motoren starter og trykket øker over 0.5 kg så brytes kontakten og buzzeren stopper. VDO leverer givere i mange varianter opp til 15 kg oljetrykk både en og to polte. Jeg monterer et komplett nytt VDO system på Ørnen, med topolte givere og buzzer. Ett annet system er laget slik at buzzeren er inkorporert i instrumentpanelet og en krets føler på trykket og slår av buzzeren når trykket er kommet over angitt verdi. Da har man bare en pol på giveren. Slike leveres bl.a av http://www.kdtrading.no/. Redigert 15.Februar.2011 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Har lampe på glødinga, som kommer på når e slår på tenninga og som slukker når glødinga er ferdig... grunnen til spørsmålet er at e skal lage ekstra styreposisjon og tenkte e kunne bruke motoralarm isteden for temp og oljetrykk instrument...synspunkt ? Det burde gå fint, avhengig av hvilken type panel, og muligens også hvilke givere, jeg har sett flere slike opplegg med VDO utstyr. Du burde sikkert kunne parallellkoble en ny buzzer på den gamle og dra ledningene til den nye posisjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) Du burde sikkert kunne parallellkoble en ny buzzer på den gamle og dra ledningene til den nye posisjonen. Det var det e håpet på, men har søkt på nettet uten å finne noe særlig med buzzere... tips mottas med takk Redigert 15.Februar.2011 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Luco Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) http://www.maritim.no/images/productsbig/w8090-40.jpg denne kan du vel koble i paralell... ellers har vel cummins/mercruser forhandlere det. Redigert 15.Februar.2011 av Luco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) Det var det e håpet på, men har søkt på nettet uten å finne noe særlig med buzzere... tips mottas med takk hos Maritim feks, eller evt Sleipner eller Seatronic: denne bruker jeg: VDO buzzer Redigert 15.Februar.2011 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retro 32 Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 havarerte med ødelagt vannpumpe og tempen økte og da slo buzzeren inn (kraftig lyd), det samme skjer når oljetrykket forsvinner, er vel slik det skal være men ingen lyd når tenning er på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luco Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Da mangler du/virker ikke "manglende olje trykk", eventuelt er det lagt inn en forsinkelses krets for å slippe å høre lyden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Elfa har buzzere til hyggelig pris. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20127 MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 havarerte med ødelagt vannpumpe og tempen økte og da slo buzzeren inn (kraftig lyd), det samme skjer når oljetrykket forsvinner, er vel slik det skal være men ingen lyd når tenning er på Enig at det er en mer behagelig konstruksjon, mye støy når buzzeren hyler mens du gløder. Det er flere måter å gjøre det på, noen instrumentpanel føler på turtelleren og aktiverer ikke spenning på buzzerkretsen før motoren er i gang. en enkel måte å gjøre det på er at buzzerkretsen mates fra generatorutgangen, da vil den ikke ha spenning før motoren går. Godt innlegg, jeg skal forandre min på denne måten. Det er egentlig ikke noe stort problem, bare irriterende. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Kjøpte 2 stk. av disse som skal være waterproof da de skulle stå ute på pidestal. Enda opp med at eg sette de innvendig i pidestal, hører de bra alikevel. Handla gjennom RS (som vi ikke har noe særskilt avtale med)og ga en ca.ca.150 til 300.- for begge to.(trur eg) Orginal yanmar kosta 2000 + mums trur eg og det er en buzzer med 2 innganger (felles plugg og utv. dia. på summer på ca.50/51mm utifra hodet ???) Kosta meg noen minutter med multimeteret og litt lodding. http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5358297 mer utvalg. http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&binCount=95&Nty=1&Ntx=mode%2bmatchallpartial&Ntk=I18NAll&Ne=4294957992&Nr=AND%28avl%3ano%2csearchDiscon_no%3aN%29&N=4294151122&Ntt=kingstate Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.