fangorn Startet 15.Februar.2011 Del på Facebook Startet 15.Februar.2011 Litt tidlig kanskje, men skitt au. Greit å være foran med noe! Jeg leker litt med tanken om å la noen andre ta vårpussen på båten i år, da arbeidet er mer omfattende enn hva jeg tidligere har gjort. Det er på tide å fjerne gammelt bunnstoff (skrape/blåse med kalk/tørris...), prime og legge nytt. Har ikke noe sted å sette båten, er dette noe en marina kan ta seg av? Evt hva vil det koste? En del skroggjennomføringer og kraner bør også byttes. (Samt at båten må vaskes og poleres...men DET kan jeg gjøre sjøl.) Lest litt rundt på nettet, men finner få priseksempler. Hva jeg trenger, er å få heist opp båten, få noen til å gjøre overnevnte, la båten tørke og slipp igjen. Noen som tør gjette på hva folk tar for denslags nå til dags? Skroggjennomføringene er et annet kapittel, veit ikke engang om de bør byttes, men tror det. ser slitte og triste ut, og som jeg har klaget på tidligere, får jeg ikke engang rikket på et par av kranene. Båten begynner også å gulne på dekk, men her er det vel bare vask og polering som gjelder...hadde vært hyggelig med noen hakk hvitere båt. Tips? Priser? Steder? OG ikke minst - får DU mye å gjøre til våren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Båtpussen er vel ikke berykta,det er jo en del av kosen med å ha båt. Jeg foretrekker å gjøre båtpussen selv. Det er såpass mange useriøse aktører i båtbransjen at man kan spare seg mye ergrelser på den måten, ved at man i det minste vet hva som er gjort og hvordan. Om du likevel vil sette det bort, sørg for å finne noen med gode referanser så du ikke blir lurt! Prismessig er ikke godt å si, men noen titusener blir det nok. Tipper at du ender på minimum 20-30.000,-, kanskje mer. Det går mange timer, og delene er slett ikke gratis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Må si meg enig med "Index" her. Båtpussen er jo en del av båtlivet. For oss som har hatt båt i noen ti-år så hadde det jo vært et slit hvis man hvert år "gruet" seg til båtpussen? Må si som en eldre kar i båthavna sa: Den dagen jeg ikke klarer båtpussen sjøl,ja da selger jeg båten. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg synes, at det er OK og naturligt at man i en periode med fx sygsom eller stor travhed på andre områder betaler sig fra den slags. Det samme kan man vel sige om havearbejde eller rengøring? Altså at det er naturligt at klare det selv? Alligevel er der mange, der betaler sig fra både rengøring i hjemmet og vedligeholdelse af hus og have i perioder (eller altid). Nå, men for at forlade moralens vogtere og svare på trådstarters spørgsmål, så fik jeg lige priser i dag på hvad det vil koste at vårpusse min Nord West 390 i Sverige. Alle priser er i SEK og ex moms: Rengøring og malning af drev: 1600,- Bundmalning: 4300,- Polering af fribord: 4900,- Polering af overbygning: 5500,- Andy Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Og for at fortsætte: Fuld service på 2xVP D6-310 og to drev: (olieskift, filter, remme, impellere, anoder, bælge, trykprøvning, mm mm (the full monty))foretaget af Ringens Varv: Arbejdsløn: 10.000 Dele: 15.000 ligeledes i SEK og ex. moms. Sitér dette innlegget Link to post
fangorn Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg synes dere komme med gode poeng, og det var nok forventa! Tenkte jeg ikke skulle skrive noen forsvarstale, men for ordens skyld kan jeg si at jeg ikke har noe sted på land å sette båten, da jeg bor i den. I tillegg har jeg aldri gjort overnevnte arbeid, og trenger rett og slett hjelp og veiledning! Når det kommer til hva jeg KAN og tør gjøre, synes jeg vårpussen for det meste er stas, et slags rituale jeg ikke har noe imot. Vi eide ei snekke i lange år, men for det første gjorde jeg ikke jobben alene, og for det andre var det et annet slags arbeid. Om det finnes et opplag hvor man kan skrape og stoffe selv kunne jeg vurdert det, men har inntrykk av at man som nybegynner kan gjøre mange slags feil v skraping/priming/stoffing - og gjennomføringer tør jeg ikke engang røre. Når det kommer til pris er jo slikt dyrt...det har det alltid vært. Om det likevel skulle være overkommelig, skal jeg nok gjøre litt sjøl. Båten gulner og trenger polering..og mye annet. Og joda! Den båtpussen er da beykta! Kjenner en hel del båtenker og trebåtbarn som kan lukte den komme, i allefall...:) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Båtpussen er en velsignelse. Tenk å få være i fred uten mas fra kjerring om ditt og datt . Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Båtpussen er jo noe av stasen med båt Har allerede begynt med min Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Tok "vårpussen" i Nov/des ;-) bunnsmure, ny sink, polerte all over ++ og så rett på sjøen igjen. Har igjen å olje plattingen når det blir varmere i været... Btw, med fare for å strø salt - tror jeg hiver i gang Eber'n og tar lørdagen på sjøen gitt ;-))) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Enig med flere her. Gleder meg til vårpussen. Og den varer sesongen igjennom. Dette er noe an aldri blir ferdig med. Liker å gå rundt å ta møkkarenner og da blir det ofte at man tar hee felt her og der. Bruker gjerne å sette av fredagene, sesongen i gjennom til puss og vedlikehold. Sosiale og fone dager. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.